Idén már másodszor kényszerül éves terveinek felülírására a Levi Strauss & Co., de a legendás farmergyártó részvényeseit ez nem is lepte meg igazán, az árfolyam a negyedéves gyorsjelentéssel együtt érkező bejelentésre szerény 1,3 százalékot esett a New York-i tőzsde csütörtöki, zárás utáni elektronikus kereskedésében.
Ám ha hozzátesszük, hogy ezzel együtt már 32 százalékot veszített értékéből a Levi’s a februári idei árfolyamcsúcsa óta, akkor már látszik, hogy feslik a varrás és fogytán a befektetői türelem. Az augusztus 27-ével zárult három hónapban a Levi Strauss 1,511 milliárd dolláros bevételt ért el, ez 6 millióval kevesebb ugyan az egy évvel korábbinál, de a gyakorlatban stagnálást jelent. A nyereség viszont szinte eltűnt, a tavalyi 173 millióról 10 millióra zuhant, ahogy az egy részvényre jutó eredmény (EPS) is 43 centről kettőre olvadt.
Különösen fájó lehet, hogy a Levi’s legnagyobb piacán, Észak-Amerikában forgalma 5 százalékkal, 767 millió dollárra mérséklődött, noha mindenféle akciókkal, árengedményekkel próbálta szinten tartani a keresletet, ha már növelni nem tudta.
Európában kevésbé jártak rosszul, ott 2 százalékos csökkenéssel 384 millió dollár bevételre tettek szert. A kassza kiegyensúlyozásához az Ázsiában mért 12 százalékos bővülés volt szükséges, ami 246 millió dollárt hozott a konyhára.
A kereslet amerikai csökkenésében maga a Levi Strauss is ludas, farmerjei ugyanis túl jól bírják a strapát, nem kell annyira sűrűn cserélni őket, mint a konkurensek termékeit, ráadásul soha nem mennek ki a divatból.
A gond tehát nem a minőséggel, hanem az árazással és a megcélzott közönséggel van, ahogy azt Harmit Singh pénzügyi és növekedési vezérigazgató is elismerte.
A Levi’s nem a kispénzűek, de nem is a luxusvásárlók körében hódit, a cég kifejezetten a közepes keresetűekre számít, hagyományos törzsvásárlói az évi 50 és 100 ezer dollár között keresők közül kerülnek ki a legnagyobb számban.
A történelmi magasságokba emelkedett és onnan lassan alászálló infláció a tartós fogyasztási cikkek forgalmát csappantotta meg elsősorban, s paradox-unortodox módon a Levi’s termékei is ebbe körbe sorolhatók.
Hagyományos kiskereskedelmi csatornáik közül a Macy’s és a Nordstrom láncnál esett vissza legnagyobb mértékben a forgalom, de az alacsonyabb árakkal dolgozó Walmart és Target láncnál sem remekeltek, pedig az olcsóbb, Signature és Denizen vonal egyes darabjai náluk már 30 dollártól elérhetők.
Singh szerint a nyár végén és ősszel tapasztalt szokatlanul meleg időjárás sem tett jót az eladásoknak, különösen a férfifarmerekből nőttek meg a készletek.
A tehetősebb fogyasztókat kiszolgáló közvetlen vásárlói (DTC) üzletág forgalma viszont 12 százalékkal nőtt, de Michael Ashley Schulman, a Running Point Capital partnere szerint nem erre kellene építeniük a jövőt, mert már az ünnepi vásárlási szezonban kellemetlen meglepetés érheti őket.
Az árcsökkentéseket lehet ugyan folytatni, de ezekkel sem lehet a végtelenségig operálni,
a mostani negyedév forgalmi adatai is azt igazolták, hogy a lefelé nyitás stratégiája nem mindig jön be, az olcsóság a brand értékét, imázsát is erodálja.
Schulman szerint az árfolyam esésében közrejátszik, hogy a részvényesek szkeptikusak a vállalat kilátásaival kapcsolatban a kulcsfontosságú ünnepi szezon előtt, s ezen az sem igazán segít, hogy a menedzsment a női termékvonal bővítésével próbál új célcsoportot bevonzani.
Eközben a promóciós és a gyártási költségek is nőnek, nem csoda, hogy a korrigált üzemi haszonkulcs 12,4 százalékról 9,1 százalékosra mérséklődött. A menedzsment nagy reményeket fűz az ünnepi szezonhoz, bár ez nem látszik meg a lefelé korrigált, frissített kilátásaikon – írja a Reuters.
A Levi Strauss a folyó üzleti évére stagnálást vagy legfeljebb 1 százalékos forgalombővülést vetít előre
a korábbi 1,5–2,5 százalékos pluszt vizionáló prognózisa után, míg az egy részvényre jutó korrigált nyereséget a korábban becsült 1,10 és 1,20 dollár közötti tartomány alsó határára húzta le – a Refinitiv elemzői konszenzusa 1,12 dollárral számolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.