Ezernyi cikk született már a súlycsökkentő gyógyszerekről – nem véletlenül. Az elhízott emberek száma drasztikusan nő a Földön: 2030-ra elérheti az egymilliárdot. Ebben pedig a gyógyszergyártók az elmúlt pár évtizedben egyre nagyobb üzletet láttak. Így született meg a dán Novo Nordisk vállalat Ozempic és Wegovy nevű készítménye, amelyek olyan slágertermékké váltak, mint a magyar szocializmus idején a Gorenje hűtők.
Az Ozempic és a Wegovy súlycsökkentő készítmény az égbe repítette a Novo Nordisk értékét. A dán gyógyszergyártó Európa második legértékesebb cégévé vált a több mint 400 milliárd dolláros kapitalizációjával.
A vállalatot egyedül az LVMH francia luxusipari óriás előzi meg, amely tavasszal elérte az 500 milliárdos értéket.
A cég készítményeivel hollywoodi sztárok és Elon Musk is fogyott. A héten pedig egy öt éven át tartó kísérletből kiderült, hogy a Wegovy nemcsak fogyaszt, de ötödével csökkentette a szívroham és a szélütés kockázatát a túlsúlyos és elhízott nem cukorbetegeknél a kontrollcsoporthoz képest.
A szárnyalásnak azonban hátoldala is van: a gyártó nem bírja kielégíteni a termékei iránt hirtelen jött, kitartó keresletet.
Lars Fruergaard Jorgensen vezérigazgató elismeri, hogy a vállalat rosszul számította ki az elhízás elleni gyógyszerei iránti igényeket. A Bloombergnek úgy fogalmazott: arra számítottak, hogy a termékeik iránti kezdeti őrület hamar alábbhagy, ami, mint később kiderült, rossz üzleti döntésnek bizonyult. Mára a Novo állítja elő a világ inzulinmennyiségének a felét.
A vállalat ráadásul ellátási problémákba ütközött, ami miatt nem tudta teljes mértékben kihasználni a kezdeti előnyét a rivális Eli Lilly új fogyasztószere, a Mounjaro megjelenése előtt. A verseny pedig tovább éleződik: a két vállalat sikere több tucat másik gyógyszeripari szereplőt késztet hasonló termékek előállítására.
Egyelőre azonban még kielégíthetetlen a kereslet az Ozempic, a Wegovy és a Mounjaro fogyasztóinjekció piacán, ami a Jefferies Financial Group elemzői szerint nemsokára 150 milliárd dollárra nő. Sőt, egyes szakértők úgy vélik, hogy
a súlycsökkentők kategóriája lehet az egyik legjövedelmezőbb ágazat a gyógyszeriparon belül.
Mint ahogyan lenni szokott az új bombasikereknél, az egyszerű kisembernek nehéz ezekhez hozzáférnie. Az Egyesült Államokban például évi 10 ezer dollárba kerül egy kúra a fent nevezett fogyasztóinjekciókból. Ráadásul, mivel a készítmények alapjában véve úgy működnek, hogy csökkentik az étvágyat, a gyógyszereket éveken át szükséges szedni. Ennek ellenére egy kutatás szerint az amerikaiak többsége még egy évig sem használja a csodagyógyszereket.
Elemzők várakozásai szerint a dán cég értékesítései idén elérik a 224 milliárd koronát (33,4 milliárd dollárt), ami kétszerese a 2018-asnak amikor piacra dobta az Ozempicet. Ebből a Wegovy és az Ozempic a becslések szerint több mint 4, illetve 12 milliárd dollárt hoz a vállalatnak.
A Novo még 2026-ban is két számjegyű éves nyereségre számít.
A Wegovyt 2021 júniusában engedélyezték az Egyesült Államokban. Az engedély megadásának másnapján a második legnépszerűbb keresés volt a Google-ön. A kereslet messze túlszárnyalta azt, amire a cég előzetesen számított. A terméket tavaly engedélyezték Európában, de készlethiány miatt sokáig csak Dániában és Norvégiában volt kapható. A készítmény Németországban, a kontinens legnagyobb és legjövedelmezőbb piacán július óta elérhető, míg ezzel egy időben Dániában hiánycikké vált.
A Novo elsősorban az amerikai piacra koncentrál, mivel a gyógyszergyártók ott tudják a legmagasabb áron és a legnagyobb profittal értékesíteni a készítményeiket. A dán óriásvállalatot kritika is érte az üzletpolitikája miatt. Az Ozempic havi költsége az Egyesült Államokban a 800 dollárt is meghaladja, míg a fogyasztóinjekciók az Egyesült Királyságban és Németországban átszámítva csupán 94 és 81 dollárba kerülnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.