Erős üzleti fél évet zárt szeptember végével a Ryanair. Az ír fapados légitársaság csaknem teljesen kihasználta kapacitásait, járatai átlagosan 94 százalékos telítettséggel üzemeltek, ami az egy évvel korábbihoz képest 15 százalékpontos növekedés. Ennek is köszönhetően a Ryanair bevétele 207 százalékkal, 6,62 milliárd euróra nőtt, s ami ennél is fontosabb: a társaság ismét nyereséges lett. Nem kicsit, de nagyon.
Az egy évvel korábbi időszakot még 48 millió eurós veszteséggel zárták, most viszont 1,23 milliárd eurós adózott eredményt közöltek hétfő reggel publikált gyorsjelentésükben. Napi átlagban 3 ezer járatot indítottak, és a 2019-es bázis teljesítményét 15 százalékkal haladták meg.
Az tudvalévő volt, hogy az idei nyár sikeres lesz, de hogy ennyire, azt talán a magyar kormánnyal extraprofitadó-ügyben tengelyt akasztó Michael O’Leary sem gondolhatta.
A cég mellényzsebből ki tudná csengetni a fogyasztóvédelemért felelős hatóság által rá kirótt 300 millió forintos bírságot.
O’Leary mégis – védve igazát – jogi útra terelte az ügyet.
A jövő azonban nem felhőtlenül rózsás, a fellendülés értékelésük szerint törékeny marad, az utazási hajlandóságot erősen befolyásolhatja a többi között az ukrajnai háború és a koronavírus-járvány esetleges visszatérésével kapcsolatos korlátozások. A kiugróan magas inflációról már nem is szólva.
Az ünnepi időszakot is felölelő folyó üzleti fél év foglalásai mindenesetre biztatóan alakulnak. Megjegyzendő, hogy az évzáró negyedév mindig a legalacsonyabb forgalmat hozza a légi közlekedési szektorban, úgyhogy itt nagy kilengések is előfordulhatnak, különösebb anyagi megrázkódtatások nélkül.
A Ryanair esetében kérdés még, hogy a legzsúfoltabb, karácsony előtti hétre már forgalomba tudja-e helyezni a Boeingtól rendelt repülőit. Ebben nem optimisták, az üzleti tervben 10-12 gép átadását valószínűsítik a szerződésben foglalt 21 helyett.
A cég a márciussal véget érő üzleti fél évben a korábban prognosztizáltnál
másfél millióval több, azaz 168 millió utassal számol,
amivel már 13 százalékkal haladná meg a járvány előtti utolsó békeév, 2019 hasonló adatát. Az is feltételezik, hogy a viteldíjak a 2019-es szint fe,,lett stabilizálódnak, és a munkavállalók részéről sem lesz akkora nyomás, mint a nyáron.
A Ryanair a munkabéke reményében fizetésemelésekkel szerelte le sztrájkoló dolgozóit. Az üzemanyag- és árfolyamkockázati fedezeti ügyleteiknek köszönhetően költségeit is alacsony szinten tudja tartani, és azt reméli, hogy a várhatóan veszteséges folyó fél év ellenére
a teljes üzleti évet 1-1,2 milliárd eurós nyereséggel zárhatja
– ha extra körülmények nem nehezítik a működésüket. Ígérik, hogy az árakat alacsonyan tartják, amennyire lehet.
Ehhez nagyban hozzájárul a nyáron már üzembe állított 73 új Boeing 737 Gamechanger, amelyek 4 százalékkal több ülőhelyet kínálnak, miközben 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek el, és a zajkibocsátásuk nagyjából a kétharmada a korábbi modellekének. A finn Neste olajtársasággal közösen folytatják a szintetikus üzemanyagok fejlesztését is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.