BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Párizsig, vagy éppen Milánóig is elrepülnek a britek egy táskáért – otthon viszont alig vásárolnak luxuscikkeket

Míg a londoni luxusüzletek arra panaszkodnak, hogy elvesztették vevőiket, tömött sorok állnak a párizsi Louis Vuitton-áruház előtt. A Brexit óta visszajárnak az Európai Unióba vásárolni a britek, felpörgették az európai luxusturizmust, ugyanis visszakapják az áfát.

Néhány éve egy új fogalom jelent meg az európai turizmusban: a luxusturizmus. A 2021-es Brexit óta a britek nem uniós állampolgárok, így harmadik országbeli utazónak számítanak, azaz adómentesen vásárolhatnak az EU-ban. Ez esetenként 15-20 százalékos spórolást is jelenthet, ami nem elenyésző egy tízezer eurós táska esetében. Amellett, hogy a londoni luxusáruházaknak csökkent a forgalmuk, még a különleges alapanyagokat, például a toszkán bőrt is nehezebben tudják beszerezni, miközben töretlenül nő az európai luxusturizmus. A számok árulkodók: az Association of International Retail (AIR) által nemrégiben közzétett jelentés szerint a britek 854 millió eurót költöttek 2024-ben áfamentes vásárlásra az EU-ban, ami ötször több, mint 2021 előtt.

európai luxusturizmus
Virágzik az európai luxusturizmus – a brit üzletek forgalmának rovására / Fotó: NurPhoto via AFP

A brit luxuspiac nem örül az európai luxusturizmusnak

A jelentés szerint itt nem arról van szó, hogy akik eddigi is hajlamosak voltak a határokon túl költeni, azok most jobban a zsebükbe nyúlnak. Sokkal inkább

egy új turisztikai ágazat megszületésének lehetünk szemtanúi, az európai luxusturizmusnak

– ez persze rontja a brit kereskedelem számait. Egyre többen vannak ugyanis azok, akik csak azért utaznak Franciaországba vagy Olaszországba, hogy ott megvegyék a régóta áhított termékeket. Persze ha már repülőre szálltak, akkor körbe is néznek az adott városban vagy régióban. Ez azt jelenti, hogy

a luxusboltok felhajtják a keresletet a szállodák és éttermek iránt is.

Leegyszerűsítve: egy ,,olcsóbb” Gucci táska megváltás lehet az egész turisztikai szektor számára. A jelenséggel tehát nemcsak a divatipar, hanem az egész európai gazdaság is jól jár. Arról nem is beszélve, hogy vonzóbb áron már nem biztos, hogy „mindössze” azt az egyetlen, előre kinézett darabot veszi meg a brit luxusturista.

Valósággal özönlenek az Egyesült Királyságból

Több százmillió euróra tehető az az összeg, amit a luxusturisták elköltenek ezeken az utakon

– tette hozzá az AIR jelentése. A párizsi turisztikai hivatal szerint 2023-ban 44 százalékkal nőtt az Egyesült Királyságból a francia fővárosba látogatók száma, ilyen növekedést még sohasem láttak.  
Öt év után is nyögi a Brexit hatásait a brit gazdaság, ugyanis a Walpole – a brit luxusszektort, köztük a Rolls-Royce-ot, a Burberryt és a Harrodsot képviselő hivatalos szervezet – májusban közzétett egy tanulmányt, amelyben azt állította, hogy a luxusmárkák akár 43 százalékkal többet tudtak volna exportálni az EU-ba, ha a blokk tagjai maradnak. Van ennél elkeserítőbb szám is: csak a divat és a kiegészítők ágazatában a Brexit 64 százalékos veszteséget okozott.

A Brexit pusztító hatással van erre az iparágra, amely több mint 450 ezer munkahelyet jelent, és 16,8 milliárd euróval járul hozzá az államkasszához

– áll a jelentésben.

Európai luxus – tradicionálisan versenyképes

Európa a legtöbb területen elvesztette versenyképességét, de a luxuscikkek terén még tartja vezető szerepét. Ennek történelmi okai vannak. Az évszázadok során az öreg kontinensen alakult ki a legmagasabb minőségű kézművesség, elég csak a királyi udvarokra gondolni. A 20. században az innovációk Európából indultak, és itt született meg a legtöbb autómárka is.
„A luxus globális jelenség, de az Egyesült Királyság és Európa az otthona” – találóan értékelt Helen Brocklebank, a Walpole vezérigazgatója egy nyilatkozatban.

Az Európai Bizottság szerint

az EU jelenleg a globális luxuscikkek 74 százalékát állítja elő, és ezen áruk 62 százalékát az EU-n kívülre exportálja.

Ez egy olyan profitlehetőség, amelyből az Egyesült Királyság luxusipara kimarad. Pedig a britek szeretik a luxust: a YouGov közvélemény-kutatása azt mutatja, hogy a britek szívesen költenének többet rá. Egy 2024-es tanulmány szerint a britek negyede vásárolt luxusterméket az előző évben, és e vásárlók 45 százaléka állítja, hogy szívesen fizet többet a prémiummárkákért. Több mint 50 százalékuk legfeljebb 500 fontot költött, míg 9 százalékuk 5000 fontot is hajlandó volt kiadni.
 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.