Részletes választ adott a Sanofi a cég profitja miatt aggodalmaskodó befektetőknek, éves szinten több mint 10 milliárd euróra becsülve a most a piacra bevezetett és a 2030-ig megjelenő új gyógyszereinek forgalmát. A francia gyógyszergyártót részvényesei kényszerítették színvallásra, miután október 27-én Paul Hudson vezérigazgató minden előzmény nélkül bejelentette, hogy a tarthatatlanok a 2025-ös évre korábban kitűzött profitmarzsok.
Erre egy nap alatt 15 százalékot zuhant a Sanofi részvénye, s a befektetők meg akarták tudni, hogy a kutatás-fejlesztési költségvetés miként változik és főleg milyen eredményt hozhatnak a „csőben” lévő, klinikai tesztekre és engedélyekre váró hatóanyagok. A helyzet tisztázására máig kellett várni, igaz a büdzsére vonatkozó számokkal most sem jött elő a cégvezetés.
Azt viszont közölték, hogy 12 készítményük kecsegtet egyenként dollármilliárdos éves forgalommal, igaz a gyógyszerfejlesztési statisztikák szerint valószerűtlen, hogy a különböző fázisokban járó fejlesztések mindegyike beérjen és megkapja a forgalomba hozatali engedélyt.
A milliárdos forgalmú, a szakzsargonban blockbusterként emlegetett készítményeik közül kilenc olyan gyógyszer és vakcina található, amely 2,1 és 5,5 milliárd dollár közötti csúcsértékesítési potenciállal rendelkezik – közölte a Sanofi.
Három esetében pedig felmerült, hogy többféle betegség kezelésére is alkalmas lehet a hatóanyag, emiatt forgalmazási csúcsévükben 5,5 milliárd dollárnál is többet hozhatnak a konyhára.
Jelenlegi sztárgyógyszerük, a világ legnagyobb tételben eladott gyulladáscsökkentőjének számító Dupixent értékesítése is felívelő pályán van, 2030-ig évi 12–14 százalékkal nőhetnek az eladásai, ha alkalmazhatósága – a Sanofi reményei szerint – a krónikus obstruktív tüdőbetegségre (COPD) is kiterjedhet.
Márpedig a dohányzással összefüggő betegség millió szám növeli a felhasználói tábort. Két potenciálisan több mint 5,5 milliárd dolláros éves árbevételű termék még az ekcéma elleni amlitelimab, valamint a szklerózis multiplex elleni frexalimab, amelynek tesztelése jövőre a legnagyobb költségigényű 3. fázisba lép, ami után siker esetén már az engedély kiadása következhet.
A Magyarország második legnagyobb gyógyszergyártójaként is ismert Sanofi szerint a TNF-gátlók (tumor nekrózis faktor) néven ismert gyógyszercsoportba tartozó, a pikkelysömör és más gyulladásos betegségek elleni, korai kísérleti fázisban lévő tablettájuk és képes lehet az évi 5,5 milliárd dolláros csúcsteljesítményre.
Kiváltságos helyzetben vagyunk, mivel számos ígéretes eszközünk van közép- és késői fejlesztési szakaszban, amelyekkel megerősíthetjük vezető szerepünket az immunológia és az idegi eredetű gyulladások területén
– nyilatkozta Houman Ashrafian, a Sanofi kutatás-fejlesztési vezetője. A befektetők azonban nem érzik magukat kiváltságosnak attól, hogy részesedésük van a vállalatban, ezt igazolja az 1,2 százalékos árfolyamcsökkenésben testet öltött eladási hullám, ami a közlemény kiadását követte.
Pezsgőt bonthattak viszont a Cerevel Therapeutics részvényesei, a 2020-ban tőzsdére vitt gyógyszerfejlesztő társaság részvényárfolyama 15,5 százalékot ugrott arra a hírre, hogy az AbbVie 8,7 milliárd dolláros felvásárlási ajánlattal kereste meg a cégvezetést.
A Richter Gedeon sikergyógyszerének, a Vraylar antidepresszánsnak észak-amerikai forgalmazásával megbízott AbbVie részvényenként 45 dolláros készpénzes ajánlata 73 százalékos felárat jelent a Cerevel december 1-jei záró árához képest, a hírek akkor kaptak szárnyra a potenciális felvásárlásról. Azóta 42 százalékot ralizott a részvény.
Az Alzheimer-kór, Parkinson-kór, a skizofrénia, pszichózis, epilepszia és pánikbetegség elleni gyógyszereket fejlesztő Cerevelt 2018-ban alapították,
amikor a Pfizer külön cégbe vitte ki a központi idegrendszer egészséges működéséhez gyógyszereket fejlesztő részlegét, amelybe a Bain Capital is beszállt 350 millió dollárral, 37,1 százalékos részesdéshez jutva ezzel. A Pfizernek 15,4 százaléka maradt, a közkézhányad 42 százalékos.
Az AbbVie számára kulcsfontosságú, hogy új, ígéretes készítményekre tegyen szert, miután legfontosabb bevételi forrása, az egykor a világ legkelendőbb gyógyszerének számító Humira értékesítési bevétele várhatóan meredeken csökken, miután idén több mint féltucatnyi olcsóbb, bioszimiláris, azaz biotechnológiai úton előállított változata letarolta az amerikai piacot.
Európában ez a folyamat már korábban megkezdődött. A Humira tavaly 21 milliárd dollárt hozott az AbbVie-nak, ez a jövő évben szakértők szerint jó ha eléri a 9 milliárdot. Hasonló a helyzet az AbbVie leukémiás blockbustere, az Imbruvica esetében, amelynek forgalmából a közvetlen riválisok 20 százaléknyit hasítottak ki maguknak. – egyelőre.
Az AbbVie aktivizálta is magát az akvizíciós piacon, egy hete 10,1 milliárd dollárért megvette az ImmunoGen rákgyógyszer-fejlesztő vállalatot és gyaníthatóan a felvásárlási hullám a Cerevel megvételével sem tetőzött még.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.