BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üzemanyagár: idei mélyponton a dízel – de még nem a magyar kutakon

Peche van az autósoknak, simán lehetne újra 600 forint alatt a literenkénti dízelár.

Idei minimumértékre csökkent a finomított olajtermékek közül a dízel üzemanyag ára a tőzsdei kereskedésben. Egy tonna gázolajért kedden 755 dollárt kellett adni, de május 2-án még ennél is kevesebb volt az ár egy tízessel, ami pontosan megegyezett az év eleji jegyzésárral. Az idei csúcs egyébként februári: 890 dollár volt, ahonnan 15 százalékos már a korrekció.

MOL benzinkut-03
A dollár miatt nem olcsóbb most a dízel / Fotó: Németh András Péter

A genovai/mediterrán jegyzésár azért fontos, mert a magyarországi üzemanyag-importőrök és a Mol is ezek alapján határozza meg a heti nagykereskedelmi dízel- és benzinárakat. A hazai nagykereskedelmi piacon a Mol részesedése 70 százalék (az üzemanyagárstop idején 100 százalék volt), a kisebb-nagyobb importőrökre pedig összesen 30 százalék jut. A magyar olajtársaság persze nem tőzsdén vásárol (van saját termelése, emellett orosz olajat vesz), de a nagykerárat a mediterrán jegyzésárakhoz igazítja.

 

A dollár miatt nem olcsóbb most a dízel a kutakon

Ha viszont a dízelár a tőzsdén az éves mélyponton van, akkor a magyar benzinkutak totemoszlopain miért nem látnak év eleji árakat az autósok? A válasz a dollár-forint keresztárfolyamban keresendő. A dízelért a tőzsdén dollárban kell fizetni, ami az év elején 345 forint körül alakult, most viszont 361 forintot kell adni egy dollárért. 

A különbség 4,6 százalék, ennyit gyengült idén a forint a dollárral szemben. 

A Holtankoljak adatai szerint az év elején 593 forint volt a dízel üzemanyag literenkénti átlagára a kutakon, ma pedig 616 forint, a különbség 3,9 százalék, a változás még a forint gyengülését sem követte le 100 százalékban.

A trend kedvezhet az autósoknak

Az Oilprice elemzői szerint a dízel jegyzésárak lefele tartó trendje nem meglepetés, az amerikai és az európai gazdasági növekedéssel kapcsolatos bizonytalanság fogja vissza a keresletet a dízel termékekre. Ráadásul kínálati gondok sincsenek már, tavaly ősszel a finomítók még nehezen tartották a lépést a  kereslet felfutásával, ma már nincs erről szó, a finomítói kapacitások gyorsan helyrerázódtak. 

Az európai dízelárak alakulása rövid távon azon múlik, hogyan alakul a fő gázolaj-felhasználók kereslete, ezek a mezőgazdaság, a közlekedés és az építőipar.

Hernádi Zsolt: ne is reménykedjünk az alacsony üzemanyagárban


A Mol elnök-vezérigazgatója a benzinárak mellett a zöldátmenetről is elmondta véleményét. Hernádi Zsolt a Mandinernek írt véleménycikkében reagált a hazai és világpiaci folyamatokra.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.