BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
wizzair

Wizz Air: homokszem került a gépezetbe és lecsiszolt a nyereségből

Pár tízmillió euróval kisebb profitról jelenthet a fapados légitársaság május végén, amikor ismerteti lezárt üzleti évének eredményeit. A Wizz Air nyereségét hajtóműproblémák és geopolitikai konfliktusok erodálták.

Szűkebb lesz a Wizz Air profitja a korábban vártnál – ismerte el ma kiadott közleményében a magyar hátterű fapados légitársaság. A márciussal zárt 2024-es üzleti év adózott nyeresége a 350–370 millió eurós tartományba esik, szemben a korábban célként megadott 350–400 milliós sávval, azaz lejjebb tendál. 

wizzair
A Wizz Air erős nyári utasforgalomra számít / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A bevétel azonban a korábbi útmutatásnak megfelelően alakul, 5–5,1 milliárd euró között lehet, tükrözve az üzleti évben végrehajtott jegyáremelések pozitív hatását. A pandémiát követő utazási láznak köszönhetően a Wizz Air ismét nyereséges, ennek a mértékét azonban több, rajta kívül álló körülmény is negatívan befolyásolta. 

A Wizz Air-flotta ötöde a földön ragadt 

Ezek közül a flottájában kizárólag Airbusokat üzemeltető légitársaság első helyen az A320-as gépek hajtóműproblémáit említi. A Pratt & Whitney által gyártott és az említett Airbus modellekbe szerelt GTF turbinákra ugyanis visszahívást jelentettek be, mindet javítani kell, s ez érzékeny veszteséget okoz a légitársaságoknak, mivel a rendkívüli karbantartás idejére ezek a gépek óhatatlanul kiesnek a menetrendből. 

Nem kevés időről és nem kevés gépről van szó. Az átvizsgálás és a javítás gépenként heteket-hónapokat vehet igénybe, a Wizz Air esetében Váradi József vezérigazgató a Bloombergnek korábban 6–12 hónapos átmeneti időszakot említett. A Wizz Air flottájának ötöde, 45 gép a földön vesztegelt március végén, hajtóműjavításra várva. 

A Pratt & Whitney turbinái javításra szorulnak / Fotó: AFP

A folyamatot a rendelkezésre álló negyven GTF tartalék turbina felhasználása meggyorsíthatja. A turbina gyártója kompenzálja ugyan a légitársaságot, de ennek módját és mértékét rendszerint üzleti titokként kezelik a felek. De nemcsak a turbinahiba, hanem a közel-keleti konfliktus elmélyülése és az európai légi irányítási problémák is belemartak a Wizz Air eredményébe. 

Kiszámíthatatlan a közel-keleti menetrend

Az Izrael és a Hamász közötti katonai konfliktus miatt a térségbe irányuló járatokat törölni kellett, majd az újraindított légi forgalmat az Izrael elleni múlt heti iráni rakétazápor miatt biztonsági okokból ismét fel kellett függeszteni.

A Wizz Air azóta ismét szállít utasokat Izraelbe, de rendkívül körültekintően jár el, és mivel számára – mint jelzi – az utasai, a személyzet és repülőgépeinek biztonsága az elsődleges, ezért szükség esetén ismét alkalmazkodik a helyzethez.

A foglalások alapján az idei nyári szezon is várhatóan telt házas lesz a Wizz Airnél, 

megalapozva a 2025-ös üzleti év eredményeit. Az új pénzügyi évben a nettó adósság csökkentése, a működési cash-flow és az árrés növelése kiemelt cél lesz, a kapacitások fejlesztése pedig a korábban tervezett ütemben folyik majd. A Wizz Air a lezárt pénzügyi évben 39 Airbus A321neo típusú repülővel 206 darabosra bővítette flottáját.

 

Bár a diszkont-légitársaság közleménye a pénzügyi évre kisebb nyereséget vetített előre, ez már be volt kalkulálva az árfolyamba. A cég londoni tőzsdén forgó részvényei 4,2 százalékos drágulással reagáltak a folyó üzleti év számainak megerősítésére. A lezárt üzleti év pontos adatait május 23-i gyorsjelentésében ismerteti a Wizz Air.

A Wizz Air kilátásairól Bukta Gáborral, a Concorde Értékpapír Zrt. elemzési osztálynak vezetőjével beszélgettünk az Arbitrázs című podcastsorozatunk korábbi adásában: 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.