Libikókaszerű mozgás jellemzi a feltörekvő amerikai elektromosautó-gyártók teljesítményét: a Rivian Automotive árfolyamát 4 százalékkal lökte meg a negyedéves gyorsjelentéséhez csatolt optimista forgatókönyv, míg a szaúdi tőkéből építkező Lucid Motornak a kereslet visszafogottságára hivatkozó, termeléscsökkentést kilátásba helyező kommünikéje ugyancsak 4 százalékos mozgást váltott ki a részvényárfolyamban – csak a másik irányba. Mindez jól példázza az amerikai villanyautózás fejlődési trendjét övező megosztottságot.
Az Amazon e-kereskedelmi óriás támogatását megrendelőként és tulajdonosként egyaránt élvező Rivian az elektromos kisteherautók és a városi terepjárók (eSUV) iránt tapasztalt kereslet erősödésére hivatkozva kétezer járművel 54 ezer darabosra növelte idei gyártási tervét, s ezt honorálták a befektetők az árfolyam megacélozásával.
Aprócska öröm ez abban a gazdasági környezetben, amelyet a magas kamatlábak miatt megfontoltabb vásárlókedv és az új iránti idegenkedés jellemez. Elon Musk, az amerikai villanyautó-piacot 50 százalék körüli részesedésével a markában tartó Tesla alapító-vezérigazgató október végén csatlakozott az elektromos átállás gyors sikerét egyre szkeptikusabban látó detroiti autógyártó óriásokhoz.
Mondván: maga is aggódik a költségek és a finanszírozási nehézségek növekedésének keresletapasztó hatása miatt, dacára annak, hogy a zöldautó-vásárlásokat Joe Biden elnök kezdeményezésére 4–7,5 ezer dollár közötti adókedvezménnyel támogatja az amerikai kormány – bizonyos feltételek mellett.
Musk azzal nem büszkélkedett el, hogy ő maga a sorozatos árcsökkentéseivel hiperaktív szerepet játszott abban, hogy a többieknek már ne érje meg a piacon maradni,
vagy visszafogottabb tempóra álljanak át, ezzel közvetetten elősegítve a Tesla versenyképességének megőrzését. Az üzenet célba is talált, a Ford és a General Motors is szűkített a büdzséjén, esélyt hagyva a belső égésű motorok továbbélésének. Masszív veszteséggel ugyanis nem hajlandók termelni.
A Rivian viszont úgy döntött, hogy a 70 ezer dollárról startoló járműveik megérik az árukat, ezért nem volt hajlandó beszállni az árcsökkentési versenybe. Az élet őket igazolta. Persze aligha tehettek másként, hiszen ők a termelés felfuttatásának fázisában vannak, s egyelőre azon dolgoznak, hogy a veszteségeiket folyamatosan csökkentsék.
A jól sikerült negyedév után a Rivian csökkentette is a tőkekiadásaira és az éves veszteségére vonatkozó előrejelzését (1,1, illetve 4 milliárd dollárra), ami jó üzenet volt a Wall Streetnek.
A vállalat optimalizálta a gyártási folyamatot az Illinois állam Normal városában lévő bázisán, jobb feltételeket kérve újratárgyalta szerződéseit a beszállítóival, ennek köszönhetően tudott lefaragni a kiadásaiból – mondta a Reutersnek adott interjújában RJ Scaringe vezérigazgató.
Sokat segített, hogy a beszállítások gördülékennyé váltak, nem kellett alkatrészhiány miatt korlátozni az egyes modellek gyártását. A folyó negyedévben még leállnak egy hétre, a gyártósorok kapacitásának növeléséhez szükséges átállás miatt.
A harmadik negyedévben 16 304 járművet gyártottak, ebből 15 564-et adtak át megrendelőiknek. Árbevételük 1,337 milliárd dollárra nőtt, üzemi szinten pedig 1,44 milliárd dolláros mínusszal zártak. Készpénzállományuk szeptember végén 7,94 milliárd dollár volt, szemben a három hónappal korábbi 9,26 milliárd dollárral.
Az egy autóra eső veszteségük folyamatosan csökken, a kereslet pedig a pickupoktól a magasabb haszonkulccsal értékesíthető SUV-k felé tolódik el. A megrendelői kör folyamatosan bővülhet, ugyanis a Rivian bumfordi elektromos csomagszállító autómodelljét az RCV-t az Amazonnal történt megállapodás értelmében innentől más vállalatok számára is elérhetővé teszik.
Az Amazonnak csak az Egyesült Államokban több mint tízezer RCV-je van, ezek eddig 290 millió csomagot vittek házhoz. A Rivian RCV-ivel már Németországban is találkozhatunk. Az Amazonnak szerződésük szerint 2030-ig szállítják le a százezredik furgont. Más cégek máris élénken érdeklődnek, neveket viszont egyelőre nem tettek közzé – írta a Reuters.
Őszintén szólva meglepett, hogy a többi elektromosautó-gyártó mennyire visszavett a tempóból, ez szerintem egyfajta vákuumhatást fejt ki a piacra
– mondta Scaringe, hozzátéve, hogy ő nem szállnak fel erre vonatra, és az idei vásárlói magatartás nem befolyásolja hosszú távú terveiket sem. Ezek közé tartozik egy olcsóbb, a most futó R1-es széria mellé belépő R2-es járműportfólió, amelynek fejlesztése folyamatban van, sorozatgyártását pedig 2026-ra ígéri a vezérigazgató.
A Lucid viszont már jegyet vett arra a bizonyos vonatra, az elektromos luxussportkocsikat gyártó, a szaúdi állami befektetési alap 60,2 százalékos tulajdonában lévő társaság kedden csökkentette termelési előrejelzését, hogy illeszkedjen a megváltozott igényekhez.
Ez azt jelenti, hogy az idén a tervezett (legalább) tízezerrel szemben legfeljebb 8-8,5 ezer autót fognak gyártani a szintén 70 ezer dollár feletti árkategóriába sorolt luxusautóikból.
A harmadik negyedévben az egy évvel korábbinál közel harmadával kevesebb, összesen 1550 autót gyártottak, és 1457-et adtak át, amiben szerepet játszhatott, hogy két új modellváltozatot is útjára indítottak, teljessé téve a Lucid Air portfóliót – írja gyorsjelentésében a Lucid.
Arizonai gyáruk mellett megkezdődött a járművek összeszerelése a szaúd-arábiai üzemükben is, amely elsősorban a helyi igények kielégítését szolgálja. Sokat várnak a SUV-piaci megjelenésüktől is, első luxusmodelljüket, a Lucid Gravityt a jövő héten, a Los Angeles-i Autó Show-n mutatják majd be, de sorozatgyártása legkorábban a jövő év végén indulhat.
A kevesebb eladott autó miatt a Lucid árbevétele az egy évvel korábbi 195,4 millió dollárról 137,8 millióra esett vissza, miközben adózott vesztesége 670-ről 630 millió dollárra olvadt. A társaság szabad készpénzállománya 709 millió dolláros mínuszt mutat, de az aligha kétséges, hogy a szükség esetén a szaúdiak – ahogy eddig – betolnak pár milliárd dollárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.