BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Zara nem tart a kínai konkurenciától, erős ünnepi szezonra készül

A Zara márkáról ismert spanyol Inditex csoport harmadával növelte nyereségét, és tartja előnyét a H&M-mel vívott versenyben. A spanyoloknak a Temu és a Shein terjeszkedésére is van válaszuk.

Bár nyeresége nagyot ugrott, a divatáruk értékesítésében lassulást mutatott ki az Inditex a február és október közötti időszakról. A Zara divatmárka tulajdonosa, egyben a világ legnagyobb ruházati kereskedőlánca 11 százalékkal, 25,61 milliárd euróra bővülő forgalomról számolt be a szerda reggel közzétett gyorsjelentésében, ez azonban alatta marad az egy évvel korábbi időszakban elért 19 százalékos dinamikának. 

Vásárlói rohamot várnak a karácsony előtti hetekre a Zara üzletláncnál.
Fotó: Robun Utrecht / AFP

Az első fél évben az Inditex 13,5 százalékos forgalomnövekedést és 40 százalékos nettó profitnövekedést könyvelhetett el, azaz az őszi hónapokban már nem tudta tartani ezt a tempót. Persze ebben az is közrejátszott, hogy a fekete péntek hetében a Zara boltjaiban 40 százalékos engedménnyel adták a ruhákat. 

A gyorsjelentés zárását követő, december 11-ével zárult hat hétben a forgalma 14 százalékkal nőtt, és az ünnepi szezonra vonatkozó kilátásai is javultak. Az Inditex számára azonban a Hennes & Mauritz a viszonyítási alap, a divatcikk-kereskedelemben a második helyen álló svédek pedig az előzetes becslések szerint gyengébben muzsikálnak náluk.

A spanyol társaság vezetése a lassabb tempót ezúttal az inflációs hatásokkal magyarázta, 

az emberek jobban odafigyelnek a költéseikre, és legkönnyebben a ruhatáruk frissítéséről hajlandók lemondani. Ez így történt a pandémia idején is, azt viszont hatalmas keresletbővülés követte. Ebben most, úgy tűnik, kisebb szünetet tartanak a vásárlók. 

A divat rezdüléseire azonnal friss kollekciókkal reagáló Inditex a történelmi szintekre felfutott infláció ellenére is árat tudott emelni, sőt, pluszköltségeit teljes egészében át tudta hárítani a vásárlóira, akik ezt tolerálták is. 

A költségek kordában tartásában szerepet játszott az is, hogy 

az Inditex a fizikai üzlethálózatból egyre inkább a hatékonyabban dolgozó online térbe tereli át vásárlóit, 

ezzel a távol-keleti feltörekvő fast fashion e-kereskedők – mint a Temu és a Shein – példáját követi. Az üzlethálózat fejlesztésében a nagyobb forgalmúakra fókuszálnak, a kisebbeket inkább bezárják, miközben a logisztikai fejlesztésekre nem sajnálják a pénzt, ott az online megrendelt áruk kiszállítási idejének lerövidítése a cél.

Az Inditex árfolyama 2023-tól
 

A feszes gazdálkodás meg is hozta az eredményét, az Inditex háromnegyed éves adózott nyeresége 32,5 százalékkal növekedve elérte a 4,11 milliárd eurót. Ez gyakorlatilag egybecseng az LSEG elemőzi várakozásainak, s az iparági szakértők továbbra is bíznak abban, hogy az Inditexnek vannak mobilizálható tartalékai, és az igényes vásárlók nem fognak elpártolni tőle, sőt gyarapítani tudja a táborát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.