Még a Wall Streeten is feltűnést kelt, ha egy részvény egy év alatt 1000 százalékot ralizik. Pláne, hogy tavaly ilyenkor még temették a társaságot. Most a kiskapitalizációjú részvényeket tömörítő Russell 2000 index egyik bezzeg kosártagja a Carvana online használtautó-kereskedő.
Tavaly év elején a Carvana még előkelő helyen állt a bombabefektetésnek indult, de katasztrófába torkolló részvényhalmozások fekete listáján.
A bajok forrása az volt, hogy a társaság az élénk autópiaci kereslet idején agresszív piacpolitikával, hitelből vásárolva,
erősen túlméretezett használtautó-készletet épített fel.
Ám amikor az autógyártók beszállítói problémái enyhültek, s a gyártás és vele a kínálat normalizálódott, nyakán maradt a raktárkészlet.
Tetézte a gondjait, hogy az infláció és az emelkedő kamatlábak miatt az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók számára kevésbé volt megfizethető az autóvásárlás. A használtautó-piaci árak átlagosan 14 százalékkal csökkentek 2022-ben, s a társaság a tavalyi év elején már csődközeli helyzetben volt. De nem adták fel, gőzerővel tárgyaltak a legnagyobb hitelezőkkel az adósságok átütemezéséről.
Sikerült is egyezségre jutniuk,
a régi kötvényeket új kötvényekre cserélték,
ami lehetővé tette, hogy a következő két évben halasszák a kamatkötelezettségek egy részét. Emellett az adósság egy részét elengedték a hitelezők.
A kötvénycseréhez részvényértékesítésből szereztek készpénzt. A vállalat 350 millió dollár értékben bocsátott ki új részvényeket, amiből Ernie III. Garcia vezérigazgató és az apja, Ernie II. Garcia, a legnagyobb részvényes, 126 millió dollárnyi vásárlást vállalt.
Az online használtautó-kiskereskedő így már
tavaly nyáron több alkalommal is a nap hőse volt a Wall Streeten.
Napon belüli 31 százalékos ralira is volt példa. A cégre rárohadt raktárkészletet a „vásárolj most, fizess később” megközelítéssel olvasztotta. Egyúttal a kínzó készpénzhiányt is enyhítette.
Idén februárban a Carvana első alkalommal számolt be éves nyereségről. A 2022-es másfél milliárd dolláros veszteséget követően a tavalyi évet közel félmilliárd dolláros profittal zárta. A piac árfolyamugrással nyugtázta a jó híreket. Bár annyire azért nem pörög a piac, mint amit az eredményszámok sugallnak. A profitabilitás jórészt annak tudható, hogy a kötvénytulajdonosokkal kötött megállapodások közel egymilliárd dollárral csökkentették a társaság tartozásait.
Ám
a kilátások tényleg kedvezőek,
a menedzsment a folyó negyedévre 100 millió dollárt „jelentősen meghaladó” korrigált alapnyereséget prognosztizált.
Akinek tavaly ilyenkor volt mersze lehajolni a Carvanáért, most ezerszázalékos árfolyamnyereséget realizálhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.