Az ultra fapados Spirit Airlinesra elsőként a februárban a Frontier vetett szemet, amely 2,9 milliárd dollár értékű fúziós ajánlatot tett és az ügylet nyélbe ütéséhez készpénz mellett saját részvényeit is bevonta volna. Csakhogy a 24,93 dollárra kijövő ajánlata a 21 dolláros Spirit árfolyamhoz képest még 19 százalékos prémiumot sem tartalmazott, ezzel szemben a friss, részvényenkénti 33 dolláros JetBlue ajánlat 57 százalékos realizálható árfolyamnyereséggel kecsegteti a Spirit részvényeseit.
Vonzerőt jelent az is, hogy készpénzben fizetnének, azaz nem kellene a kurzusok közötti kockázatokat mérlegelniük a részvényeseknek. Vagyis az ellenséges ajánlattevő hamar barátivá válhat. Robin Hayes, a JetBlue vezérigazgatója szerint a fő cél, hogy fel tudjanak zárkózni az ötödik helyre az amerikai légi közlekedési piac 80 százalékát felügyelő kvartett, azaz az American, a Delta, a United és a Southwest mögé.
Ahonnan van felfelé út, hiszen a fapados üzletpolitikájuk révén szélesebb utasbázist tudnak kiépíteni a jóval magasabb költségekkel üzemelő riválisaikkal szemben. Ráadásul a menetrendek összehangolásával és regionális szerepek leosztásával hatékony alternatívát tudnának kínálni az utazó közönségnek, sokkal versenyképesebb áron. A jelenleg a hatodik legnagyobb amerikai piaci szereplőnek számító JetBlue saját márkanevén vinné tovább a Spirit-üzletágat.
A Spirit alaposan megszenvedte a pandémiát, azt megelőzően 45 dolláros árfolyam környékén kereskedtek a részvényeivel, ez 20 dollár környékére zuhant vissza, de a legújabb felvásárlási ajánlat 27 dollár fölé repítette a kurzusát., s csak idő kérdése mikor közelíti meg a 33 dolláros felvásárlási ajánlatot. A JetBlue-nál biztosak abban, hogy kiütötték a ringből a Frontiert, ám azzal is tisztában vannak, hogy egy ilyen volumenű felvásárlás 2023-ra is áthúzódó a versenyjogi engedélyezési procedúrával jár.
Azután, hogy a Spirit közgyűlés rábólint az ügyletre. Egyelőre annyit közölt a menedzsment, hogy tanulmányozni fogja az ajánlatot. Az kétségtelen, hogy előre kell menekülniük, hiszen a piac szereplőinek az egyre emelkedő üzemanyag- és bérköltségekkel szembesülnek, miközben vonzó alternatívát kell felvillantaniuk a járvány után tömegesen visszatérő utasoknak. Márpedig a felmérések szerint az üzleti utasok, amelyek a négy nagy légitársaság törzsközönségét alkotják, jóval kisebb arányban szállnak ismét repülőre, mint a szimplán csak utazni, kikapcsolódni vágyó turisták.
Hayes szerint egyértelműen az utasok érdekeit szolgáló verseny erősítése a céljuk, így bízik abban, hogy mindenütt megkapják a zöld jelzést. Jogi szakértők viszont korántsem biztosak ebben, szerintük inkább a jegyárak emelkedéséhez vezet az ügylet. Az sem jól jel, hogy az igazságügyi tárca szeptemberben indított perével meg akarja akadályozni az American és a JetBlue stratégiai szövetségét, ami az északkeleti partvidéken juttatná versenyelőnyhöz a párost. Ha ez elbukik, a JetBlue számára a Spirit bekebelezése jelenthet vigaszt.
A Frontier pedig búslakodhat, bár vezetői szerint a rivális ajánlat úgyis elvérzik a versenyhivatali eljáráson és a Spiritnél is belátják, hogy a két ultra fapados egyesülésével minden téren jobban fognak járni. A Frontier-Spirit páros az utazóközönségnek évi egymilliárd dolláros megtakarítást, a részvényeseknek félmilliárdos üzemeltetési kiadáscsökkentést ígért és napi több mint ezer járatot Amerika 145 városába, plusz tízezer fős létszámbővítést 2026-ig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.