Kilenc éve kiszervezte és tőzsdére vitte, most pedig visszavásárolja egyik legfontosabb részegység-beszállítóját a Boeing, amely részvényenkénti 35 dolláros ajánlatot tett a Spirit AeroSystems Holdingsra. Ez mintegy 6 százalékos prémiumot jelent a Spirit hétfői, 33,07 dolláros záróárához képest, és 22,4 százalékos felárat a február 29-i záróárhoz képest, azaz közvetlenül azelőtt, hogy híre ment: a Boeing háttértárgyalásokat folytat egy lehetséges akvizícióról.
A mostani ajánlat 4,08 milliárd dollárra értékeli a Boeing legfontosabb beszállítóját.
Eredetileg a repülőgépgyártó készpénzben fizetett volna a Spiritért, utóbb viszont a mostanában egyre kevesebb friss pénzhez jutó Boeing inkább a részvényeivel való fizetést favorizálta, de a Bloomberg értesülései szerint valamennyi készpénz azért marad a csomagban, és az ügyletre napokon belül rábólinthatnak a felek.
Brian West, a Boeing pénzügyi vezetője a múlt hónapban jelezte is, hogy olyan konstrukciót kell kidolgozniuk, amely az az anyavállalat hitelminősítői besorolását, megítélését semmiképp sem rontja. A vételár minden bizonnyal alacsonyabb lesz a 4 milliárd dollárnál, mivel az önálló életre kelt Spirit Aero időközben elkezdett más megrendelők után nézni, és meg is találta azt az Airbus személyében.
A páneurópai repülőgépgyártó rögtön jelezte, hogy blokkolni fogja az üzletet, ha nem találnak megoldást a párhuzamosságok felszámolására. Úgy tűnik, ezt sikerül rendezni azzal, hogy a kifejezetten az Airbusnak szállító üzem(ek)et kiveszik a csomagból, s az önállóan folytatja működését, így az összeférhetetlenség problémája is megoldódik.
A Spirit felvásárlására semmilyen oka sem volt a Boeingnek – egészen az év elejéig. Mint ismert, január elején az Alaska Air egyik járatának vészkijárati panelje a levegőben kiszakadt és önállósította magát, ezt követően pedig sorozatban jelentették a repülés- és utasbiztonságot súlyosan veszélyeztető, legkülönbözőbb meghibásodásokat, felkeltve a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) figyelmét.
A Boeingnál számos gyártási-ellenőrzési hiányosságra bukkantak, ezek rendezéséig korlátozták a legsikeresebb modelljük, a 737 MAX-család engedélyezett gyártási volumenét. Az is kiderült, hogy a szálak a nehéz anyagi helyzetben dolgozó Spirit Aeróhoz vezettek, innentől
a Boeing jobbnak látta, hogy házon belülre hozza a kulcsfontosságú MAX-ok alkatrészellátását.
A Boeing a kínjaiért a Spiritet tette felelőssé. A beszállítót is megviselte a vizsgálatsorozat,
A Boeing sem áll sokkal jobban, a cég az idei első fél évben 8 milliárd dollárt füstölt el azzal, hogy gyáraiban lelassult a termelés. Hogy egyenesbe jöjjön, áprilisban 10 milliárd dollár értékben bocsátott ki kötvényeket, ezzel 58 milliárd dollárra növelve adósságállományát.
Zuhan az Airbus profitja, vele tart az árfolyam isKilenc százalékkal zuhantak az Airbus részvényei kedden, a vállalat vártnál gyengébb piaci előrejelzésére reagálva. A páneurópai repülőgépgyártó lefelé korrigálta idei pénzügyi céljait, mivel beszállítói nehézségei miatt kevesebb – nyolcszáz helyett 770 – utasszállítót tud megrendelőinek átadni, s emiatt a nyeresége is alacsonyabban alakul a korábban előrejelzettnél. Költségoldalon az űripari részleg jelent még ballasztot számára. Üzemi szinten az áprilisban jelzett 6,5–7,0 milliárd eurós sávból 5,5 milliárd euróra vágták vissza nyereségtervüket. Az Airbus július 30-án teszi közzé első féléves gyorsjelentését. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.