Egy évtizeddel ezelőtt még nevetségesnek hatott volna, hogy az ügyfélből versenytárssá váló Amazon megelőzi az amerikai piacon a klasszikus csomagküldőket. Pedig ez történt: az e-kereskedelmi óriás csomagkézbesítései 2020-ban meghaladták a FedExét, tavaly pedig már a UPS-ét is megközelítették.
Amíg a csomagküldő 5,3 milliárd pakkot kézbesített, addig az e-kereskedő 5,2 milliárdot. Idén az Amazon már a hálaadásig leszállított 4,8 milliárd csomagot, az idei teljesítménye várhatóan 5,9 milliárd csomag lesz, s ezzel a UPS-t is megelőzi, amely idén arra számít, hogy a tavalyihoz hasonló számú, 5,3 milliárd csomagot kézbesít.
A három cég eltérő stratégiát követ. Az Amazon egyértelműen a piac elfoglalására tör, míg a FedEx és a UPS az elmúlt években feladták a mennyiségi versenyt, s a jövedelmezőbb csomagok kézbesítésére összpontosítanak.
Hogy mekkorát fordult a világ, jól mutatja, hogy 2016-ben a FedEx akkori vezérigazgatója, Fred Smith még „bohózatnak” minősítette azt az elképzelést, hogy a piac harmadik helyén álló Amazon fenyegetést jelentene az akkori logisztikai óriásokra, s úgy fogalmazott: minden valószínűség szerint az e-kereskedelmi szállítmányok elsődleges kézbesítője a belátható jövőben a UPS, a US Postal Service és a FedEx lesz.
Ehhez képest a FedEx már 2019 óta nem szállít az Amazonnak, a UPS bevételének pedig csupán 11 százaléka származik az Amazon-csomagokból.
A pandémia idején érzett rá a piaci fordulat lehetőségére az Amazon, s az e-kereskedő raktárak százait és több tucat logisztikai központot létesített az Egyesült Államokban. Az amerikai hálózata megduplázódott 2020–2021-ben. Emellett regionálissá tette a hálózatot, így rövidültek a szállítási útvonalak, és javult a jövedelmezőség.
A FedEx most azt mondja, van élet az Amazonon túl, s a többi e-kereskedelmi piacra összpontosít. Mondván, stratégiájuk az e-kereskedelem demokratizálása. A UPS az egészségügy és a kisebb vállalkozások magasabb árrésű csomagjai felé mozdult, s a kevésbé jövedelmező lakossági csomagokat átengedi az Amazonnak, amely továbbra is „fontos partner”.
Az Amazon számára most a legnagyobb veszélyt a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) ambiciózus elnöknője, Lina Khan jelenti, aki pert indított a vállalatóriás ellen, s ennek fókuszában az Amazon Prime áll, amely korlátlan ingyenes szállításra szóló előfizetésként indult, ám mára már könyveket, zenét és videostreaminget is tartalmaz. Az FTC szerint a szolgáltatáscsomag illegálisan erősíti meg az Amazon piaci erejét, és szorítja ki a kisebb platformokat. Az ügynökség úgy véli, hogy az Amazon az eladókat illegálisan saját logisztikai hálózatához köti – amely magában foglalja a szállítást és a raktározást is – azáltal, hogy a felhasználók termékei jobb helyre kerülnek a platformon. Azokat pedig, akik nem csatlakoznak az Amazon szolgáltatásaihoz, az árucikkeik elrejtésével büntetik.
Trösztügyekben jártas ügyvédek szerint az FTC egy másik érve még erősebb lehet a bíróságon, eszerint az Amazon diszkontellenes intézkedései piacellenesek, mert megtiltják a kereskedőknek az alacsonyabb árak alkalmazását.
Bár az FTC a közelmúltban pert vesztett a Microsofttal és a Metával szemben is, ez nem javítja az Amazon esélyeit. Épp ellenkezőleg, a szeptemberben benyújtott keresettel Lina Khan a politikai túléléséért küzd, s a Biden-adminisztrációnak is létfontosságú, hogy végre erőt mutasson egy ilyen népszerű kérdésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.