Szuperszonikus sebességbe kapcsolt a Ryanair, az ír diszkont-légitársaság 663 millió eurós tiszta nyereséget ért el 2024-es üzleti évének júniussal zárult első negyedében, ezzel túl is szárnyalta a pandémiát megelőző csúcsév, a 2019-es hasonló időszakának 397 milliós profitját, a tavalyi 170 milliós nyereségét pedig közel négyszeresére növelte.
A Refinitiv elemzői konszenzusa 620 millió eurós adózott eredményről szólt, erre pedig rá is tudtak pakolni az írek. A jövő azonban korántsem ennyire fényes, Európa legnagyobb fapados légitársasága ugyanis lefelé módosította a teljes üzleti évére vonatkozó utasszám-előrejelzését, meghozzá 185 millióról 183,5 millióra, tekintettel arra, hogy már most jelzéseket kapott kizárólagos repülőgép-beszállítójától, hogy csak lassabb ütemben tudják átadni a forgalom felpörgetéséhez szükséges utasszállítókat.
Az amerikai Boeingről, annak is a 737 8200-as hipermodern, energiatakarékos modelljéről van szó. A cég már a pandémia idején és azt követően is kihúzta a gyufát a Ryanairnél, akkor a két szerencsétlenül járt 737 Max miatt elrendelt többéves kényszerszünet miatt nem tudták a megrendelt gépekkel ütemesen bővíteni a flottájukat.
Utóbb emiatt a Boeing megtérítette a Ryanair kárát, ennek mikéntjét azonban nem hozták nyilvánosságra. A szállítások kiesése a 2024. április–júniusi negyedévet sújtja, azaz még biztosra nem vehető. A módosított terv így kilencszázalékos pluszforgalommal számol.
Neil Sorahan pénzügyi igazgató ezzel kapcsolatban védelmébe vette a Boeinget, mondván, az utóbbi időben az amerikaiak belehúztak, felgyorsították a gyártást és a szállításokat, azonban rajtuk kívül álló adminisztratív okok miatt nem tudják tovább növelni a tempót. Utóbbiak mibenlétét Sorahan nem fedte fel a Reutersnek.
A légitársaság gátlások nélkül emelte repülőjegyei árát, éves összevetésben a negyedév 42 százalékkal srófolták feljebb a viteldíjakat,
a májust és a júniust pedig utasszámrekorddal zárták. Ehhez képest a kiegészítő, „kényelmi” szolgáltatásoknál önmérsékletet tanúsított a Ryanair, itt csak 4 százalékos volt az átlagos éves áremelés. Az igazsághoz tartozik, hogy az egy évvel korábbi időszak egybeesett az oroszok Ukrajna ellen indított háborújával, amikor is a bizonytalanságok időszakosan leverték a tarifákat.
Ennek azonban már vége. A közeljövő árairól Michael O’Leary vezérigazgató közleményében megnyugtatásul közölte, hogy június végétől, július elejétől már némi enyhülést tapasztaltak a viteldíjaknál, a lényeg minden esetben a járatok maximális kihasználása, ennek pedig az egyik módszere a rugalmas tarifarendszer alkalmazása.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a vonzóbb tarifák kellenek ahhoz, hogy a téli járatainknál hozzuk a célszámokat, azaz a pandémia előtti utasszámot 25 százalékkal növelni tudjuk
– tette hozzá O’Leary. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a tarifáiknál tekintettel kell lenniük arra, hogy Európában az infláció még mindig rekordközeli szinteken mozog, és hogy a kamatok emelkedése is kedvezőtlenül hat a fizetőképes kereslet alakulására. Az idei nyáron viszont várhatóan nem nem hagy mély nyomot ez a hatás, az emberek még mindig utazni akarnak, bepótolni a pandémia bő két éve alatt kiesett élményt.
A július–szeptemberi negyedév hagyományosan a legerősebb a Ryanair életében, a foglalások alapján 4-5 százalékos pluszforgalmat valószínűsítenek a légitársaságnál. Napi átlagban 3200 járatot indítanak és 600 ezer utas szállítanak a csúcsszezonban. Ami a most lezárult negyedévet illeti,
a Ryanair 11, százalékkal több, 50,4 millió utast szállított, az amúgy is kiemelkedő kihasználtsága 92-ről 95 százalékra javult.
A bevétel 40 százalékos növekedéssel 3,65 milliárd euróra ugrott – áll a hétfő reggel nyilvánosságra hozott gyorsjelentésben. A bevételhez képest az üzemeltetési költségek szerényebb mértékben, 23 százalékkal nőttek, elérve a 2,94 milliárd eurót. Előrelátóan a folyó üzleti évben felhasználandó üzemanyag-mennyiség 75 százalékára fedezeti ügyleteket kötöttek, azaz hordónként 89 dollárig is elszaladhat a világpiaci jegyzés, így a Ryanairt az említett mennyiség erejéig hidegen hagyja.
A légitársaság flottája tavasszal 21 Boeing 737 8200-as Gamechangerrel 558 darabosra bővült. Ezek a gépek 40 százalékkal kevésbé zajosak, 4 százalékkal több utast tudnak szállítani és 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek el. A fenntartható módon készített kerozin (SAF) adja a Ryanair üzemanyag-felhasználásának 12,5 százalékát 2030-ra, és hogy ezt elérjék, a Shell, a Neste és az OMV után tavasszal a spanyol Repsollal is szállítási szerződést kötöttek.
A Ryanair megerősítette 2034-es célkitűzését, ami évi 300 millió utas szállításával számol,
az ehhez szükséges flottabővítésről már gondoskodtak: a Boeing 40 milliárd dollár értékben háromszáz 737 Max10 Gamechangert szállít a következő évtizedben az íreknek. A kapacitásbővítés tízezer új munkahely létrehozását eredményezi a Ryanairből, a Laudából, a Malta Airből és a Buzzból álló légi közlekedési csoportnál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.