Az amerikai elektromosautó-gyártó az idén kisebb megszakításokkal, de rendszeresen csökkentette fogyasztói árait valamennyi kiemelt piacán, egyrészt hogy fenntartsa az érdeklődést modelljei iránt, másrészt hogy egyre bővülő gyártókapacitásait maximálisan ki tudja használni.
A kereslet támogatásához szükség volt a folyamatos akciózásra, amivel megfizethetővé tették a villanyautóikat az egy ideje uralkodó magas kamatkörnyezetben.
A harmadik negyedévben 6 százalékos átlagos árcsökkentést hajtottak végre valamennyi modelljüknél. Az egy járműre eső bevétel az idén eddig 11 százalékkal csökkent.
Az első fél évben sikerült is stabilizálni az értékesítést, a harmadik negyedévben viszont a Model 3-as szedán és a Model Y crossover felfrissített, jóindulattal is csak újszerűnek mondható változatára álltak át, a gyártósorok átszerszámozása miatt a Gigafactorykben lelassult a munka, többhetes leállások is előfordultak.
Ezzel azonban végeztek, úgyhogy innentől az maradt a kérdés, hogy Elon Musk cége el tudja-e érni az év végére a januárban kitűzött célt, vagyis az 1,8 millió darab Tesla értékesítését. Ehhez az év utolsó három hónapjában 476 ezer járművet kellene eladniuk.
Az garantálható, hogy a rekorddöntésekből sportot űző Musk mindent megtesz ennek érdekében, és hajlandó lesz tovább farigcsálni a Teslák árát,
ahogy azt a befektetők és az elemzők már most előre borítékolják. Pozitívum, hogy a Texas állambeli Austinban lévő Gigafactoryben a bő kétéves késésben lévő Cybertruck-projekt célegyenesbe ért, a várva várt, futurisztikus formavilágot idéző elektromos pick-up sorozatgyártása még az idén megindul, javítva az értékesítési statisztikákat. Az első példányokat november 30-án adják át legkitartóbb megrendelőiknek.
Az árcsökkenésre alapozó üzletpolitikának viszont meglett a böjtje: a Tesla negyedéves, 23,35 milliárd dollárra rúgó árbevétele elmaradt az LSEG I/B/E/S (korábban Refinitiv) 24,10 milliárd dolláros elemzői konszenzusától. Éves alapon a bővülés mindössze 9 százalékos volt, ilyen harmatos dinamikát három éve nem láthattak a Tesla hívei.
Ennél még kiábrándítóbb adat a befektetők által leginkább figyelt bruttó árrés 17,9 százalékos értéke, ez az megelőző negyedévinél 0,3 százalékponttal alacsonyabb, az egy évvel korábbi 25,1 százaléktól pedig fényévnyire van.
A Visible Alpha által megkérdezett 21 elemző átlagosan 18,02 százalékos árrést várt el a Teslától, míg az LSEG 17 megkérdezett elemzője optimistább volt, és átlagosan 18,25 százalékos bruttó marzsot vizionált – írja a Reuters. Az egy részvényre eső kiigazított profit (EPS) a várt 73 cent helyett 66 centre jött ki.
Az adózott profit pedig az egy évvel korábbi 3,29 milliárd dollárról 1,85 milliárdra olvadt.
A Tesla közleményében elismerte, hogy új gyáraiban drágábban termel, de azzal nyugtatta a befektetőket, hogy a nyári–ősz eleji fejlesztésekkel költséghatékonyabbá tették a gyártási folyamatot, faragtak az egy autóra jutó költségekből, s e téren meg is akarják őrizni globális vezető szerepüket.
A harmadik negyedévben éves alapon 43 százalékkal, 2,41 milliárd dollárra nőttek az üzemeltetéssel kapcsolatos költségeik. A mesterséges intelligencia (MI) széles körű alkalmazásával további megtakarításokat érnek el, persze ehhez előbb forrásigényes beruházásokat, fejlesztéseket is végre kell hajtaniuk.
A befektetői aggodalmak a marzsok további leépüléséről egyelőre nem hagytak nyomot az árfolyam alakulásán, a Tesla idén 125 százalékot erősödött. Kurzusa az amerikai piaczárás után közzétett gyorsjelentésre előbb 2 százalékot esett, majd előjelt váltva 2 százalékos pluszba fordult az elektronikus kereskedésben, így várta az ilyenkor szokásos elemzői konferenciát.
Megjegyzendő, hogy Elon Musk meghökkentő kijelentései és a hangzatos ígéretei ilyenkor rendszerint megráncigálják a cég részvényárfolyamát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.