BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Diageo: süllyesztőben a tequila és a rum, olvadnak a bevételek

Váratlanul gyenge eredményekkel forrázta le a befektetőket a világ legnagyobb szeszipari vállalatcsoportja. A Diageo az amerikai kontinens gyenge fogyasztását és az inflációt tette felelőssé a visszaesésért.

Ilyen sem volt még a pandémia óta: csökkentek a minőségi szeszes italok globális piacvezető vállalata, a brit Diageo eladásai. Azonnal büntetett is a piac, a társaság részvényárfolyama 10 százalékkal négy ves mélypontjára zuhant a londoni tőzsdén. 

Diageo Debra Crew
A Diageo élére tavaly márciusban kinevezett Debra Crew egyelőre nem hozta a remélt eredményeket / Fotó: AFP

Mondjuk, a zuhanás mértéke túlreagálást sejtet, nem volt arányban az 1,4 százalékos forgalomcsökkenéssel, melynek következtében 20,3 milliárd dollárra esett a cégóriás bevétele.

A Diageo Amerikára panaszkodik

A tequila és a rum őshazájának tekinthető latin-amerikai térség okozta a Diageo fő gondjait, de Afrikában is ritkábban koccintottak az első fél évben a Diageo whiskyjeivel. A forgalomra hatással volt az utóbbi évek történelmi csúcsokat megjáró inflációja, amely az olcsóbb termékek felé terelte az alkoholfogyasztókat, s ennek a Diageo itta meg a levét – írja a Bloomberg.

Debra Crew vezérigazgató is erre panaszkodott, bár a 8 százalékkal 454 millió dollárra emelkedett üzemi eredménnyel nem lehet elégedetlen, azzal viszont igen, hogy ehhez Ázsia 915 millió dollárral járult hozzá, a többi régió viszont kivétel nélkül mínuszban zárta a fél évet. 

 

Különösen fájó a legnagyobb piacon, Észak-Amerikában kimutatott 142 millió dolláros s a latin-amerikai 302 millió dolláros nyereségcsökkenés. Az Egyesült Államokban

  • a tequilabevételek 5 százalékkal estek vissza, ezen belül a Casamigosé 22 százalékkal,
  • a Johnnie Walker whiskyé 10 százalékkal, mivel a drágább kékről az olcsóbb piros címkés palackok felé tolódott el a kereslet,
  • a vodkabevételek 8 százalékkal zsugorodtak (ezen belül a Smirnoff 3, a Cirok 28 százalékkal),
  • a Captain Morgan rummárka 6 százalékkal kevesebb bevételt hozott,
  • a trendi, előre kevert koktéloknál viszont 15 százalékos volt a bevételbővülés.

Európában a gyorsjelentés a Guinness sörök 18 százalékos bevételnövekedését emelte ki, a töményeladások viszont stagnáltak. A kelet-kelet-közép-európai régióban a Guinness mellett a skót whisky volt a 7 százalékos bevételnövekedés fő hajtóereje.

Johnnie,Walker,Black,Label,Whisky,Bottles,On,The,Bar,Shelf., whiskey
A kék és a fekete címkés Johnnie Walker túl drága lett az amerikaiaknak / Fotó: Shutterstock

Debra Crew Kínára is kitért – amely 12 százalékkal több bevételt hozott a fél évben –, utalva arra, hogy lehetne még jobb is a helyzet, mivel ott még mindig tart a Covid-készletek felélése, a bespájzolt szeszmennyiség elkortyolgatása.

A júliussal indult 2025-ös üzleti évre vonatkozó kitekintésében a Diageo nem sok jóval kecsegtet, inkább maszatol: egyetlen számot, se iránymutatást nem közöl, és általánosságban is csak annyit jegyez meg, hogy a fogyasztói környezet továbbra is kihívásokkal lesz teli, és a haszonkulcsok olvadásának hatékony munkával kell elejét venni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.