Kiemelt kormányzati cél lett a hazai fizetési forgalom készpénzmentesítése. Hornung Ágnes, a Nemzetgazdasági Minisztérium pénzügyekért felelős államtitkára egy konferencián a Magyar Nemzeti Bank felméréseit idézve arról beszélt, hogy a készpénz előállítása, tartása a kormánynak évi 500 milliárd forintba kerül. Ha az európai szintre nőnének a készpénzkímélő, például bankkártyás fizetési módok, akkor a készpénz forgalomban tartásának költsége évi 150 milliárd forinttal csökkenhetne.
Magyarországon az MNB adatai szerint tavaly csak a közüzemi számlák kevesebb mint 39 százalékát fizették ki elektronikus módon a fogyasztók, a nyugat-európai arány 70 százalék. Bár egy év alatt 29,7 százalékról nőtt 38,9 százalékra a hazai arány, a fejlődés jó része (az online számlafizetés előretörése mellett) annak tudható be, hogy a Magyar Postánál nem számít készpénzfelvételi tranzakciónak, ha valaki bankkártyával fizeti a postai készpénzátutalási megbízást, azaz sárga (fehér) csekket. Ám ez csak fél siker, hiszen ettől a tranzakció még nem lesz elektronikus, továbbra is a posta közbeiktatásával zajlik a fizetés.
A fő gondot a szakértők szerint a hungarikumnak számító sárga csekk jelenti, pontosabban az, amilyen szabályozói környezet védi ezt a szolgáltatást. A legtöbben azt gondolják, hogy a sárga csekkel történő befizetés ingyenes. Holott a Magyar Posta hatályos díjszabása szerint ez megbízásonként (csekkenként) minimum 166 forintos költség a számlát kibocsátó szolgáltatóknak – a fix díjak 115 és 143 forint között mozognak, amelyhez még 5,3 ezrelékes díj adódik –, és még erre rakódik a sárga csekk postai kézbesítésének ára is. A legnagyobb hazai banknál, az OTP-nél a csoportos (azonnali) beszedés szolgáltató által fizetendő ára 1,4 ezrelék, míg az ügyfélnek 74 forintot kell fizetnie mindezért. A postai díjnál – az egyre több átalánydíjas közműszolgáltatás miatt használható – rendszeres utalás is olcsóbb, ráadásul lehet ingyenes szolgáltatásokat nyújtó számlacsomagunk is.
Hogy miért érzik a fogyasztók mégis ingyenesnek a legdrágább fizetési módot? Nos, azért, mert a közműszolgáltatások díját meghatározó képletekben a szolgáltatóknak a mai napig csak a sárga csekk költségeit van módjuk feltüntetni, egyéb fizetési módot nem. Vagyis, ha egy szolgáltató az olcsóbb és korszerűbb elektronikus fizetés felé terelné az ügyfeleit, akkor annak a költségét neki (és a fogyasztónak) kell fedeznie, mert nem lehetséges az átvállalás. Emlékezetes: 2012-ben a Magyar Telekom és a UPC 142 forintos különdíjat hirdetett a postai készpénzes befizetésekre, ám a tiltakozás olyan nagy volt, hogy a hírközlési törvény módosításával még a tranzakciós illeték felszámítását is megtiltották a szolgáltatóknak. Így viszont végül is a fogyasztó fizeti meg a drágább szolgáltatás költségeit.
Azóta azonban nagyot változott a világ, nem véletlen, hogy a Versenyképességi Tanács a tavaszi ülésén azt javasolta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek, hogy a közműszolgáltatásoknál az elektromos fizetések felé tereljék a lakosságot a sárga csekkek használata helyett. Ennek egyik legegyszerűbb módja az lehetne, ha a szolgáltatók az átutalások/csoportos beszedések díját is elismertethetnék a díjképletükben. Ekkor módjuk nyílna arra, hogy díjkedvezményt adjanak az elektronikusan fizető ügyfeleknek. Jó példa erre a kgfb vagy a lakásbiztosítás: ezek díja 5-10 százalékkal is csökkenthető, ha nem csekkel fizetünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.