A hagyományos autógyártók valóban későn reagáltak a Tesla és a BYD eladási sikerével egyre nyilvánvalóbb kihívásra, és közülük sokan ma is rövid távú szemlélettel a robbanómotoros autók eladásából származó bevételt igyekeznek maximálni; arra koncentrálnak, amiben erősek.
A nagy múltú autógyárak küzdenek azért, hogy megőrizzék relevanciájukat, és a márkaportfólióból adódóan korántsem egyforma esélyű résztvevői az iparág átalakulásának. Kevéssé változott a keresleti oldalon, hogy a prémium- és luxusszegmensben változatlanul sokkal inkább az élményen van a hangsúly, mint a funkción: ez talán leginkább a Volkswagen csoport egyes márkái iránti eladásokra nézve szembetűnő.
A Volkswagen csoport részvényeinek piaci összértéke – kapitalizációja – 58,5 milliárd euró,
miközben az eladási és eredményszámokból, elért marzsokból kiindulva a csoport három fontos prémiummárkájának (Audi, Bentley, Lamborghini) összértéke önmagában eléri a csoport egészének jelenlegi piaci értékét.
Ráadásul nem lehet mondani, hogy a Volkswagen tétlenül nézné a fiatal elektromosautó-gyárak térnyerését: saját technológiai platformot fejlesztenek, együttműködési megállapodásokat kötnek a nekik hiányzó technológiákkal rendelkező konkurensekkel (legutóbb a kínai Xpeng autógyárral kötöttek stratégiai együttműködési megállapodást).
Jó eséllyel meg tudják valósítani azt a célt, hogy 2030-ra a prémium- és luxusszegmensben az eladásaik több mint 80 százalékát elektromos meghajtású autók adják (a Porschénél már jelenleg is 50 százaléknál járnak).
Az autóipari verseny következő szakasza az elektromos tömegautók szélesebb körű elérhetővé válásával fog bekövetkezni: előreláthatólag
2025–2026 környékén válhat különösen kiélezetté a verseny a 25-30 ezer euró vételárú autóknál,
ami meghatározó lesz a volumengyártók jövőjére nézve. A Tesla várhatóan ekkorra készül el a jelenlegi modelleknél kisebb, olcsóbb autók gyártására épülő mexikói Gigafactoryvel, így ekkorra kell a nagy múltú autógyártóknak is versenyképes termékkel előállniuk a tömegszegmensben.
Úgy látom, a Volkswagen képes olyan hagyományos erősségeire építeni, mint a csoporton belüli szinergiák kihasználása, a márka- és modellimázs-építés, valamint jól átgondolt stratégiával rendelkezik piaci pozíciójának erősítéséhez.
A Volkswagen részvénye P/E összevetésben nem kimagasló, és az idei évben kifejezetten alulteljesítő még a hagyományos versenytársakhoz képest is. Ehhez hozzávéve a Volkswagen csoport egyes összetevői, márkái által képviselt értéket, a részvény alacsony értékeltsége jó eséllyel az aktuális piaci hangulatnak és az új kihívók piaci esélyeivel kapcsolatos felfokozott várakozásoknak köszönhető – ami nem feltétlenül tükrözi az iparág reális jövőjét.
.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.