BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába minden, nem ússza meg a német autóipar: már az egyik legnagyobb beszállító is megkezdi a tömeges kirúgásokat

A német autóipari beszállító eddig a munkaórák csökkentésével előzte meg a leépítéseket, de a dolgozók nem akarják meghosszabbítani a megállapodást. Annak hiányában azonban kezdődhetnek az elbocsátások a ZF-nél.

Nagy leépítési hullám közepén jár a német autóipari beszállító, a ZF Friedrichshafen, 2028-ig 14 ezer munkahelyet tervez megszüntetni.

ZF company logo
A ZF eddig el tudta kerülni az elbocsátásokat / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Eddig elkerülték az elbocsátásokat a német vállalatnál

A vállalat rövid távon a munkaórák csökkentésével igyekszik lefaragni a munkaerőköltségeket, 5500 dolgozó munkaideje csökkent heti 35 óráról heti 32,5 órára, amivel a bérük is kevesebb lett a cég schweinfurti gyárában. A lépés célja az elbocsátások megelőzése volt, ám a megállapodás június végével lejár, és a munkástanács ellenzi a meghosszabbítását – írja a Schwabische.

Oliver Moll, a testület elnöke figyelmeztetett, hogy legalább 650 ember is lapátra kerülhet, ha nem sikerül megállapodni. A ZF óvatosságra int a találgatások kapcsán, és jelezte tárgyalási hajlandóságát. A munkaórák csökkentése mintegy 300 teljes munkaidős állás fizetését takarította meg, ami elegendő volt eddig a leépítések megelőzésére. 

Májustól a cég központjában is csökkentik 2800 alkalmazott munkaóráit, ám ez ott inkább felerősítette a leépítésekkel kapcsolatos félelmeket.

A költségcsökkentő intézkedéseket a ZF-nél nemcsak a német autóipar válsága okozza, hanem a cég magas adóssága is, amely a Wabco és a TRW Automotive felvásárlása során keletkezett. Az autóipar átállása az elektromos hajtásra szintén nem könnyíti meg a vállalat dolgát, a tavalyi évet veszteséggel zárta.

Németország lélegzet-visszafojtva figyeli: leáll a termelés a világhírű Volkswagen-gyárban – a dolgozók a Lamborghininek rimánkodnak, hogy mentse meg
A vezetőség 2026-tól nem szeretne itt több autót termelni. Az Átlátszó gyár a német autóipar egyik ékköve, most azonban úgy tűnik, fél éve maradt hátra. Hogy mit hoz a jövő, az teljesen bizonytalan, de legalább a tárgyalások már megkezdődtek. Még az is lehet, a luxusmárka menti meg a VW drezdai üzemének dolgozóit.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.