A pénzügyi szervezetek panaszkezelésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések az elmúlt években folyamatosan fejlődtek, pénzügyi specifikus előírásokkal egészültek ki a fogyasztók jogorvoslati jogának minél teljesebb körű érvényesülése érdekében. A törvényi rendelkezéseket kiegészítve a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) idén szeptemberben panaszkezelési elnöki rendeleteket adott ki, amelyekkel – az ügyfelek érdekében – többletkötelezettségeket fogalmazott meg valamennyi pénzügyi szektor számára. A rendeletek új részletszabályokat állapítanak meg a jogorvoslatról való tájékoztatásra, továbbá a panaszkezelési szabályzat és a szóbeli panaszok rögzítését szolgáló jegyzőkönyv minimális tartalmi elemeire.
E folyamatba illeszkedik a PSZÁF legfrissebb ajánlása, amely a panaszkezelésre vonatkozó új pénzügyi jogszabályok egységes alkalmazását segíti elő, valamint az azokon túlmutató felügyeleti elvárásokat foglalja össze.
Az ajánlás – fenntartva azokat a követelményeket, amely szerint a szolgáltatók jóhiszeműen és tisztességesen kötelesek együttműködni az ügyfelekkel a panaszkezelési eljárás során – alapvető elvárásként fogalmazza meg azt, hogy az intézményeken belül a panaszok teljes körű, korrekt kivizsgálását önálló panaszkezelési szervezeti egység végezze. A PSZÁF elő kívánja mozdítani, hogy az intézmények a panaszok kezelésén túlmenően, a jövőbeni újabb panaszok kialakulásának megelőzése érdekében azonosítsák a visszatérő vagy rendszer jellegű problémákat, kezeljék, illetve szüntessék meg azok okait. Más szóval, a panaszokhoz kapcsolódó általánosítható tanulságok épüljenek be a vállalat üzleti döntéseit vezérlő belső mechanizmusba.
A PSZÁF a felügyeleti rendeletek előírásaihoz illeszkedve elvárja, hogy a piaci szereplők az általa elkészített panasz formanyomtatványt tegyék elérhetővé az ügyfelek számára, ezzel is segítsék az ügyfelek körültekintő panasztételét. A gyakorlatban tapasztalt problémák jövőbeni kiküszöbölése érdekében a PSZÁF azt várja, hogy az intézmények működjenek együtt a meghatalmazott útján eljárni kívánó ügyfelekkel, ennek érdekében pedig tegyék közzé az általuk elfogadott meghatalmazási mintát.
A törvényi, valamint az azt kiegészítő elnöki rendeleti szabályozás mellett az ajánlás alkalmazása jelentősen segíti a fogyasztókat panaszaik hatékony intézésében. A PSZÁF az ajánlás alkalmazásától a pénzügyi szolgáltatók ügyfél-orientáltabb, megoldást kereső magatartás erősödését várja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.