Január elsejétől az uniós pénzforgalmi irányelv (PSD2) szabályai az európai üzemeltetésű webshopokban csak úgynevezett erős ügyfél-hitelesítés (SCA) után engedik a fogyasztókat bankkártyával vásárolni.
Az eddig használt, a bankkártyákon meglévő adatok (kártyaszám, lejárat, tulajdonos neve, cvc-kód) megadása után külön azonosítanunk kell magunkat, igazolva, hogy a tranzakciót valóban mi indítottuk.
Az így nagyobb biztonságot teremtő azonosításnak egy állandó és egy dinamikus (változó) adat megadásával egy másik eszközön vagy elektronikus csatornán tehetünk eleget.
A hazai bankok – miként azt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is jelezte – kártyakibocsátói oldalon felkészültek az SCA-ra, s az elmúlt napokban élesítették, élesítik is rendszereiket. Az UniCredit Banknál május 18-tól az mBanking mobilalkalmazáson keresztül lehet hitelesíteni a tranzakciókat. Akik nem veszik igénybe a szolgáltatást, azoknak mától az sms-ben küldött egyszeri internetes biztonsági kód mellett a telefonbank-szolgáltatás PIN-kódját is meg kell adniuk a hitelesítéshez. Az MKB Banknál június közepétől működik az sms-kóddal történő hitelesítés, október 29-től ehhez kapcsolódott az MKB-mobilalkalmazás hitelesítése. Akik nem használják a mobilalkalmazást, azoknak december 29-től egy személyre szabott online PIN-kódot kell az sms-ben érkező egyszeri kód mellett megadniuk.
A CIB-nél november 4-től a CIB-mobilalkalmazást vagy annak kártyaautentikációs funkcióját kell letölteni a jóváhagyáshoz. A Gránit Banknál a mobilbank biometrikus ügyfél-azonosítását ajánlják, az applikációval nem rendelkezőknek a bank elektronikus felületein kell külön kódot beállítaniuk az internetes vásárláshoz, amely a mobilra sms-ben küldött egyszer használatos kódot egészíti majd ki. A Takarékbanknál az sms-ben küldött egyszer használatos kód és egy állandó internetes PIN-kód együttes megadása működik majd januártól. Az Ersténél év eleje óta működik a mobilbanki jóváhagyás (az ügyletek felét már így azonosítják), míg az applikációval nem rendelkezőknél a NetBank-belépéshez használt jelszó kell majd az egyszer használatos sms mellé. Az OTP-nél november 2-án élesedett a szolgáltatás, ám használatához minden ügyfélnek az interneten vagy a bankfiókokban be kell állítania az internetes biztonsági kód szolgáltatást, érvényes mobiltelefonszám megadásával. Itt is mód van az OTP SmartBank mobiltelefonos alkalmazással történő azonosításra, az applikáció nélkül az sms-ben kapott egyszeri internetes biztonsági kód mellé a háromjegyű TeleKódot kell megadni – fontos, hogy az eredeti kódot az ügyfeleknek módosítaniuk kell.
Januártól az SCA-előírásnak nem megfelelő tranzakciókat a bankoknak vissza kell utasítaniuk.
Az ügyfelek egy része így csak jövőre szembesül majd azzal, hogy vagy azért nem tud a neten fizetni, mert ő maga nem állította be a szükséges azonosítókat, vagy azért, mert a webshop és annak elfogadója nem készült fel határidőre a fizetés SCA-azonosítására. Bár a hazai online kártyás vásárlások elfogadásában érdekelt bankok közül az OTP, a CIB és az UniCredit is megerősítette, hogy megtörtént az elfogadói hálózat felkészítése, sok magyar webáruház kártyaelfogadását külföldi pénzügyi szolgáltató biztosítja, amelyek felkészültségére nem lát rá az MNB.
A bankok levélben, emailben, mobilbanki üzenetekkel, sms-ekkel hívják fel a figyelmet a változásokra, de fontos, hogy az adott tranzakciónál is megfelelő legyen a tájékoztatás.
Az UniCreditnél technikai probléma esetén a hitelesítéshez kapcsolódó információs ablakban nyújtanak tájékoztatást a kártyabirtokosnak. Az Ersténél arról beszéltek, hogy ügyfeleik érdekében az első időszakban élnek majd – az EU és az MNB által nagyon szűkre szabott – kivételes engedélyezés lehetőségével, s a Takarékbanknál is elhangzott, hogy a jogszabály által meghatározott összeghatárig (30 euró) igyekeznek ilyenkor is lehetővé tenni a vásárlást. A szabályozás egyelőre csak az európai webshopokra vonatkozik, a tengerentúli és ázsiai netes vásárlásoknál a korábbi biztonsági protokollok működnek tovább.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.