BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcstámadásra készülhet a Lidl

A brit Lidl – megelőzve a Morrisonst – az Egyesült Királyság ötödik legnagyobb élelmiszer-forgalmazója lett, legalábbis a júliust megelőző évben mért piaci részesedés alapján. Ugyanakkor látni, hogy a brit kiskereskedelmi piacon hagyományosan meghatározó „négy nagy” szereplő pozíciója nem kikezdhetetlen, hiszen az Aldinak már sikerült megtörnie szinte történelminek tekinthető együttállását a Tescónak, az Asdának, a Sainsbury’snek, és az említett Morrisonsnak. Ezt most a Lidl tovább erodálta.

A Lidl német diszkontlánc piaci részesedése az élelmiszer jellegű kiskereskedelmi láncok sorában a július 13-át megelőző 52 hétben elérte a 7,7 százalékot, amivel ha csekély mértékben is, de megelőzte a Morrisonst, melynek részesedése a vizsgált időszakban 7,6 százalék volt – írja az Origo brit sajtóéresülésekre hivatkozva. Ez az eredmény egyúttal azt jelenti, hogy tovább folytatódik a már több mint egy évtizede zajló piaci átrendeződés, melyet a német hátterű diszkontláncok brit piacon való megjelenése indított el.

lidl
A brit Lidl maga mögé utasította a Morrisonst a piaci részesedés rangsorában / Fotó: Vémi Zoltán (illusztráció)

Az Aldi és a Lidl is egyre esélyesebb kihívó

A két német hátterű diszkontlánc, a Lidl és az Aldi évről komoly kihívójává vált a brit kiskereskedelmi piacot hagyományosan uraló négy nagy kiskereskedelmi láncnak, melyre gyakran Big Fourként hivatkoznak. Ez a négy lánc a Tesco, az Asda, a Sainsbury’s, valamint a Morrisons.  A négy nagy néven hivatkozott szupermarketláncok piaci súlyuk alapján immár szinte történelmileg meghatározók a modern brit kiskereskedelemben. Pénzügyi jelentéseikre, a velük kapcsolatos újdonságokra a brit média általában nagyobb figyelmet fordít, részben azért, mert gazdasági erejükre, több száz cégből álló ellátási láncukra tekintve az egész brit gazdaságban számottevő a súlyuk.

A piackutatási adatok szerint a brit fogyasztók szinte mindegyike legalább heti egy alkalommal betér vásárolni a négy nagy hagyományos szupermarketlánc valamelyik boltjába. 

Az Origo cikkében kitér arra, hogy a német diszkontok közül először az Aldinak sikerült az áttörés: 2023 áprilisban kibillentette a Morrisonst a ranglistán addig elfoglalt pozíciójából.

Most pedig a Lidl következett, amely a Morrisons helyére lépett, az ötödik pozícióba. Azaz egy újabb ugrással közelebb került ahhoz, hogy az Aldi mellett betörjön a „négyes” csoportba.

A Lidl részesedése az élelmiszer- és italpiacon 7,3 százalékról 10,1 százalékra emelkedett, miközben a Morrisonsé csökkent az elmúlt 52 hetes időszakban. A Lidl úgy vette át a helyét, hogy piaci részesedése az előző évi 7,8 százalékról nőtt a bevételek 11,1 százalékos növekedésének köszönhetően.

Ugyanakkor a diszkontok piaci részesedése még mindig jócskán alatta marad a Tesco 27 százalék körüli arányának.

További részletek az Origo cikkében olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.