Recessziós környezetben a csomagszállító vállalkozásoknak is gyengébben megy, ezért még az olyan gigászok, mint az amerikai Federal Express (FedEx) és a United Parcel Service (UPS) is költségeinek csökkentésére kényszerül. A negyedéves gyorsjelentését kedd éjjel közlő FedExnél – igazodva a megváltozott csomagküldési szokásokhoz – úgy döntöttek, hogy a 473 teherszállítóból álló repülőgép-flottájukból a tavaly leállított 18 után újabb 29 repülőt tartósan hangárba parancsolnak a júniussal megkezdődött folyó üzleti évükben.
A FedEx a költségek és a jelenleg túlméretezett szállítási kapacitások összhangba hozásával próbálja megőrizni nyereségtermelő képességét, stabilizálni haszonkulcsait.
A szállítmányozó társaságok túl magasról túl mélyre zuhantak: a pandémia idején az otthonukba kényszerülő emberek az e-kereskedelem eszközeivel próbálták szinten tartani a fogyasztásukat, ám a koronavírus-járvány lecsengésével, a korlátozások eltörlésével hamar visszatértek a fizikai boltokba, bevásárlásaikhoz már ritkábban veszik igénybe az internetes boltok szolgáltatásait.
Raj Subramaniam, a FedEx vezérigazgatója szerint a folyó üzleti évükre is rátelepedik a gyenge kereslet, különösen a november végéig tartó időszak lesz ebből a szempontból kritikus. A karácsonyi szezon hagyományosan erős, akkorra reményeik szerint konszolidálódik valamennyire a helyzet. Ehhez ők is megteszik, ami tőlük telik.
Négymilliárd dolláros költségcsökkentési programot hirdettek 2026 végéig, az 530 ezres létszámot pedig a május 31-ével zárult üzleti évben 29 ezer fővel szűkítették, miközben bázisokat és irodákat számoltak fel vagy vontak össze. A négyből 1,8 milliárd dollárt a folyó üzleti évben már meg tudnak spórolni.
A többtucatnyi cargogép forgalomból való kivonását az magyarázza, hogy az eleve csökkenő csomagforgalom az erre szakosodott Express üzletágat hazavágta, a megrendelőknek a gyorsaság másodlagos szemponttá vált, s a tengerhajózás kapacitásainak visszaépülésével inkább a logisztika ezen válfaját részesítették előnyben.
A májussal lezárt negyedévben az Express üzletág forgalma 13 százalékkal, 10,4 milliárd dollárra csökkent, az egy csomagra jutó átlagár 3 százalékkal, a csomagmennyiség 7 százalékkal volt kevesebb az egy évvel korábbinál. A földi, Ground szállítási üzletág bevétele 8,3 milliárd dollár volt, ami 2,3 százalékos visszaesés.
Itt a csomagonkénti átlagár az áremelések nyomán 4,9 százalékkal nőni tudott, miközben a volumen 6 százalékkal csökkent. A FedEx teljes negyedéves bevétele 10 százalékkal 21,93 milliárd dollárra esett vissza, üzemi eredménye pedig ötödével, 1,50 milliárd dollárra csökkent.
A júniusban elstartolt 2024-es pénzügyi évre a FedEx az előző évhez képest stagnáló vagy alacsony, 2-4 százalékos bevételnövekedést prognosztizált, az egy részvényre eső korrigált nyereséget (EPS) pedig a 16,50 és 18,50 dollár közötti sávba várja, míg a Bloomberg elemzői konszenzusa 18,31 dollárra lőtte be a várható EPS-t.
A piac nincs elragadtatva a FedEx eredményeitől és jövőképétől, ezt jelzi, hogy a gyorsjelentést követően 3,1 százalékot ereszkedett a részvényárfolyam, félő, hogy a nyereségesség fenntartásához a 4 milliárd dolláros „kiigazító” csomag önmagában nem lesz elegendő.
Némi kárörömmel figyelhetik a FedExnél a fő rivális UPS-nél folyó történéseket, az ottani, augusztus 1-jétől meghirdetett sztrájk ugyanis a kezükre játszik, a megijedt megrendelők csoportosan térnek át hozzájuk, tartva a kézbesítési problémáktól. Nem is véletlenül, hiszen napi 18,7 millió, Amerika határain belül kézbesítésre váró csomagról van szó, ennyit bíznak megrendelői a UPS-re.
A cég 536 ezer dolgozója közül 340 ezer viszont szervezetten sztrájkba kezd,
ha nem rendezik bérköveteléseiket, túlóra-elszámolásukat és nem javítják a munkakörülményeiket. Ha nem lesz megegyezés, akkor az iskolakezdésre a vakációból visszatérő amerikaiak igencsak idegesek lesznek, egyben tanúi is az amerikai vállalattörténet eddigi legnagyobb, egy cégnél megvalósuló szervezett munkabeszüntetésének.
Szakértők szerint azonban erre aligha kerül sor, kompromisszumot kötnek majd a felek. Arra például már ígéretet kaptak a kézbesítők, hogy fokozatosan mind a 95 ezer furgonjukat klímával szerelik fel, vagy ilyenre cserélik. Már „csak” a többi követelés teljesítése van hátra. A UPS forgalma egyébként 6 százalékkal csökkent a legutóbbi negyedévben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.