A Bacardi, a Rémy Cointreau és a Davide Campari-Milano egyre több drága, hordóban érlelt rumot dob piacra kifinomult kóstolójegyekkel, melyekt előbb csak szagolni, majd óvatosan kavargatni, végül finoman kortyolgatni kell. A gyártók azt remélik, hogy a pandémia idején felgyorsult scotch, bourbon és tequila eladásokhoz hasonlóan a közönségesnek elkönyvelt rum is megvetheti lábát a prémium piacon és betörhet a luxusitalok közé. És kiszabadulhat a XIX. századi kalandregények és a XX. századi kalózfilmek népszerű italtematikájának börtönéből.
Tavalyelőtt, az utolsó olyan évben, melyről teljes körben állnak rendelkezésre adatok az Egyesült Államokban, az évtized leggyorsabb növekedését produkálta a rumpiac, elsősorban a koktélok népszerűségének köszönhetően. Az IWSR szeszipari felmérése szerint, 2,2 százalékkal nőtt a rumkereslet év per év alapon. Ám a rumot még mindig az olcsó, nyaraló és diákitalok közé sorolja a közvélekedés, s mivel melaszból készül, a „cukor problémával” is meg kell birkóznia az iparágnak.
A tequila karrierje adott ihletet, mely korábban a Margarita koktél szerény, de munkás alkotórésze volt, mára előkelő, önálló itallá nőtte ki magát – mondta a Wall Street Journalnak Ned Duggan, a Bacardi globális alelnöke, aki úgy véli a fiatal rumfogyasztókat sikerrel terelhetik a minőségi rumok irányába, annál is inkább, mert a rum az utolsó szellem, amely még nem szabadult ki a pókhálós palackból, hogy a prémium kóstoló poharakban kössön ki.
A Bacardi, mely 1996 óta kísérletezik a prémium kategóriás rummal, 2019 óta árul egy palackonként 100 dolláros rumot, melyet legalább 16 évig amerikai fehér tölgyfahordókban érlelnek.
A Campari prognózisa szerint, a következő 3-5 évben 10 százalékkal bővülhet a sötét, érlelt, prémium plusz kategóriás rum piaca, mely palackonként legalább 22,50 dolláros termék. Az olasz cég tavaly kezdte árulni a limitált szériás, 37 éves, single rumot, amelyből 1000 euróba kerül egy üveg. Míg a 18 éves verzió 220 eurós áron fut Appleton Estate márkanév alatt.
A Rémy Cointreau tulajdonában lévő barbadosi Mount Gay, mely a világ legpatinásabb rum márkája, a whisky fogyasztókat célozta meg tavaly piacra dobott, kétszer desztillált, előbb 14 évig ex-Bourbon hordókban érlelt, majd 11 hónapig szűz andoki tölgyfahordókban érlelt italával, Egy üveg limitált Mount Gay 195 dollárba kerül. Igaz, a cég eladásainak zömét továbbra is a 20 dollár alatti palackok adják.
Óriási kihívás a gólyabálok italát a prémium kategóriába teleportálni – vélekedett Raphael Grisoni, a Mount Gay ügyvezető igazgatója. A márka tavaly ősszel a kóstoló asztalokat állított fel egy nagy párizsi whisky-bemutatón, hogy Scotch és Bourbon rajongók az új generációs rumokkal ismerkedhessenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.