A lengyel InPost rekordmennyiségű, 222 millió csomag célba juttatásában segédkezett a negyedik negyedévben, ez 23 százalékkal több, mint az egy évvel korábban teljesített fuvarok száma. Elsősorban a meghatározó, hazai piacán erősödött meg az igény az InPost szolgáltatásai iránt: három csomagból kettő nem is hagyta el Lengyelország területét, az itt kézbesített 149,4 millió küldemény 18 százalékkal több az egy évvel ezelőttinél.
Ez nem is csoda, hiszen tavaly a lengyel kiskereskedelem kiemelkedő számokat produkált, a fogyasztói költések folyamatosan döntötték a rekordokat. A nemzetközi forgalomban még intenzívebb, 35 százalékos volt az éves bővülés mértéke, összesen 72,6 millió küldeményt vettek át kézbesítésre.
A forgalom növekedéséhez leginkább a 2021 júliusában felvásárolt francia Mondial Relay kézbesítőhálózat és a brit leányvállalatuk járult hozzá a legnagyobb mértékben.
Utóbbi sem csoda, hiszen a brexit után is a lengyelek alkotják a legnagyobb kelet-közép-európai kisebbséget Nagy-Britanniában. A 2006-ban Krakkóban alapított és 2021 januárjában az amszterdami tőzsdén bemutatkozott InPost befektetői szempontból nem volt főnyeremény, a debütáláskor 2,8 milliárd eurót kalapoztak össze a részvényesektől, akik azóta is szemlélhetik, miként porlad InPost-portfóliójuk értéke.
Jelenleg már 57 százalék az árfolyamvesztesége annak, aki jóban-rosszban kitartott az InPost mellett. A pandémia az e-kereskedelem és a hozzá szervesen csatlakozó kézbesítési piac aranykora volt, a cég a terjeszkedésére és a csomagautomata-hálózatának bővítésére használta fel az IPO során szerzett forrásokat.
Kiépítették a hálózatukat a Benelux-államokban, Portugáliában, Spanyolországban és Olaszországban is.
A járvánnyal járó korlátozások feloldásával a vállalat fejlődése megtorpant, de ahogy a karácsonyi kiemelkedő forgalom is igazolja, ez átmeneti időre szólt. Kedden kiadott forgalmi jelentésükhöz fűzött kommentárjában Rafal Brzoska alapító vezérigazgató úgy fogalmazott, hogy
a mindenki számára nehéz évben sikerült megküzdenünk az e-kereskedelmet ért csapásokkal, dacoltunk a kedvezőtlen makrogazdasági környezettel, és még így is valamennyi működési területünkön rekordot döntöttünk.
Brzoska azzal is elbüszkélkedett, hogy a karácsonyi időszakban vállalt napon belüli garantált kézbesítési ígéretüket betartották, a legsűrűbb napjukon 5 millió csomagot juttattak célba. Szólt arról is, hogy
a szezonban csomagautomatáik valóságos zarándokhellyé váltak, a kihasználtságuk 300 százalék fölé nőtt.
Ez úgy lehetséges, hogy az egy csomag átvételhez rendelkezésre álló időintervallumban a gyors forgás miatt három küldeményt is kihelyezhettek, az ügyfelek ugyanis a vártnál is gyorsabban vették át csomagjaikat az InPost automatáiból. Ezekből pedig nincs kevés, hiszen az év végi adatok szerint a rugalmas és fogyasztóbarát kézbesítési formát kínáló csomagautomatából 27 939 üzemelt, közülük 19 306 Lengyelországban, ezekben pedig 2,9 millió fiók nyeli el a küldeményeket.
Brzoska a brit és a francia piacot jelölte meg, ahol az idén intenzíven növelik az automatáik számát és a hálózatuk lefedettségét, de a már meglévő egységek kapacitását is bővítik. Külföldön 651 ezer fiókjuk van 8633 automatában, a fiókok számát tavaly megduplázták.
Az InPost a teljes 2022-es év előzetes adatait is közölte kedden. E szerint tavaly 745 millió csomagot kézbesítettek, ez 44 százalékos éves emelkedés, ám az összevethető, pro forma bővülés a Mondial Relay év közbeni átvétele miatt szerényebb, 22 százalékos volt.
A lengyel piac 508,4 millió darabos forgalma 20 százalékos pluszt takar, ezen belül a házhoz szállítás aránya csupán 16 százalék, ami jól jelzi a megváltozott fogyasztói szokásokat. A 236,5 milliós nemzetközi forgalomnál a pro forma bővülés 28 százalékos volt. A negyedév és az üzleti év pénzügyi adatait februárban ismerteti a cég.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.