Rekordot hoztak az elszámolási ügyek a Pénzügyi Békéltető Testületnél (PBT): a szervezet most megjelent éves jelentése szerint 2015-ben 20 353 ügy érkezett be az ügyfelektől, miközben a PBT működésének első négy évében – 2011. július 1. és 2014. december 31. között – összesen 12 921 fogyasztói kérelmet regisztráltak.
A jelentés szerint az év végéig 15 562 elszámolási kérelem érkezett a PBT-hez a devizaalapú hitelekkel, kölcsönökkel és lízingügyletekkel kapcsolatban, de az év vége felé közeledve már megjelentek az első deviza- és forinthitelekkel, valamint a kedvezményes végtörlesztésekkel kapcsolatos jogorvoslati igények is. A többi, összesen közel 4800 kérelem a hagyományos békéltetés körébe eső, vagyis nem a törvényi elszámolással kapcsolatos igény volt.
Az elszámolással kapcsolatos ügyekből 11 400-at sikerült az év végéig lezárnia a PBT-nek, és 4162 volt még folyamatban. Az adósok szempontjából ugyanakkor nem alakultak túlságosan jól ezek az eljárások: az ügyek túlnyomó többségét – 97,6 százalékát – megszüntette a testület, és mindössze 163 ügy végződött valamilyen kötelezéssel az érintett pénzügyi szolgáltató számára. A legtöbb, összesen több mint 13 ezer esetben egyébként a kiküldött elszámolás helyességét vitatták az ügyfelek, közel kétezer ügyben az elszámolási kötelezettség fennállásának megállapítását kérték, míg a panaszeljárás lefolytatására kötelezés valmivel több mint félezer esetben volt a kérelem tárgya. A PBT adatai szerint a legtöbb, elszámolással kapcsolatos megkeresés az OTP-csoporttal kapcsolatban érkezett a testülethez – ez a piaci részesedések alapján nem túlságosan meglepő –, majd a Lombard Lízing, az Erte-csoport és a K&H-csoport következett a sorban.
Ami viszont az általános – tehát nem az elszámolással kapcsolatos – ügyeket illeti, azoknál az elmúlt évekhez hasonló tendenciákat lehetett megfigyelni. A legtöbb, összesen 2124 kérelem a bankokkal szemben érkezett a PBT-hez, azokat pedig a biztosítók és a pénzügyi vállalkozások követték. (E három szolgáltatói kör osztozott a megkeresések 93,5 százalékán.) A beérkezett kérelmek közel kétharmada a pénzpiaci szektor ügyeit érintette, az ügyek egyharmada pedig a biztosítási piac szereplőihez köthető. A korábbi évekhez hasonlóan tavaly sem voltak jelentősek sem arányaiban, sem darabszámában a befektetési és a pénztári piac szereplőivel szemben előterjesztett igények, pénztárakkal összefüggésben például összesen 21 új ügy érkezett. A bankokkal és a pénzügyi vállalkozásokkal szemben döntően hitel- és pénzkölcsön, illetve lízingszolgáltatással kapcsolatos problémák miatt fordultak a testülethez a fogyasztók, az ilyen ügyek adták a teljes torta csaknem négyötödét. A biztosításokkal kapcsolatos ügyekben a korábbi évekhez hasonlóan a nem életbiztosítási ágba tartozó szerződésekből fakadó jogviták tették ki az ügyek túlnyomó hányadát, összesen nagyjából 84 százalékát.
Tavaly összesen 4454 általános ügyet zárt le a testület, ám ezek 36 százalékát érdemi vizsgálat és befogadás nélkül kellett lezárni. A befogadás nélkül elutasított ügyeknél leggyakrabban az volt a probléma, hogy a kérelmező a hiánypótlási felhívásban foglaltaknak nem vagy csak részben tudott eleget tenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.