A felügyelet által működtetett, ám szakmailag független békéltető testületek a bírósági polgári peres eljárásoknál gyorsabban és olcsóbban tudják rendezni a fogyasztók és a szolgáltatók vitáit. A vitarendezés új fórumának megteremtését a törvényalkotók azért rendelték el, hogy bővüljenek a pénzügyi területen a fogyasztók jogai. Az ügyeket háromtagú tanács igyekszik majd rendezni, az adott ügyben eljáró tagokat a testület elnöke jelöli ki.
A békéltető testületekhez azok a fogyasztók fordulhatnak, akik a pénzügyi szolgáltatónál már megpróbálták a vitás ügyet rendezni. Ha a pénzügyi szervezet a panaszt elutasítja, akkor köteles arról a fogyasztót írásban értesíteni. Ezt követően a fogyasztó írásos kérelmére kezdődhet meg a testület eljárása, melynek során elsősorban egyezség létrehozását kell szorgalmazni a felek között.
Egyezség hiányában kétféleképp folytatódhat az eljárás. Ha a pénzügyi szervezet aláveti magát az eljárás további részének, akkor a testület kötelező tartalmú határozatot hoz, amely végrehajtható. Ha a szolgáltató erre nem hajlandó, akkor a testület csak ajánlást hoz. Annak megvalósítása ugyan nem kötelező, ám elfogadására ösztönözheti a pénzügyi szervezetet, hogy a testület nyilvánosságra hozhatja álláspontját.
Szász Károly, a pénzügyi felügyelet elnöke február 1-jei hatállyal hat évre Nadrai Gézát nevezte ki a Pénzügyi Békéltető Testület elnökének. A szakember 1995-től 2006-ig dolgozott a pénzügyi felügyeletnél és annak jogelődjeinél a szabályozási és kodifikációs terület vezetőjeként. Tavaly júliustól pedig a felügyelet engedélyezési és jogérvényesítési igazgatóságát vezette, majd szeptembertől az újjászervezett kodifikációs főosztályon ügyvezetőigazgató-helyettesként tevékenykedett.
A testület elnökét a felügyelet szervezeti felépítésében közvetlenül az intézmény elnökéhez sorolják, de törvényben meghatározott feladatainak végzése kapcsán nem utasítható. A testület létszámára és tagjainak személyére és annak elnöke tehet javaslatot. Az elnök és a tagok a felügyelettel köztisztviselői jogviszonyban állnak, és felügyeleti tanácsadói vagy főtanácsadói cím jár nekik.
A pénzügyi felügyelet a következő hetekben várja a békéltető testületekbe alkalmas tagok jelentkezését. A pályázás feltétele jogi egyetemi végzettség és jogi szakvizsga, vagy közgazdasági egyetemi alapképzésben szerzett diploma. Emellett a jelentkezőknek büntetlen előéletű, cselekvőképes magyar állampolgároknak kell lenniük.
A pályázat elbírásánál előny a banki, vagy biztosítási szakjogászi végzettség, tőzsdei szakvizsga, könyvvizsgálói képesítés, nyelvismeret, vezetői gyakorlat, felügyelt intézménynél töltött szakmai gyakorlat, közigazgatásban szerzett tapasztalat, peres eljárás lefolytatásában szerzett gyakorlat. A munkakör betöltése „C” típusú nemzetbiztonsági ellenőrzéssel és vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel jár.
A békéltető testületekbe március 10-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat április 26-áig bírálják el. A meghirdetet pozíciók legkorábban májustól tölthetőek be. A békéltető testülteknek július 1-én kell megkezdeniük munkájukat.
A pénzügyi békéltető testületek kialakítását az Országgyűlés azért határozta el, mert korábban nagyon sok panasz érkezett a pénzügyi felügyelethez a pénzügyi szolgáltatók ügyfeleitől. A panaszok száma azonban már a két új intézmény kiépítése előtt, a tavalyi harmadik és negyedik negyedévben is erősen visszaesett.
A panaszkezelés hatékonysága érdekében a pénzügyi békéltető testületek létre hozása mellett fogyasztóvédelmi ügyekért felelős kapcsolattartók közvetítők kinevezésére is kötelezték a pénzügyi szervezeteket. Kinevezésüket több törvénymódosítás írja elő, feladataikat a pénzügyi felügyelet januárban 11 pontban határozta meg.
A fogyasztóvédelmi kapcsolattartók fő feladata, hogy nekik kell kialakítaniuk pénzügyi szolgáltatást végző cégeknél a panaszkezelési gyakorlat figyelését, és gondoskodniuk, hogy az arról készülő beszámolók eljussanak a cégek vezető testületeihez, valamint a felügyelethez. Emellett részt kell venniük az ügyfél elégedettségi mérések és próbavásárlások eredményeinek értékelésében, és az ezek alapján szükséges esetleges fejlesztésekben.
A felügyelet a mediátorok feladataként jelöli meg a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak és elvárásoknak az intézmény belső szabályaiba és működési rendszerébe történő átültetését, valamint azoknak az alkalmazottakkal való megismertetését és betartatását. A pénzügyi hatóság kívánatosnak tartja, hogy a fogyasztóvédelmi szabályokat és elvárásokat lehetőleg már a termékfejlesztés során is figyelembe vegyék és az alkalmazottak képzésébe beépítsék.
A fogyasztóvédelmi közvetítőktől azt is elvárja felügyelet, hogy kezdeményezzék a fogyasztói szemléletmód fejlesztését célzó tájékoztatók, fogalomtárak, útmutatók, kalkulátorok elkészítését és megjelentetését a szolgáltató internetes felületén, valamint az ügyfélfogadásra nyitva álló helyiségeikben való elérhetőségét. Feladatuk még hogy elősegítsék cégük együttműködését a felügyelettel és más szervezetekkel a fogyasztók pénzügyi ismereteinek bővítését célzó együttműködésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.