A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozott terjedelmű átfogó vizsgálatot folytatott a Generali Biztosító Zrt.-nél (Generali). Az ellenőrzés 2018. április 24-től a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot tekintette át.
Mint a jegybank feltárta, az ügyfél rendelkező dokumentumainál a biztosító nyilvántartási rendszere több esetben nem a – dokumentumokkal alátámasztott – tényleges beérkezési időt tartalmazza, vagy nem reprodukálható egyértelműen, hogy a függő ügynök mikor vette át az ügyfélmegbízást. A biztosító többször nem a szerződési feltételekben előírtaknak megfelelően hajtotta végre az ügyfélmegbízást a nyilvántartási rendszerekben szerepeltetett helytelen adatok miatt.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) a Generali több esetben megsértette a kár- és kötvénynyilvántartó szerv, illetve az üzembentartó felé fennálló tájékoztatási kötelezettségét, például a szerződés létrejötte, megszűnése és a díjfizetés elmulasztása kapcsán. Többször előfordult, hogy a biztosító jogsértően a kockázatviselés kezdetét 60 nappal megelőző ajánlatot fogadott el, s az is, hogy a nem írásban létrejött kgfb-szerződéseknél elmulasztotta a kötvény kiállítását.
Az informatikai (IT) biztonság kapcsán nem volt mindenkor megfelelő az éles adatok tesztrendszerekben történő kezelése, anonimizálása, s az adatok védelme a rendszerek közötti adatátadások és a távoli, mobileszközzel történő hozzáférések során. Nem különült el kellően a biztosítói és leányvállalati hálózat sem. Nem voltak naprakészek egyes biztonsági frissítések, a már nem támogatott rendszerek kivezetése, egyes rendszerek biztonsági megerősítése és tesztelése, továbbá a hozzáférések kezelése és felülvizsgálata.
Hiányosságok merültek fel a Generali javadalmazási gyakorlata és annak belső szabályozottsága, illetve a nem életbiztosítási díj- és tartalékkockázat meghatározása terén is. Hiányosnak bizonyult a biztosító több termékének díjkalkulációja, s jogsértők voltak több konstrukció szerződési feltételei is. A Generali hiányos belső szabályozás nyomán kialakított kárnyilvántartási rendszere nem tette lehetővé az esetleges késedelmek rendszerszintű szűrését, megállapítását, és csak egyedi kereséssel, kárügyenként lehet ellenőrizni a jelentős számú kárigény megfelelő határidőben történő rendezésére vonatkozó információt.
A jegybank megállapította azt is, hogy nem volt mindenben megfelelő a biztosító panaszkezelési szabályzata s a panaszfelvételi jegyzőkönyv tartalma. Egyes esetekben az ügyfélpanaszokat határidőn túl válaszolta meg a biztosító. Az MNB hiányosságot tárt fel a kgfb-szerződések terhére bejelentett kártérítési igényekkel kapcsolatos tájékoztatás, az életbiztosításhoz kapcsolódó KID tartalma és az értékkövetésről szóló tájékoztatás kapcsán. A biztosító nem adta át teljes terjedelemben a szerződéskötés előtt az életbiztosítási termékismertetőt, és nem volt megfelelő az alkalmassági nyilatkozat tartalma sem.
A feltárt hiányosságok miatt az MNB kedden publikált határozatában – határidők kitűzésével – kötelezte a Generalit, hogy dokumentumokkal igazoltan számoljon be a feltárt problémák megszüntetésére tett intézkedéseiről.
A jegybank 35,5 millió forint felügyeleti és 1,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.
A bírságnál enyhítő körülménynek számított, hogy a biztosító a vizsgálat során már egyes feltárt hibák korrekciójáról számolt be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.