A francia Pernod Ricard szeszipari óriás a vártnál is jobb, 10 százalékos organikus bevételnövekedéssel nyugtázta a júniussal zárult üzleti évét, a 12,14 milliárd eurós forgalomból a negyedik üzleti negyedév 19 százalékos éves plusszal vette ki a részét, amit a társaság gyorsjelentése arra vezet vissza, hogy Covid-válságból és a korlátozásokból kiszabadult és minőségi italokra vágyó kínaiak rávetették magukat a Martell konyakra, s inkább azt kortyolgatva merengenek a kínai gazdaság egyre gyengébb mutatóinak eredetén.
Illetve azon, hogy a fogyasztás meglódulását érzékelő és arra azonnali áremeléssel reagáló Pernod Ricard nem srófolja-e még magasabbra az árait. Ugyanezt és ennek a hatásait figyelik árgus szemmel a világ második legnagyobb minőségi alkoholos italokat készítő és forgalmazó vállalatának részvényesei is, akik elégedetten konstatálhatták, hogy az éves üzemi nyereség – a 9,6 százalékról szóló elemzői becsléseket is felülmúlva – 11 százalékkal, 3,35 milliárd euróra gyarapodott.
A vállalatvezetés a részvényesi elégedettség fokozására 14 százalékos osztalékemelésről határozott,
így 4,70 eurót fizetnek majd ki papíronként a tulajdonosoknak. Akik egyébként jó áron meg is válhatnak értékpapírjaiktól, hiszen a Pernod Ricard egy részvény-visszavásárlási program elindítását is bejelentette, erre 500–800 millió eurós keretet szánnak.
Nem nagyon lelkesítették fel ezzel a részvényeseket, akik más most nekikezdtek a kitárazásnak, 3,3 százalékkal lejjebb taszítva az árfolyamot a párizsi tőzsdén. Ennek a hátterében a menedzsment azon megállapítása állhat, hogy a júliussal indult új üzleti évet erős volatilitás jellemzi majd, és maga
a start sem volt fényes, a júliust ugyanis két meghatározó piacon, azaz Kínában és az Egyesült Államokban lanyha forgalom jellemezte.
Figyelmeztettek is, hogy a magas bázis miatt az eladásoknál átmenetileg némi visszaesést is tapasztalhatnak, erről az első üzleti negyedév végén kaphatunk képet. A gyengébb nyári nyitányban nyilvánvalóan közrejátszik, hogy a kánikulában nem a töményet veszi ki az ember a bárszekrényből, hanem a sört a hűtőből.
A Pernod Ricard viszont nem gyárt sört, pedig szélesíthetné a termékpalettáját. De már jó úton haladnak, az előre kevert palackozott-dobozos alkoholos üdítőknél, koktéloknál nagyot léptek előre azzal, hogy kanadai leányvállalatuk, a Corby Spirit & Wine közbeiktatásával júniusban többségi részesedést szereztek az új hullámos szeszgyártás egyik üdvöskéjében, a kanadai Ace Beverage Groupban.
A 123 millió kanadai dolláros cégértékre becsült koktélgyártóban 90 százalék fölé nőtt a franciák tulajdonrésze – adott hírt az ügyletről a Bloomberg. A maradék 10 százalékos pakettre is vételi opciót kötöttek ki, amivel 2028-ig élhetnek.
Az Ace termékei egyelőre „táplálékkiegészítőkként” szerepelhetnek a világ legnagyobb forgalmú whiskey-jét, a Jamesont (és nem mellékesen a Ballantine’st, Chivas Regalt, 100 Piperst, Glenlivet-t, Clan Campbellt és Royal Staget) forgalmazó vállalatánál, de az irányváltást a ready-to-drink szegmens felé már jól jelzik.
A divattal és a korral együtt kell élni
– vallja a folyamatosan új utakat, lehetőségeket kereső cégvezetés. A ready-to-drink szegmensben pedig bőven van fantázia és profit, az alacsony alkoholtartalmú dobozos üdítők és szódák (ideértve a hard seltzereket is) piaca 2022-től 2026-ig bezáróan 8 százalékkal bővülhet, ami a főbb piacokon 11,6 milliárd dolláros pluszbevételhez segítheti a gyártókat az IWSR elemzőcég előrejelzései szerint.
Visszatérve a múltba:
a lezárt üzleti évben az ázsiai piacon 17 százalékos forgalombővülést regisztrált gyorsjelentésében a Pernod Ricard,
kiemelve az indiai, a kínai, a japán, a török és a dél-koreai kereslet markáns növekedését.
Európában 8, Amerikában pedig 2 százalékos pluszt mutattak ki, az előbbinél a spanyol és a német, az utóbbinál a mexikói és az amerikai fogyasztók kaptak dicséretet a francia cégtől. Emellett az utazási kedv növekedésével párhuzamosan megugrott a Pernod Ricard termékeinek forgalma a vámmentes üzletekben is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.