Közel 17 százalékkal, 171 dollár alá zuhant a FedEx részvényárfolyama a csütörtöki amerikai tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben, miután a cég a vártnál rosszabb negyedéves számokat közölt, valamint visszavonta alig három hónappal ezelőtt kiadott profitvárakozását. A menedzsment a gyengébb eredményt a globális lassulással magyarázta, ami várhatóan a folyó negyedévet is meghatározza.
A FedEx árfolyamának szabadesése átragadt a többi csomagszállítással foglalkozó cégre is: az UPS 5, az Amazon 1,9 százalékkal gyengült. Sőt, péntek reggel az európai tőzsdéken is folytatódott a szektor leértékelődése, a Deutsche Post például rögtön a kereskedés megkezdését követően több mint 6 százalékkal került csütörtöki záróértéke alá. Ennek az a magyarázata, hogy a németeké az erős amerikai kitettséggel rendelkező DHL csomagszállító.
Az éles tőzsdei reakciót részint a makrogazdasági indoklás, részint a nyereség piaci várakozástól való elmaradásának mértéke váltotta ki.
Az amerikai fuvarozó vállalat korrigált egy részvényre jutó nettó nyeresége (EPS) ugyanis csupán 3,44 dollár lett a 2023-as üzleti évének augusztus végén lezárt első negyedében, s ez meg sem közelíti a Refinitiv IBES elemzőinek 5,14 dolláros előzetes becslését.
Az adózott eredmény 1,33 milliárd dollár volt, 19 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Az elemzők bevételágon is többre, 23,59 milliárd dollárra számítottak a 23,2 milliárd dolláros tényadattal szemben.
Ráadásul a gazdasági aktivitás globális lassulását jelezte szintén csütörtökön a Világbank is, amely szerint a három legnagyobb gazdaság – az Egyesült Államok, Kína és az euróövezet – erőteljesen fékeződik, és egy újabb
viszonylag kis csapás is recesszióba taszíthatja a világgazdaságot a következő egy évben.
A cégvezetés egyébként főként az európai kihívásokat és az ázsiai makrogazdasági problémákat emlegette csütörtökön, külön kiemelve, hogy Kínát egyszerre sújtották a járvány miatt elrendelt lezárások és az extrém hőhullám okozta áramkimaradások.
A globális szállítási volumenek csökkentek, mivel a makrogazdasági tendenciák jelentősen romlottak a negyedév második felében, mind nemzetközi szinten, mind Amerikában. Gyorsan alkalmazkodunk, ám a negyedéves eredmények mindenképpen elmaradnak saját célkitűzéseinktől is
– értékelt Raj Subramaniam, az új vezérigazgató.
Az alkalmazkodás konkrétabban költségcsökkentést jelent, a vállalat többek között telephelyeket kíván bezárni, csökkenti a munkaidőt, és összevon néhány csomagválogató létesítményt is.
A FedEx eredményei annak ellenére múlták alul jócskán a Wall Street prognózisát, hogy az elemzők korábban már mérsékelték az előrejelzéseiket – mondta Helene Becker, a Cowen elemzője, hozzátéve, hogy a vállalat részvénykurzusa nagyjából egytizedével esett, mióta júniusban kiadták a most visszavont előrejelzést.
Más szakértők a határozottabb kritikától sem riadtak vissza, mondván
a FedExnek sokkal hamarabb reagálnia kellett volna a csökkenő keresletre
– különösen miután az Amazon elismerte, hogy túl nagy raktárkapacitásokat épített ki, az amerikai tengeri kikötők lassuló importot jeleztek, a fogyasztókat pedig keményen kezdte sújtani az infláció.
Már egy hónappal ezelőtt látniuk kellett volna, hogy ez bekövetkezik
– hangsúlyozta Satish Jindel iparági tanácsadó, aki korábban a cég bővítésében is segédkezett. Úgy véli, további probléma, hogy veszélybe kerültek a FedEx és a UPS által a világjárvány idején bevezetett különféle profitnövelő pótdíjak is, melyeket például a felhasznált üzemanyagra vagy a speciális árukezelés miatt fizettettek meg a megrendelőikkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.