Tíz százalékot zuhant a FedEx részvényárfolyama, miután csökkentette az üzleti évére vonatkozó bevételi előrejelzését, és az elemzői várakozásoktól jóval gyengébb negyedéves nyereségről számolt be a keddi amerikai piaczárás után közzétett gyorsjelentésében.
Utóbbi legfőbb indokaként azt hozták fel, hogy a magas profittartalmú expressz szolgáltatásaikat az amerikai posta ezúttal kevésbé vette igénybe.
A globális hálózattal rendelkező csomagkézbesítő társaság a novemberrel zárult második üzleti negyedévét 1,01 milliárd dolláros korrigált nyereséggel hozta le, ez az egy évvel korábbi értéket 23 százalékkal múlja felül.
Az egy részvényre eső profit (EPS) 3,99 dollár volt, szemben az LSEG 3,80 dollárról szóló elemzői konszenzusával. A cég egy évvel korábban 820 millió dolláros profitról és 3,18 dolláros EPS-ről számolt be, mindezt a mostani 22,2 milliárd dolláros negyedéves forgalmával szemben akkor 22,8 milliárdos bevételből termelte ki. Eközben üzemi haszonkulcsa 5,3 százalékról 6,4 százalékra javult.
Az utóbbi két negyedévben a FedEx még alacsonyabb bevétel mellett is növelni tudta üzemi nyereségét és marzsát
– emlékeztetett Raj Subramaniam elnök-vezérigazgató, aki ígéretet tett arra, hogy a még hatékonyabb működés irányába tartanak, a földi csomagszállítás üzletágban (FedEx Ground) például gyorsaságban verik a teljes mezőnyt. Itt az egy csomagra jutó költségeiken 2 százalékot tudtak faragni a negyedévben.
Raj Subramaniam a recessziós félelmekre, s a megrendelőik részéről megmutatkozó takarékossági lépésekre hivatkozva a jövő májussal véget érő üzleti évre a korábbi bevételstagnálás helyett 2–4 százalék közé eső csökkenést jelzett előre, miközben az 1,51–1,66 dolláros EPS-várakozásaikat nem tudta megerősíteni, mivel a vállalati nyugdíjprogramjába való befizetési kötelezettség mértéke egyelőre nem ismert, s ez alapvetően átrajzolhatja a nyereségpálya ívét.
A FedEx Express üzletága, amely a légiposta szolgáltatást is végzi és bevételek közel felért felelős, ezúttal éves összevetésben 6 százalékkal kevesebb, 10,25 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le, miközben a FedEx Ground üzletágnál 3 százalékos pluszt és 8,46 milliárdos bevételt regisztráltak.
Ez is jól mutatja, hogy a magasabb haszonkulcsú és eleve drágább légi szállítás helyett a megrendelők a némileg lassabb, de olcsóbb közúti szállítással is beérik. A FedEx nagyvállalati, légi teherszállításra fenntartott flottája is négy százalékkal kisebb, 2,36 milliárd dolláros forgalmat generált, ami szintén a világgazdaság gyengélkedésére utal.
A legnagyobb gondok a FedEx Express üzletággal vannak, amely üzemi szinten 60 százalékkal alacsonyabb, 137 millió dolláros nyereséget ért el a szeptember és november közti időszakban, s emiatt igencsak aggódnak a befektetők.
A visszaesésért jórészt az amerikai posta a „felelős”, amely egyre több csomagot irányít át a légi szállításról a földire, s ezen a kedvezőtlen tendencián a FedEx változtatni akar.
Tárgyalásokat folytatunk a postai szerződés megújításáról azzal a céllal, hogy javítsuk az Express üzletág jövedelmezőségét
– mondta Brie Carere, a FedEx ügyfélkapcsolati igazgatója az elemzőkkel folytatott telefonos konferenciabeszélgetésen, egyszersmind utalva arra, hogy részükről jelentős engedményeket kell tenni, hogy a USPS ismét az Express szolgáltatásait vegye igénybe a mindennapokban is.
Raj Subramaniam biztosra veszi, hogy a gazdaság megerősödésével a kereslet is visszatér és az árréseket „vissza tudják hozni” a korábbi szintekre. Példát vehetnek a FedEx Ground üzletágáról, amelynél a forgalombővülés az üzemi nyereség 51 százalékos megugrásával párosult, s 900 milliós dollárral járult hozzá a csomagkézbesítő világcég működési profitjához – írja a Reuters.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.