A Shell a globális szén-dioxid kibocsátás 3 százalékáért felelős légi közlekedés számára finomít karbonszegény üzemanyagot, ennek a tömeges gyártását 2025-től tervezik, évi kétmillió tonnás kapacitással, ami a jelenlegi teljes globális kínálat tízszerese. A fenntartható repülő-üzemanyag gyűjtőnéven (SAF) futó hajtóanyagukat elhasznált sütőolajból, növényi és állati zsiradékból állítják elő, használatával 80 százalékkal lehet csökkenteni a klímakárosító gázok kibocsátását a kerozinhoz képest – állítja a Shell.
Jelenleg a SAF részaránya csupán 0,1 százalékos a repülésben, miközben az ágazat szén-dioxid kibocsátása a Jefferies adatai szerint a pandémiát megelőző csúcsévben meghaladta a 330 millió tonnát.
A zöld üzemanyagok részaránya 2030-ra elérheti a 10 százalékot, használatuk minimális átalakítást kíván csak a repülők hajtóműveiben.
Az átállást inkább a SAF magas, jelenleg a kerozinnál nyolcszor magasabb ára és az alapanyagbeszállítás szűkössége hátráltatja. A keresletre azonban így sem lesz majd panasz, az Egyesült Államok például a repülés emissziójának 20 százalékos csökkentését írja elő az évtized végéig, s ebben elsősorban a zöld naftára számítanak.
Az EU friss környezetvédelmi programjában 2030-ra 5 százalékos SAF-részarányt irányoz elő, míg 2050-re 63 százalékot. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) prognózisa a globális átállásról jóval lassabb tempóval számol, az emisszió felezését várják az ágazattól 2050-re.
Akkorra a Shell már karbonsemleges lesz az üzemanyagtermelés terén. Ehhez hatalmas fejlesztéseket végeznek: a zöld termelőbázisukat a rotterdami finomítójuknál alakítják ki. A nagy olajtársaságok közül a Neste és az Eni is beruházásokat jelentett be. A finnek szintén rotterdami bioüzemanyag-gyáruk mellett a szingapúri leányvállalatuknál kezdik meg a SAF-termelést 2023-tól. Az Eni odahaza, Szicíliában fejleszt. A Shell egyébként a levegőből visszanyert szén és hidrogén felhasználásával próbál SAF-ot előállítani.
S ha már hidrogén, az Air Liquide és a TotalEnergies utóbbi normandiai bázisán építi fel gigantikus dekarbonizációs hidrogéngyárát, amelynek révén 2030-ra évi 3 millió széndioxidot tudnak kivonni a légkörből, míg a komplexum napi 255 tonna hidrogén előállítására lesz képes.
Mindkét cég 2050-re karbonsemleges lesz a többi között ennek is köszönhetően.
A svéd Vattenfall energetikai óriás tíz évvel előzi meg őket, legalábbis hétfői bejelentésük szerint felgyorsítják a dekarbonizációs folyamatot, ami szenes erőműveik korábbi átalakításával, szél- és naperőmű-parkjaik kapacitásának megnégyszerezésével érnek el. Két németországi áram- és hőtermelőjüket gázra és biomasszára állítják át. Céljuk, hogy a tavalyi 12 millió tonnás széndioxid-kibocsátásukat 2030-ra megfelezzék.
A dekarbonizáció befektetői oldalról is haszonnal kecsegtet.
A témában érintett vállalatok részvényeiből összeállított ETF-ek és indexek a szó szoros értelmében teli vannak energiával: az iClima Global Decarbonisation Enablers Index például egy év alatt 43 százalékkal erősödött, jelezve, hogy a klímavédelemből is tisztes profitot lehet elérni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.