Mintha csak összeesküdtek volna a körülmények a Wizz Air ellen az elmúlt időszakban, egymás után lángolnak fel a háborúk a fapados légitársaság legfontosabb piacai közvetlen közelében, miközben kapacitását jelentősen visszaveti az általa repült Airbusok hajtóműveinek műszaki vizsgálata. S ha ez mind nem lenne elég, a Ryanair is egész pályás letámadást indított a hazai diszkontszolgáltató egyik legfontosabb piacán, vagyis Lengyelországban.
Sőt, a magas olajárak és a fogyasztói hangulat általános romlása is alaposan ronthatja a cég nyereségtermelő képességét.
A háborús konfliktusok közül a Wizz első számú célpiacának számító közép-európai térséggel határos Ukrajnában dúló öldöklés nem igazán fogta vissza a légi forgalmat a régióban, ám a cég három repülője még mindig keleti szomszédunkban vesztegel. Szerencsére az első hírekkel szemben egyetlen gépet sem veszített el végleg a vállalat.
Nagyobb fejtörést okoz ugyanakkor a menedzsmentnek a közel-keleti puskaporos hordó, sorra függesztik fel az amúgy meglehetősen sűrűn közlekedő izraeli járatokat, és fennáll az összecsapás eszkalálódásának a veszélye is.
A Wizz ráadásul a közel-keleti térséget is kulcspiacának tekinti, nem véletlenül alapította meg egy helyi állami holdinggal a Wizz Air Abu Dabit, és kötött együttműködési megállapodást a szaúdi turisztikai ügynökséggel.
A Ryanair lengyelországi kapacitásainak a megduplázása és az egész régióban tervezett expanziója már várható volt, azzal a Wizznél is számoltak. Sőt, rövidesen 35 új repülőt irányítanak a térség legnagyobb piacára. Ettől függetlenül várhatóan szikrázóan kemény összecsapásra kerülhet sor, ám Váradi József vezérigazgató hangsúlyozta a Reutersnek, hogy
a nap végén a régiós gazdaságok növekedésével párhuzamosan, a fogyasztók jövedelme is nő, amiből a légitársaságok továbbra is vastagon profitálhatnak.
A rövid távon összességében kedvezőtlen külső körülmények hatására be is szakadt rendesen a légitársaság brit tőzsdére bevezetett részvényeinek kurzusa, hiszen a május derekán még 31,6 angol fontos lokális csúcsát ostromló papírért ma már 16 fontot sem adnak a londoni Cityben, ahol csütörtök délelőtt még 15,9 font alá is benézett az árfolyam.
Az elemzők többsége azonban a nehézségek és az összeomló kurzus dacára, úgy tűnik, megőrizte hidegvérét, mivel – bár a Citigroup éppen szerdán szállította le a Wizz célárát 31-ről 14 fontra, ajánlását is tartásról eladásra változtatva –
az LSEG (azelőtt Refinitiv) elemzői konszenzusa még mindig vételre ajánlja a részvényt, mégpedig 31,5 fontos medián célár mellett, ami közel 100 százalékos felértékelődési potenciált rejt.
A Citigroup egyébként részint azzal indokolta a papír leminősítését, hogy a rövid távú járatok árképzése gyengülhet a Wizznél, miközben a Ryanair hálózatának rugalmassága következtében felülteljesítő lehet ezen a fronton.
Az amerikai bankház ráadásul a Wizz Airnél látja a legnagyobb kitettséget az Airbus A320neo és A321neo gépek hajtóműproblémáival szemben is. A kapacitás zsugorodása pedig növelheti az utaskilométerre számított költségnyomást.
Egészen másként értékeli a Wizz Airt Bukta Gábor, amint ugyanis a VG Podcastben is elmondta, továbbra is 40 fontos célárral ajánlja vételre a légitársaság részvényeit.
Az elemző szerint hihetetlenül felpörgött az élményvadászat és az utazási kedv a pandémiát követően az egész világon, de kiemelten a régióban is, ami becslése szerint kiváló üzemi eredményt hozhat a Wizznek, a nettó eredményt azonban várhatóan megcsapolja a dollár erősödése.
Ugyanakkor, mint számtalan alkalommal a múltban, a Wizz Air ismét nagyon rugalmasan reagálhat majd minden kihívásra. Ezért most is arra számítunk, hogy a május óta tartó lejtmenetnek előbb-utóbb a shortosok megkínzása lesz a vége
– tette hozzá Bukta Gábor.
Ehhez persze arra is szükség lesz, hogy a geopolitikai feszültség enyhüljön, az olajár stabilizálódjon, terrorista merényletre ne kerüljön sor Európában, a hajtóműproblémák pedig ne súlyosbodjanak. A Concorde szakértője a fentieken túl a Wizz Air remek nyári telítettségi adataira is utalt.
A trend pedig szeptemberben is folytatódott, amikor is a cég repülőkapacitása éves bázison 14 százalékkal, 6 millió ülésre, utasszáma több mint 21 százalékkal, 5,5 millió fő fölé, míg gépeinek telítettsége 87,1 százalékról 92,4 százalékra nőtt.
A cég emellett a következő hónapokra is kiemelkedő foglalási számokról tájékoztatta az elemzőket egy minap tartott befektetési napon, aminek alapján Bukta Gábor télen a veszteségek zsugorodására, nyáron a profit megugrására számít.
Ráadásul nem a Concorde a legoptimistább elemző a céget követő 21 nemzetközi brókercég közül. Egy anonim elemző 50 fontos, az ír Davy Group 42,5 fontos célárat határozott meg.
A másik végletet a Citi mellett az HSBC 19,25 fontos és egy anonim elemzőcég 18 fontos ajánlata képezi.
Mindenesetre november 9-én már okosabbak leszünk, amikor a Wizz Air kora reggel publikálja szeptember 30-án lezárt negyedévének forgalmi és pénzügyi mutatóit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.