Üzemi szinten ismét nyereséget termelt az IAG légi közlekedési csoport. A British Airways, az Iberia, a Vueling, a Level és az Aer Lingus légitársaságokat magába foglaló holding 1,25 milliárd eurós profitot ért el tavaly, de az igazi fellendülést az idei évre ígéri: üzemi eredményvárakozását az 1,8–2,3 milliárd eurós sávba lőtték be. Az adózott eredmény 431 millió euró volt, szemben a 2021-es üzleti év 2,93 milliárd eurós veszteségével. Az IAG légitársaságai tavaly 23,06 milliárd eurós bevételt értek el az egy évvel korábbi 8,45 milliárd után.
Járataik 78 százalékos kihasználtsággal repültek, de az évzáró negyedévben már 87 százalékon állt a mutató. A 2019-es teljesítményüket azonban csak jövőre érhetik el, 2023 végén 98 százaléknál járnak majd az előjelzésük szerint. Flottájukat tavaly 27 gép átvételével 558 darabosra növelték.
Az IAG minden zavaró tényező ellenére az utazási kedv töretlen növekedésére számít, s ennek kiszolgálásában immár az Air Europa is teljes mértékben a rendelkezésére áll, hiszen csütörtökön 400 millió euróért megszerezték a spanyol Globaliától a még birtokukban nem lévő 80 százalékos részvénypakettet.
Az Air Europa mallorcai székhelyű, és az üdülőjáratok üzemeltetésében segítheti majd az IAG profittermelését, amennyiben a versenyhatóságok is rábólintanak az ügyletre.
Ez egyébként egy cseppet neccesnek tűnik, hiszen az IAG csoport mindhárom vezető spanyol légitársaság egyszemélyes tulajdonosaként könnyedén korlátozhatja a versenyt.
Nem véletlen, hogy szokatlanul hosszú, másfél éves határidőt szabtak a felvásárlás zárására. Alex Irving, a Bernstein Research elemzője szerint az Air Europa megszerzésének pozitív hozadéka csak középtávon jelentkezik, az eladósodott fapados légitársaság konszolidációja rövidtávon megterheli az IAG gazdálkodását.
Mindamellett stratégiailag indokolt és helyes döntés volt a latin-amerikai piac bővítésében is közreműködő Air Europa megvétele – tette hozzá. Az Air Europa a pandémia idején a madridi kormány pénzügyi injekciója mentette meg az összeomlástól,
az ötven gépből álló flottával rendelkező diszkont-légitársaság üzemeltetését az Iberia veszi át.
Az IAG csoportot egyébként a napirenden lévő konszolidációs összeesküvés-elméletek a portugál TAP nemzeti légitársasággal is összeboronálták.
Luis Gallego vezérigazgató azonban most rövid távon gondolkodik, a rekordgyanúsnak ígérkező nyári csúcsszezon zavartalan lebonyolítására koncentrál. Mint jelezte, az év második felére vonatkozó terveiket nagyban befolyásolhatja a geopolitikai helyzet alakulása.
Számítanak viszont a Covid-korlátozások alól a múlt év végén kiszabadult kínai turisták visszatérésére, igaz ez lassú folyamat lesz. Az IAG részvényárfolyama a gyorsjelentésre 2 százalékkal gyengült, igaz az idén már 30 százalékos erősödésen van túl a kurzus, ami az utazási piac felpörgésének köszönhető.
A pörgésből a Scandinavian Airlinesnak (SAS) is kijut, de a svéd és a dán állam tulajdonában lévő, szerkezetváltásához befektetőket kereső légitársaságnak előbb az örvényből kell kijönnie. Ez nem megy egyszerűen, noha a végrehajtott költségcsökkentések javítottak a társaság túlélési esélyein és a versenyképességén, igaz nem sokat.
A társaság 2026-ig évi 7,5 milliárd koronával csökkentené működési költségeit.
A tavaly július óta a csődvédelem alatt üzemelő SAS üzemi vesztesége a novembertől január végéig tartó időszakban 2,49 milliárd svéd korona volt,
szemben az egy évvel korábbi 2,60 milliárddal. A veszteségből 1,13 milliárd korona az üzemanyag-költségek képviselnek, az SAS ugyanis nem köt fedezeti ügyleteket az árváltozásokra, így közvetlenül érinti a kerozin drágulása. Járataikon a bázishoz képest 48 százalékkal többen, 4,57 millióan utaztak, a 69,3 százalékos kihasználtság azonban átlag alattinak számít az ágazatban.
A csődvédelem alól – tervei szerint – 2023 második felében kiszabaduló légitársaság pénteki gyorsjelentésében a sorozatos kamatemelések miatt megnehezülő tőkebevonási lehetőségekre, emelkedő költségekre panaszkodott. Utóbbiakban a repülőgép-bérleti díjak jelentős tételt képviselnek, az SAS ezért folyamatosan tárgyal a lízingcégekkel, hogy kedvezményeket tudjon tőlük kicsikarni.
Pozitív fejlemény volt, hogy a csődbíróság jóváhagyta a pilóta-szakszervezettel kötött bérmegállapodást, így a sztrájkveszély jó időre elhárult. A nehéz körülmények ellenére a társaság megerősítette, hogy 2024-ben üzemi szinten már nyereséget termel, már a 2026-os üzleti évre szóló prognózisukat is javították, 3-4 milliárd koronás profitot megcélozva. Rövid távon viszont az adósságok tulajdonná konvertálása (20 milliárd korona értékben) és egy 9,5 milliárd koronás tőkeemelés van soron.
Egyelőre hangárban maradnak az elkészült DreamlinerekAz amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) ideiglenesen leállíttatta a Boeing 787-es Dreamlinereinek kiszállítását az első nyomástartó válaszfalnál felfedezett rendellenességre hivatkozva. A Boeing és a válaszfal beszállítója, a Spirit AeroSystems együttműködik az FAA-vel a probléma feltárásán és is szükségesnek tartott javításokon, ám hangsúlyozzák, hogy ez a már átadott Dreamlinerek repülésbiztonságát nem érinti. A Boeing 31 darab 787-est szállított le tavaly, s az idei évre tervezett 70-80 darabos gyártási szérián a mostani intermezzo ellenére sem kívánnak változtatni. A 787-esek szállítását 2021. májusában bő egy évre felfüggesztette az FAA, akkor az elülső nyomó válaszfal körüli résekkel kapcsolatos minőségi problémákra hivatkoztak. A most feltárt hiba azonban nem ezzel függ össze. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.