Hiába zár az idén rekordévet a Daimler Truck, a jövő nem kecsegtet a kereslet további felfutásával, sőt: a világ legnagyobb haszonjármű-gyártója egyenesen az európai és észak-amerikai igények enyhe visszaesését vetítette előre a kedd reggel kiadott, a harmadik negyedévről szóló gyorsjelentésében. A német óriáscég vezetése szerint ebben a még mindig élénken élő inflációs aggodalmak is szerepet játszanak.
Nem is csoda, hogy az egyébként tetszetős számokat közzétevő gyorsjelentésre 3,8 százalékos eséssel reagált a Daimler Truck részvényárfolyama a frankfurti tőzsde kora délelőtti kereskedésében.
A Mercedes-Benz csoportról 2021 decemberében leválasztott és önálló útjára engedett autóbusz- és teherautó-gyártó pénzügyi igazgatója, Claus Baessler szerint a válással járó magas költségek és az idei évet jellemző, történelmi szintekre emlékeztető infláció miatt extrémnehéz piaci környezetben kellett dolgozniuk, s ez járműkínálatuk árazásán is meglátszott.
Baessler figyelmeztetett, hogy költségeik emelkedése miatt vevőik most árengedményeket hiába várnának tőlük, az árlistájuk a jövőben is „húzós” marad. Martin Daum vezérigazgató utóbb azzal oldotta a helyzetet, hogy utalt a Daimler Truck 2024 első félévére vonatkozó „erős” rendelésállományára, amely azért nem annyira izmos, mit amennyire szeretnék azt láttatni.
A Reuters emlékeztet arra, hogy az év első felét jellemző alkatrészhiány a nyártól enyhült ugyan, ám ezt nem hozta magával a megrendelések felfutását. Sőt, a harmadik negyedévben a leadott új megrendelések 27 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól, s ezzel együtt az idei első kilenc hónap 17 százalékos visszaesést hozott.
Martin Daum ehhez hozzátette, hogy az idei járműgyártásukra negatívan ható beszállítási problémák csupán egyszeri események voltak. A vezérigazgató ezzel kapcsolatban az egyik észak-amerikai beszállítójukat korholta – nevük említése nélkül. Mindennek ellenére a Daimler Truck megerősítette a júliusban felfelé korrigált idei üzleti számait, rekordnyereséggel kecsegtetve a befektetőket.
A 2023-as évre 56-58 milliárd eurós bevételt várnak 530-550 ezer haszonjármű értékesítéséből, a korrigált megtérülési mutatót (RoE) 9 és 11 százalék közé helyezve. Az első három negyedév után már 25 százalékkal állnak jobban a tavalyi szintnél, s 2,76 milliárd eurós adózott nyereségnél járnak. Szeptemberrel bezáróan
idén 6 százalékkal több, 385,9 ezer haszonjárművet értékesítettek világszerte, ebből a bázisidőszakénál 13 százalékkal magasabb, 40,94 milliárd eurós bevételre tettek szert.
A gyártás terén a harmadik negyedév nem sikerült jól, 5 százalékkal kevesebb, 128,8 ezer járművet szereltek össze a 105 ezer főnek munkát adó óriásvállalat üzemeiben. Ennek ellenére a bevétel 3 százalékkal, 13,86 milliárd euróra nőtt, miközben a haszonkulcs 9,4-ről 9,8 százalékra javult – ami befektetői szemmel nézve kedvező fejlemény.
Ráadásul a Daimler Truck kiemelt piacain kevesebb jármű eladásából nagyobb bevételre tudott szert tenni jórészt az árak felsrófolásának köszönhetően. Európában például az értékesítési darabszám 5 százalékos csökkenése ellenére 17 százalékkal magasabb, 4,31 milliárd eurós bevételt és 13 százalékos marzsot regisztráltak, míg Ázsiában a 8 százalékos darabszám-csökkenés dacára, 6,6 százalékkal, 1,67 milliárd euróra nőtt a forgalom és 3 százalékos volt a marzs.
Igaz, a legnagyobb észak-amerikai piacon eközben repkedtek a mínuszok, ott nem sikerült az áremeléseket egy az egyben legyömöszölni a vásárlók torkán, a kereslet csökkenése 6 százalékkal alacsonyabb, 5,71 milliárd eurós bevételt eredményezett, miközben a marzs 16-ról 12,4 százalékra zsugorodott, de így is benne maradt a régióra előírt 11-13 százalékos idei tervsávban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.