BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rácáfolt a Zwack a túlzottan pesszimista várakozásokra

Jelentősen túlteljesítette a Zwack Unicum a szeptemberben megfogalmazott profitcélját, az utóbbi fél évben az infláció csökkenésének eredményeként mérséklődött a fogyasztás visszaesésének az üteme. Eközben bejött a Zwacknak az olasz reklámkampány, ám Németországban és Szlovákiában zuhant az értékesítés.

Kellemes meglepetést okozott részvényeseinek a Zwack Unicum, hiszen a március végén lezárt 2023–2024-es üzleti évében elért 2,9 milliárd forintos nettó nyeresége több mint 25 százalékkal múlta felül a cég szeptemberi profitfigyelmeztetésében szereplő várakozást – derült ki az italgyártó pénteken délelőtt publikált gyorsjelentéséből.

20221123 Budaörs Tesco   karácsonyi polcok  karácsonyi bevásárlás Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG A képen: Zwack Unicum
Felemás eredményt közölt a Zwack Unicum / Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság

Belföldön jobban teljesített a Zwack

Persze ezzel együtt a megelőző évhez mérten ez akkor is egy 16 százalékos profitcsökkenés, amin csak részben tudott enyhíteni, hogy a bázisidőszakhoz képest a negyedik negyedévben 23 százalékkal, 301 millió forintra faragták le az adózott veszteséget.

A társaság közleményében kiemeli, hogy noha az árbevétel az üzleti évben 4,5 százalékkal, közel 37 milliárd forintra bővült, az exportbevételek 6,1 százalékkal, 2,2 milliárd forintra estek, és a több mint 7 százalékkal emelkedő belföldi árbevétel dacára volumenben idehaza is mérséklődött a forgalom 1 százalékkal.

A saját gyártású termékek nettó árbevétele a hazai piacon 8,6 százalékkal nőtt, amin belül a prémium termékek forgalma 8,2 százalékkal, míg a minőségi termékeké 9,7 százalékkal emelkedett. A prémium kategórián belül egyedül az Unicum márka értékesítése nőtt átlagon felül, ám az utolsó negyedévben magára talált a Fütyülős márka is. A minőségi termékek kategóriájában valamennyi nagyobb volumenű italfajta növekvő bevételt termelt.

A Zwack Unicumra nézve ugyanakkor biztató, hogy míg az április-márciusi bolti kiskereskedelemi adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesital-piac volumenben 3,6 százalékkal csökkent, a Zwacknál 0,7 százalékos bővülést mértek. Az viszont a cég piaci átlagnál visszafogottabb árpolitikáját jellemzi, hogy míg az összértékesítés 6,5 százalékkal növekedett, ezalatt a Zwack csupán 5,5 százalékkal tornászta feljebb kiskereskedelmi árbevételét.

Esett a német és a szlovák értékesítés

A cég jelentős exportpiacai közül csupán Olaszország és a duty free (vámmentes) értékesítés bővült, a román forgalom stagnált, míg a németországi és szlovákiai eladások hatalmasat – 17, illetve 12 százalékkal – estek.

Költségoldalon az anyagjellegű kiadások 5,1 százalékkal, míg a személyi jellegűek 12,6 százalékkal emelkedtek, utóbbi javarészt a 15,4 százalékos bérfejlesztés következménye.

A vállalat 400 millió forintot fordított marketingre, aminek túlnyomó részét az olasz exportpiacon költötte el, ahol nyáron 200 millió forint értékben egy négy hetes médiakampánnyal támogatták az Unicum márka eladásait.

A Zwack Unicum forgalmának 90 százalékát hozó hazai piacon a cég a dezinfláció hatására az utóbbi fél évben a fogyasztás-visszaesés ütemének mérséklődését tapasztalja, miután a megelőző időszakban a kereslet számottevően csökkent, amit a magas infláció és a reálbérek ebből következő csökkenése váltott ki.

A cég részvényei a hírre közel 8 százalékkal, 22 200 forintra gyengültek, miután idén eddig több mint 20 százalékkal drágultak. A gyengülésben szerepet játszhatott, hogy a szintén pénteken közzétett közgyűlési meghívóból kiderült, az igazgatóság 1400 forintos osztalékra tett javaslatot az eredmény után, ami elmarad a tavalyi 1700 forinttól. A részvény  csütörtöki 24 100 forintos záróértékéhez viszonyítva 6 százalékos, az utolsó kötéshez mérten pedig 6,3 százalékos hozamot biztosít.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.