Egyre nyugtalanítóbb részletek derülnek ki a hétvégi Boeing-baleset kapcsán. A United Airlines és az Alaska Airlines is laza alkatrészeket fedezett fel Boeing 737 MAX 9 repülőgépein. A Boeing részvénye hétfőn 8 százalékot zuhant, ami 12 milliárd dollárt olvasztott le a piaci értékéből. A légitársaság a nagy indexsúlya miatt napközben a Dow Jones ipari átlagot is letörte. A zárás utáni kereskedésben tovább esett a kurzus, vagyis a keddi kereskedési kilátások sem kedvezőek.
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB) nyomozói azt mondják, hogy amikor az Alaska Airlines repülőgépén egy vészkijárat méretű ajtódugó körülbelül 16 ezer láb magasságban kirobbant, akkor hiányzott az a négy csavar, amely megakadályozta volna, hogy a dugó elmozduljon az ütközőkről.
Most azon dolgozunk, hogy megállapítsuk, beszerelték-e valaha ezeket a csavarokat?
– értesült a Wall Street Journal.
A United Airlines korábban azt közölte, hogy ellenőrzéseik során találtak olyan eseteket, amelyek az ajtódugó beszerelési problémáihoz kapcsolódnak, így például olyan laza csavarokat, amelyek meghúzásra szorultak. Hasonlóan, a MAX 9 flottáját ellenőrző Alaska Airlines is meglazult alkatrészekről számolt be az érintett területen.
Mindeközben a Szövetségi Légiügyi Hatóság (FAA), mely szombaton földre parancsolta az Alaska-balesetben érintett Boeing típust, jóváhagyta a légitársaságok ellenőrzési eljárásait, ami fontos lépés a felszállási engedélyhez. Más kérdés: miből gondolja az FAA, hogy a földi ellenőrzések megakadályozzák a baleset megismétlődését, ha az NTSB nyomozói még nem tudják megmondani, vajon mi okozhatta az ajtódugó kirobbanását.
A mostani baleset, a vizsgálat és a repülési tilalom annál is fájdalmasabban érinti a Boeingot, mert késésben van a MAX gépcsalád minden típusának fejlesztésével és szállításával a fél évtizeddel ezelőtti katasztrófák és az azt követő nemzetközi repülési tilalmak miatt. Ami
a konkurens Airbus malmára hajtja a vizet.
A Reuters értesülései szerint a Delta Air Lines előre haladott tárgyalásokat folytat több tucat széles törzsű Airbus repülőgép, köztük az extra A350-1000 modell vásárlásáról. Az üzletet már pénteken nyilvánosságra hozhatják, amikor az amerikai légitársaság beszámol negyedik negyedéves eredményéről.
Újra előkerült a Ryanair tavaly őszi fenyegetőzése, hogy
nem veszik át a már megrendelt Boeing gépeket a szállítási késedelem miatt,
ami a nyári menetrendet veszélyezteti. A fapados társaságnak ugyanis már áprilisban át kellene vennie az 57 repülőgépet, hogy azok júniustól forgalomba állhassanak. Már egyhónapos csúszás is felborítaná a nyári menetrendet. Ezért ebben az esetben nem vennék át a gépeket.
Jó kérdés:
miként lehet még talpon a Boeing?
Nos, ezt az elemzők iparági sajátságokkal magyarázzák: jellemzően hosszú évekre előre lekötött szerződések irányítják a repülőgépgyártást, s a megrendelőknek a különböző típusok egyidejű üzemeltetése akkora többletköltséget okoz, hogy valójában a Boeing félévtizedes gondjai ellenére sem feltétlen éri meg a légitársaságoknak repülőgéptípust váltani. Ez lehet a magyarázata, hogy a konkurencia az elmúlt 5 évben nem tépte ki a piacot a Boeing kezéből.
Bár a Boeing bevétele növekvő pályán van, az elemzők úgy vélik, hogy még jövőre is elmarad a 2018-2019-es nagy légi katasztrófák előtt megszokott szinttől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.