BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szilárdtest-akkumulátor: doppingszer az elektromos átállás felgyorsításához

Piackutatók szerint az új autók értékesítésében 2030-ban globálisan 20-30 százalékos lesz a tisztán elektromos hajtású járművek részaránya, ám hogy ezt elérjék, az infrastruktúra fejlesztése mellett az akkumulátortechnológiának is fejlődnie kell. Szakértők a szilárdtest-akkumulátorok tömeggyártásától várják az áttörést. Ez azonban még odébb van.

Már jövőre találkozni lehet a Stellantis csoport elektromos autóiban az új technológiát képviselő, robusztusabb teljesítményekre képes szilárdtest-akkumulátorokkal – igaz, még csak tesztfázisban. Mint ismeretes, a legtöbb elektromos autó „nedves” lítiumion-akkumulátorokat használ, amelyek folyékony elektrolitot tartalmaznak az elektronok áramoltatásához.

szilárdtest-akkumulátor Solid-state battery
A szilárdtest-akkumulátor tömeges elterjedése felgyorsíthatja az elektromos átállást /  Fotó: Science Photo Library via AFP

A szilárdtest-akkumulátorok, amelyek eddig csak mutatóban kerültek piacra, gyorsabb töltési sebességet, nagyobb kapacitást és nagyobb hatótávolságú járműveket ígérnek, mindez az elektromos átállás folyamatának felgyorsulását eredményezheti. Az Amerikában a Chrysler, a Jeep, a Dodge, a Ram és számos más márkájáról ismert Stellantis a Factorial Energy startuppal dolgozik az új akkumulátorokon, amelyek nemrég sikeresen átmentek az autóipari felhasználásra szóló alkalmassági vizsgákon – írja a Verge.

Szilárdtest-akkumulátor: kulcs az elektromos átálláshoz

A Stellantis és a Factorial az új pakkokat Factorial Electrolyte System Technologynak, azaz FEST-nek nevezi, azzal érvelve, hogy a hagyományos lítiumion-akkumulátorokkal ellentétben a szilárdtest-akkumulátorok nagyobb sűrűségűek, és gyorsabb töltést tesznek lehetővé. Szobahőmérsékleten mindössze 18 perc kell ahhoz, hogy az akku 15-ről 90 százalékos szintre töltődjön fel. A Factorial technológiája

  • lítium-fém anódot,
  • kvázi szilárd elektrolitot
  • és nagy kapacitású katódot használ.
    A Stellantis szerint a 77Ah-s FEST celláiban több mint hatszáz töltési cikluson át 375 wattóra per kilogramm energiasűrűséget mutattak ki, ami kiváló energiatárolási képességet mutat, egyben mérföldkő a nagyméretű lítiumalapú szilárdtest-akkumulátorok számára. A gyorsabb töltési sebesség és nagyobb teljesítmény mellett fontos, hogy a Factorial cellái szélsőséges időjárási körülmények között is képesek működni, a cég szerint kiválóan tűrik a mínusz 30 és a plusz 45 Celsius-fokot is.
Így néz ki a BMW i7-es tesztautóba épített ASSB szilárdtest-akkumulátor / Fotó: BMW

De nem csak a Stellantis élvezheti majd a Factorial technológiáját. A startupban résztulajdonos a Hyundai és a Mercedes, az utóbbi 2026-ban már élesben, a tömeggyártásban is alkalmazhatja a technológiát, amely a megújult EQS modellben debütálhat. A BMW a Solid Power szilárdtest-akkumulátorcelláival (ASSB) próbálkozik, és már túl van az első próbakörökön. 

A kínaiak a kísérletezésben is élen járnak

A Honda az évtized második felében tervezi piacra dobni az első szilárdtest-elektromos járműveket, míg a Toyota később kapcsolt, de előbbre jár: tervei szerint 2028-ra olyan szilárdtest-akkumulátorok tömeggyártását célozza meg, amelyek több mint ezer kilométeres hatótávolságot tesznek lehetővé. 

A Volkswagen pedig a Quantum State-tel dolgozik együtt, amely nemrég ért el áttörést. Több autógyártó a szakemberekre bízza a kísérletezgetést, és például a CATL-tól rendel majd akkupakkokat, amint a fejlesztések a célfázishoz közelednek. 

Szerencsésebb helyzetben van az új generációs autógyártás kínai éllovasa, a Szegeden óriásgyárat építő kínai BYD, amely az akkugyártásban is meghatározó piaci szereplő, s a Seal szedánjában már teszteli is saját fejlesztésű szilárdtest-akkumulátorát – bár visszafogottságra int, tompítva a tesztelésekhez fűzött vérmes reményeket.

A Huawei megoldása túl szép, hogy igaz legyen 

A CarNewsChina pedig a Huawei próbálkozásairól ír, a magát a távközlési ipar után az autógyártásban is kipróbáló vállalatóriás kénalapú szilárdtest-akkumulátor technológiát védetett le Kínában, amellyel egy töltéssel 3 ezer kilométerre is el lehet jutni, és ultragyors, ötperces feltöltést ígéretével csigázta tovább az érdeklődést. 

Hogy ez mennyire áll közel a realitásokhoz, azt nem tudni, dél-koreai iparági szakértők szkeptikusan nyilatkoztak a Huawei projektjéről. Yang Min-ho, a Dankook Egyetem energetikai professzora szerint mindez túl szép, hogy igaz legyen.

Legfeljebb ideális laboratóriumi körülmények esetén nőhet meg ennyire a hatótáv

– summázta a véleményét. Hozzátette, hogy a szulfidos és nitrogénnel dúsított elektrolit használata és előnyei nem ismeretlenek a kutatók világában, de áttörést még senki sem tudott velük elérni. Ez olyan bonyolult művelet, mintha egy csipesszel kellene megborsozni a sonkás szendvicset.

CHINA-GUANGDONG-SHENZHEN-HUAWEI-NEW PRODUCTS (CN)
A Huawei a kínai autóipar egyik kiemelt megoldásszállítójává vált / Fotó: Xinhua via AFP

Dél-Koreában jól ismerik a kínaiak akkufejlesztési projektjeit, és állítják, hogy saját cégeik, mint a Samsung SDI, az LG Energy és az SK On vezetői nyugodtan aludhatnak, még semmiről sem késtek le, a technológiai áttörés még várat magára. 

Olyannyira, hogy a Samsung SDI már ki is küldte partnereinek saját mintáit, ha ezek beválnak, akkor 2027-re már sorozatgyártásba is kerülhetnek. Két másik riválisa óvatosabb, náluk 2030 a reális céldátum – írja az Elektrek.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.