Decens összeget kínál a Hawaiian Airlines anyavállalatáért, a Hawaiian Holdingsért versenytársa, az Alaska Air Group, amely a pénteki tőzsdei záróár közel négyszeresét, 18 dollárt fizetne részvényenként, s az adósságállományt is beszámítva 1,9 milliárd dollárt tenne le az asztalra, hogy az amerikai piacon erős gyökerekkel rendelkező légitársaságot megszerezze.
Kérdés, mit szól majd ehhez a légi közlekedési szektorban kibontakozó konszolidációs hullám ellen fellépő versenyhatóság, amely attól tart, hogy az ilyen fúziók gyakorta a fogyasztók választási lehetőségeit szűkítik és áremelésekkel járnak, holott épp ellenkező irányba kellene haladniuk az ágazat szereplőinek.
A washingtoni versenyhatóság egy másik esetben sem sokat pepecselt, és a bíróságon támadta meg a JetBlue Airways által a Spirit Airlinesra tett 3,8 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot. Itt még nem született döntés.
Az igazságügyi minisztérium alá tartozó hatóság amúgy is gyanakodva figyeli a kis légitársaságok közötti fúziókat, noha az amerikai légi közlekedési piac 80 százalékát a négy nagy, azaz a United Airlines, az American Airlines, a Delta Air Lines és a Southwest Airlines uralja.
A Hawaiian helyzete annyiban különleges, hogy
a légitársaságot sorra érték a csapások, emiatt megroggyant, könnyű prédát jelentve egy felvásárláshoz.
A Maui szigetén tomboló tűzvész miatt a fő bevételi forrás, a turizmus volumene jelentősen lecsökkent, míg a költségoldalon az egekbe szökött üzemanyagárak, a flottában lévő Airbusok meghibásodásra hajlamos Pratt & Whitney hajtóműveinek javítása miatti járatkiesések nyomán masszív veszteségeket voltak kénytelenek elszenvedni.
A társaság részvényárfolyama az utóbbi 12 hónapban 65 százalékot zuhant. A Hawaiian kiszolgáltatott helyzete kapóra jött az Alaska Airnek, amely a fúzióval 5,1 milliárd dollár piaci értékű légitársasággá nőné ki magát, és az Egyesült Államok és annak egzotikus állama, Hawaii közötti járatok több mint 50 százalékával toronymagas piacvezető lenne ebben a relációban.
Ben Minicucci, az Alaska Air vezérigazgatója szerint Hawaii mindig is a legnépszerűbb turistaparadicsomok közé tartozott, rengetegen járnak ide születésnapot ünnepelni, esküvőt tartani vagy csak kikapcsolódásképpen.
A fúzióval ezt a piacot is kiszolgálnák – tette hozzá, megemlítve: biztosra veszi, hogy 2024 végéig lezárhatják az üzletet, amely ellen komoly versenyjogi aggályok szerinte nem merülhetnek fel, hiszen a kettejük menetrendjében szereplő 1400 járat közül mindössze tizenkettőnél van párhuzamosság.
A repülőgéppark összetétele is a hazai pálya felé billenne, mivel a Hawaiian a Virgin America 2016-os megvásárlásával megörökölt hajtóműproblémás Airbusoktól megválik, s ősztől már csak Boeingekkel repül, ahogy az Alaska Air 311 darabos flottáját is csak Boeingek alkotják – leszámítva a 42 darab regionális járatokat teljesítő Embraert.
A fúzióval évi 235 millió dolláros megtakarítást tudnának elérni.
Minicucci a pénzügyi ajánlatukkal kapcsolatban az mondta, hogy az fair, s a Hawaiian éves bevételének 0,7-szeresét jelenti, miközben az iparági átlag 1,7 százaléknál jár.
Ehhez hozzátartozik, hogy a Hawaiian az idei első három negyedévben 159,3 millió dolláros veszteséget hozott össze, de nem volt ez mindig így: a 2010–2019-es, tehát a pandémiát megelőző időszak átlagos üzemi árrése 15 százalékos volt, ehhez szeretnék visszanavigálni a légitársaságot.
A befektetők mindenesetre az egyik oldalon máris lelkesek, a nyitás előtti elektronikus kereskedésben 173 (!) százalékkal hajtották fel a Hawaiian árfolyamát, míg a túloldalról ez már nem mondható el, az Alaska Air részvényei 9,3 százalékkal lettek olcsóbbak a New York-i nyitás előtt.
Az ügyletet a közlekedési dolgozókat tömörítő szakszervezet (IAM) is szoros figyelemmel kíséri, és beavatkozik, ha a munkavállalók számára negatív hatásokat vél felfedezni – írja a Reuters.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.