BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
CUPERTINO, CALIFORNIA - SEPTEMBER 07: A new Apple Watch is displayed during an Apple special event on September 07, 2022 in Cupertino, California. Apple unveiled the new iPhone 14 as well as new versions of the Apple Watch, including the Apple Watch SE, a low-cost version of the popular timepiece that will start st $249.

Önállósítja magát az Apple – dél-koreai partnerei nagy bánatára

A csipek után a kijelzők tervezését és gyártását is saját kézbe veszi az Apple, méretes pofont adva ezzel hagyományos dél-koreai és japán beszállítóinak. Az amerikaiak microLED kijelzője a Watch okosóra prémiumváltozatában debütál jövőre.

Jövőre az Apple csúcskategóriás okosórájában debütál majd az amerikai technológiai óriás saját fejlesztésű microLED kijelzője, a cég ezzel jelentősen csökkenti függőségét az olyan meghatározó beszállítóitól, mint a Samsung és az LG. Ha minden a menetrend szerint halad, akkor az iPhone-okat is ezekkel látják majd el, de az átállás azért nem megy egyik napról a másikra, sőt, az óvatosabbak szerint a váltás időpontja áthúzódhat 2025-re, de ez a lényegen aligha változtat. 

CUPERTINO, CALIFORNIA - SEPTEMBER 07: A new Apple Watch is displayed during an Apple special event on September 07, 2022 in Cupertino, California. Apple unveiled the new iPhone 14 as well as new versions of the Apple Watch, including the Apple Watch SE, a low-cost version of the popular timepiece that will start st $249.
A régi sem rossz, de az új Apple Watch kijelzője varázslatos lesz az ígéretek szerint.
Fotó: Justin Sullivan / Getty Images

Az Apple jelenleg az OLED – organikus fénykibocsátó dióda – technológiát alkalmazza a kijelzőknél, ezt váltja fel a jóval energiatakarékosabb és még élesebb képet kínáló microLED-del. A hír önmagában nem meglepő, hiszen az Apple képernyőváltásról szóló tervei már évek óta ismertek, elsőként a Bloomberg számolt be erről még 2018-ban. 

Sőt, a kezdet 2014-ig nyúlik vissza, amikor is az Apple bekebelezte a microLED-technológia fejlesztésében úttörő LuxVue startupot. 

Eredetileg már 2020-ra készen kellett volna lenniük az új kijelzővel, 

ám a projektet hátráltatták a menet közben felmerülő technikai nehézségek és a magas, dollármilliárdos költségek. Időközben azon a tervükön is változtattak, hogy az új kijelzőket egyből az iPhone-okra optimalizálják, az esetleges bukás kockázata miatt inkább a jóval kisebb rizikófaktort jelentő okosórákat vették előre, mert ha azoknál elromlik valami, az sokkal kisebbet durran, mint ha az iPhone-oknál történne ugyanez.

Az új kijelzővel az Apple fokozatosan búcsút vesz a dél-koreai tech cégek képernyőgyártó leányaitól, 

a Samsung Display-től és az LG Display-től. Rajtuk kívül még a Japan Display, a Sharp és a BOE Technology Group élheti meg sorscsapásként nagy megrendelőjük önállósodási törekvéseit. Megjegyzendő, hogy a globális piacvezetőnek számító Samsung már rendelkezik saját fejlesztésű microLED-technológiával, amelyet főként a televíziógyártásban hasznosít. 

Az Apple kutatás-fejlesztési kiadásai
 

A váltást az önellátás mellett az is motiválta, hogy az Apple jobban testre tudja szabni a maga által tervezett részegységet, ebből versenyelőnyt kovácsol, és szorosabban kézben tudja tartani beszállítóit. Az most sem várható, hogy az Apple a kaliforniai Santa Clarában felépített hathektáros kísérleti telepén sorozatgyártásra előkészített technológiát saját gyárában öntse működőképes formába, ezt a céghez közeli források szerint most is bérgyártó(k)ra bízza. 

Más kérdés, hogy a magas szinten automatizált gyártási folyamatot hol végzik majd, de az adekvát válasz erre: az Egyesült Államok. Mint ismert, az Apple legnagyobb szerződéses bérgyártó partnerének, a tajvani Foxconn-nak gyárai épülnek Amerikában, így alkalmasint ezt a feladatát is el tudná látni.

Az Apple kijelzőprojektjét egyébként a kínai származású Wei Chen vezeti, irányításával már folyik a csúcskategóriás sportóra, az Apple Watch Ultra microLED-es változatának az éles tesztelése. 

Akik már látták, elragadtatással beszéltek az új kijelző tulajdonságairól, 

bár véleményükhöz a nevüket értelemszerűen nem adták. A microLED-es kijelző állításuk szerint színárnyalatokban verhetetlen, gyakorlatilag minden szögből tűéles képet ad, az áttűnések pedig fenomenálisak – mondják.

Az Apple Watchra rá is fér egy kis tuningolás, az okosórában ugyanis a három éve változatlan processzortípus dolgozik, s az év végére ígért ráncfelvarrások sem lépnek túl az egészségügyi szoftverek frissítésén, egyes szenzorok és csipek korszerűbbre, gyorsabbra cserélésén. A megváltást tehát a microLED-es kijelzőtől várja az Apple.

Řelatív árfolyamváltozások 2020-tól
 

S hogy a váltás hogyan érinti a cég hagyományos beszállító partnereit? Nos az LG Display árfolyama 4 százalékot bukott ma a hír hallatán, a Samsung pedig lenullázta a napi nyereségét. A Bloomberg adatai szerint az LG Display bevételének 36 százaléka származik az Apple-től, míg ez az arány az okostelefonok piacán az amerikaiak riválisának számító Samsungnál eléri a 6,6 százalékot.

Szabadalmi pert bukott egy orvostechnológiai vállalat ellen az Apple

Az Apple megsértette a Masimo egyik pulzoximéter-szabadalmát, amikor olyan Apple Watch modelleket dobott piacra, amelyek fényérzékelőket használnak a vér oxigénszintjének mérésére – így döntött a 2020-ban az orvostechnológiai vállalat által indított szabadalomsértési perben eljáró amerikai Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság bírája. A Masimo ennek megállapítása és káruk megtérítése mellett az is kérvényezte, hogy az inkriminált modellek árusítását tiltsák be az Egyesült Államokban. Az utóbbiról májusig hoz döntést a bizottság. Az először a Series 6, majd a későbbi Apple Watch modellekben található funkció fényt használ a vérben lévő oxigénszint méréséhez, és a pulzusmérési és az EKG-vizsgálatoknál is besegít vele. Az innováció azonban a Masimo mérnökeit dicséri, az Apple gyakorlatilag lekoppintotta Joe Kiani, a társaság vezérigazgatója szerint.

 

 


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.