A tech szektor csak tavaly több mint 260 ezer alkalmazottat rúgott ki: a cégek általában a csökkenő eladásokkal és a makrogazdasági környezettel magyarázzák a lépést, de indokként hozták fel a magas kamatlábakat is, amelyek megnehezítették az új üzleti vállalkozásokba való befektetést. Az is fontos, hogy az érintettek a koronavírus-járvány alatt jelentősen bővítették a létszámot, majd a vállalatok vezetése szerint a gazdasági lassulás miatt kénytelenek voltak leépíteni a munkaerőt.
Csak néhány példa: a Facebookot és az Instagramot birtokló Meta 20 ezer embertől köszönt el 2023-ban, míg az Amazon több mint 27 ezer dolgozót bocsátott el. Ráadásul az utóbbit több alkalmazott is azzal vádolta, hogy a csendes kirúgások módszerét használja, ami azt jelenti, hogy a munkavállalóknak olyan hátrányos feltételeket teremt, amelyek miatt kénytelenek maguk felmondani.
A kirúgásokkal idén sem állnak le a cégek, pedig fellendült az amerikai munkaerőpiac: januárban 353 ezer új munkahely jött létre az Egyesült Államokban, ami kétszerese volt a közgazdászok által vártnak, miközben a kamatlábakat sem emelték már hónapok óta. Ennek ellenére az Amazon januárban a Prime Video, az MGM Studios és a Twitch egységnél jelentett be leépítéseket.
A PayPal pedig a múlt héten közölte, hogy további 2500 alkalmazottat, a munkaerő mintegy 9 százalékát fogja kirúgni az év során. A folyamatos leépítésekre akkor kerül sor, amikor a vállalatokra a befektetők nyomást gyakorolnak, hogy javítsanak az eredményükön. A cégek nem tudják az elmúlt évek látványos bevételnövekedését megismételni, ezért a vezérigazgatók más módszert választottak a Wall Street meggyőzéséhez:
pozitív színben tüntetik fel magukat azzal, hogy folyamatosan csökkentik a magasan fizetett dolgozók számát.
A módszer pedig bevált: a technológiai részvények Nasdaq Composite mutatója 2022-ben értékének egyharmadát veszítette el, de tavaly 43 százalékkal nőtt, idén januárban pedig 3 százalékkal erősödött. Az Amazon és más vállalatok a bevételük és a nyereségük megugrásáról számoltak be az elmúlt hetekben. Mark Zandi, a Moody’s vezető közgazdásza szerint így működik az amerikai kapitalizmus.
Kíméletlen, ha a nyereséges működésről van szó, és nagyon gyorsan átirányítja az erőforrásokat egyik helyről a másikra
– mondta Zandi a The Washington Postnak. A kirúgások miatt erősödtek a részvények, és nagyobb bevételekről, nyereségről számoltak be a cégek, azonban a tech szektor munkavállalói elkeseredtek a folyamatos leépítésektől. Korábban a munkahelyváltás segített nekik magasabb fizetést kiharcolni, de ez most megszűnt.
Ennek eredményeképpen szívesebben vállalnak más, akár alacsonyabb fizetésű állást, vagy keresnek alternatív munkalehetőségeket. A lapnak az egyik érintett, Julian Chavez elmondta, hogy háromszor is kirúgták az elmúlt két évben: először a web.com digitális reklámértékesítői állásából, míg második alkalommal a ZipRecruiter cégtől bocsátották el.
Miután harmadjára is leépítették, úgy döntött, hogy diplomát szerez pszichológiából.
Egy korábban startupnál dolgozó adattudós, Parker Lopez pedig arról beszélt, hogy legutóbb néhány éve bocsátották el, akkor mindössze három hónapba telt, mire munkát talált. Ezúttal azonban több mint ezer állásra jelentkezett 2023 május óta, sikertelenül. Emiatt aztán ő is elgondolkozott a váltáson.
A mesterséges intelligencia mögött álló cégek vezetői azzal érvelnek, hogy a munkavállalók termelékenyebbé válnak, a vállalatok több pénzt fognak keresni, ami nagyobb növekedést és több munkahelyet eredményez. Azonban a szektor munkavállalói és a közgazdászok nem olyan biztosak ebben. Zandi szerint az iparág képes lehet arra, hogy a jövőben sok embert nélkülözve is sokat termeljen.
A technológiai vállalatoknál egyetlen kivétel akad a trendben: az Apple. A cupertinói cég az elmúlt években ugyanis nem növelte számottevően a létszámát, így nem jelentett be tömeges elbocsátásokat sem.
Trónfosztás: az Apple a legértékesebb márkaAz Apple lett a világ legértékesebb márkája, míg a tavaly listavezető Amazon a negyedik helyre esett vissza a brit Brand Finance piackutató és üzleti tanácsadó vállalat 2023-as Global 500 ranglistáján. A lista összeállítói szerint a tavalyi második helyről idén az első helyre előrelépett Apple márkaértéke egy év alatt 74 százalékkal, 516,6 milliárd dollárra nőtt, míg az Amazoné csak 3,2 százalékkal emelkedett, 308,9 milliárd dollárra |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.