Bár nyeresége nagyot ugrott, a divatáruk értékesítésében lassulást mutatott ki az Inditex a február és október közötti időszakról. A Zara divatmárka tulajdonosa, egyben a világ legnagyobb ruházati kereskedőlánca 11 százalékkal, 25,61 milliárd euróra bővülő forgalomról számolt be a szerda reggel közzétett gyorsjelentésében, ez azonban alatta marad az egy évvel korábbi időszakban elért 19 százalékos dinamikának.
Az első fél évben az Inditex 13,5 százalékos forgalomnövekedést és 40 százalékos nettó profitnövekedést könyvelhetett el, azaz az őszi hónapokban már nem tudta tartani ezt a tempót. Persze ebben az is közrejátszott, hogy a fekete péntek hetében a Zara boltjaiban 40 százalékos engedménnyel adták a ruhákat.
A gyorsjelentés zárását követő, december 11-ével zárult hat hétben a forgalma 14 százalékkal nőtt, és az ünnepi szezonra vonatkozó kilátásai is javultak. Az Inditex számára azonban a Hennes & Mauritz a viszonyítási alap, a divatcikk-kereskedelemben a második helyen álló svédek pedig az előzetes becslések szerint gyengébben muzsikálnak náluk.
A spanyol társaság vezetése a lassabb tempót ezúttal az inflációs hatásokkal magyarázta,
az emberek jobban odafigyelnek a költéseikre, és legkönnyebben a ruhatáruk frissítéséről hajlandók lemondani. Ez így történt a pandémia idején is, azt viszont hatalmas keresletbővülés követte. Ebben most, úgy tűnik, kisebb szünetet tartanak a vásárlók.
A divat rezdüléseire azonnal friss kollekciókkal reagáló Inditex a történelmi szintekre felfutott infláció ellenére is árat tudott emelni, sőt, pluszköltségeit teljes egészében át tudta hárítani a vásárlóira, akik ezt tolerálták is.
A költségek kordában tartásában szerepet játszott az is, hogy
az Inditex a fizikai üzlethálózatból egyre inkább a hatékonyabban dolgozó online térbe tereli át vásárlóit,
ezzel a távol-keleti feltörekvő fast fashion e-kereskedők – mint a Temu és a Shein – példáját követi. Az üzlethálózat fejlesztésében a nagyobb forgalmúakra fókuszálnak, a kisebbeket inkább bezárják, miközben a logisztikai fejlesztésekre nem sajnálják a pénzt, ott az online megrendelt áruk kiszállítási idejének lerövidítése a cél.
A feszes gazdálkodás meg is hozta az eredményét, az Inditex háromnegyed éves adózott nyeresége 32,5 százalékkal növekedve elérte a 4,11 milliárd eurót. Ez gyakorlatilag egybecseng az LSEG elemőzi várakozásainak, s az iparági szakértők továbbra is bíznak abban, hogy az Inditexnek vannak mobilizálható tartalékai, és az igényes vásárlók nem fognak elpártolni tőle, sőt gyarapítani tudja a táborát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.