Warren Buffett befektetési holdingja, a Berkshire Hathaway apró adagokban adogatja el a piacvezető kínai elektromosautó-gyártóban lévő részesedését. Az Omahai Orákulumként tisztelt 93 éves nagybefektető júniusban immár másodszor fedi fel kártyáit, pontosabban teszi ezt helyette a hongkongi tőzsde üzemeltetője, amelynek honlapján hivatalos közleményben jelent meg, hogy a Berkshire június 19-én 2 017 500 BYD-részvényt értékesített 234,5 hongkongi dolláros árfolyamon, s ebből 470 millió hongkongi dollárra tett szert, ami 60 millió amerikai dollárnak felel meg.
Az értékesítés napján 236,5 dolláron zárt a részvényárfolyam, azaz – ahogy nagyobb mennyiség egyszeri eladásakor lenni szokott – enyhe diszkonton adhatta el Buffett a pakettet.
A tranzakcióval a Berkshire részesedése a Szegeden gyárat építő BYD-ben 6,18 százalékról 5,99 százalékra csökkent. Június 11-én 1 347 500 BYD-részvénytől vált meg a BYD-ben kezdettől fogva fantáziát látó és ezért bele pénzt ölő befektetési társaság, akkor 39,4 millió dollárt keresett, azaz összesen százmillió amerikai dollárt zsebelhettek be júniusban.
Az első júniusi részvényeladáskor a kínai sajtó érdeklődésére a Berkshire Hathaway kedvező értékelést adott a BYD-ről, megítélésük szerint a vállalat jó állapotban van, forgalma és nyeresége folyamatosan fenntartható növekedési pályán van. Vélhetően jobb befektetési célpontot talált magának a Berkshire, a valóságban ez állhat az eladás hátterében.
Az amerikaiak elképesztően jó döntést hoztak 2008. szeptember 29-én, amikor a 91,1 százalékban a tulajdonukban lévő Berkshire Hathaway Energy leányvállalatuk közbeiktatásával 231 millió amerikai dollár fejében 225 millió BYD-részvényhez jutottak.
Akkor 8 hongkongi dolláron köttetett az üzlet, most ennek a harmincszorosánál (!) jár a kurzus.
És Buffették okosan betettek a pakettet a virtuális asztalfiókjukba és egészen 2022. augusztus 24-éig felé se néztek. Addigra a BYD a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártójává fejlődött (később a Teslát előzve az élre állt 2024 negyedik negyedévében). Akkor, első alkalommal 1,3 millió BYD-részvényt adtak el, amivel 20,04 százalékról 19,92 százalékra mérséklődött a tulajdonrészük.
Onnan csúsztak vissza apránként mára 6 százaléka alá. Buffették szerint a BYD már nem képes az általuk elvárt nyereségtermelési szintet továbbvinni, mostantól másutt nagyobb hozamot tudnak elérni.
Pedig a BYD nem teljesít rosszul, sőt: májusban a cég 331 817 új generációs autót – elektromosat és tölthető hibridet – értékesített, megközelítve a tavaly decemberben 341 043 autóval felállított történelmi eladási csúcsát. A többi között a
márkákat gyártó és forgalmazó kínai társaság viszonylag olcsón megúszhatja a Brüsszel által a unióba irányuló kínai elektromosautó-export megregulázása céljából elrendelt, s július 4-étől hatályba lépő büntetővámokat: a cégnek a 10 százalékos egységes alapvámon túl csak 17,4 százalékos extra vámot kell fizetnie, a legalacsonyabbat a vállalatonként megállapított, s a SAIC-nál 38,1 százalékon tetőző büntetővám-tarifák közül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.