BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Döntött Európa egyik leggazdagabb országa, Magyarországról vesz új vonatokat: a vidéki nagyvárosban gyártják le a világhírű Stadler Flirt Akku kocsijait

A Szolnoki Stadler üzem gyártja az újonnan rendelt akkumulátoros FLIRT vonatok kocsiszekrényeit, amelyek 2029-ben kezdik meg szolgálatukat a dán vasúthálózaton. A Stadler Flirt Akku a villamosított vonalakon tölti az akkumulátorát és a villamosítás nélküli szakaszokon kizárólag akkumulátorról közlekedik.

A dán Lokaltog vasúttársaság további tíz akkumulátoros Stadler Flirt Akku vonatot rendelt a svájci Stadler cégtől a korábbi már 14 darabos beszerzés után. Az új szerelvényeket Lengyelországban szerelik össze, míg a kocsiszekrényeket Szolnokon gyártják – írja a Szoljon.

Battery electric train makes a stop at the German Museum of Technology Döntött Európa egyik leggazdagabb országa, Magyarországról vesz új vonatokat: a vidéki nagyvárosban gyártják le a világhírű Stadler Flirt Akku kocsijait
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A vonatok 2029-ben állnak forgalomba Dániában. A Lokaltog jelenleg kilenc helyi vasútvonalon üzemelteti a vonatokat és a kapcsolódó személyszállítási szolgáltatásokat Dániában, Zéland, Lolland és Falster szigetein.

A Stadler Flirt Akku vonatok csendesek és akár 100 kilométert is megtesznek tisztán akkumulátoros üzemmódban, miközben automatikusan töltődnek légvezeték alatt vagy fékezés közben. A Flirt Akku 2021-ben állította fel a leghosszabb akkumulátoros motorvonattal megtett út világrekordját, 224 kilométert megtéve Németországban.

A Stadler Magyarországon is érdekelt

A Stadler egy svájci központú cég (Stadler Rail AG), de Magyarországon is van gyára: az országban is közlekedő FLIRT és KISS motorvonatok például részben Magyarországon készülnek — a kocsitestek jórészt Szolnokon, a végső összeszerelés viszont gyakran Svájcban vagy más Stadler-üzemekben történik.

 Magyarországon közel húsz éve jelen van a vasúti forgalomban: 2006 és 2010 között a MÁV először 60, majd 2013 és 2015 között további 42 FLIRT-öt szerzett be, ezzel párhuzamosan a GYSEV 2013-ig négy, majd 2015-ig további hat második generációs FLIRT-öt vásárolt.

2016-ban pedig tíz harmadik generációs FLIRT-öt, az utolsó nagyobb kontingens a Stadler emeletes vonatai voltak, a KISS-ek, ezekből 40-et vásárolt a MÁV, az utolsó 2022 szeptemberében lett leszállítva. Magyarországon 122 FLIRT és 40 KISS van vasúti forgalomban, ráadásul a végső összeszerelésüket a szolnoki Stadler-gyárban végzik.

Döntött a kormány a MÁV-ról, Lázár János nagy bejelentésre készül: új korszak veszi kezdetét a magyar vasútnál

Grandiózus bejelentést tett szerda délután közösségi oldalán az építési és közlekedési miniszter, több évtizedet fiatalodik a magyar vasút. Vége a régi szerelvények korszakának, a teljes magyar vasúti flotta utaskapacitásának 10 százaléka újul meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.