BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Diageo: süllyesztőben a tequila és a rum, olvadnak a bevételek

Váratlanul gyenge eredményekkel forrázta le a befektetőket a világ legnagyobb szeszipari vállalatcsoportja. A Diageo az amerikai kontinens gyenge fogyasztását és az inflációt tette felelőssé a visszaesésért.

Ilyen sem volt még a pandémia óta: csökkentek a minőségi szeszes italok globális piacvezető vállalata, a brit Diageo eladásai. Azonnal büntetett is a piac, a társaság részvényárfolyama 10 százalékkal négy ves mélypontjára zuhant a londoni tőzsdén. 

Diageo Debra Crew
A Diageo élére tavaly márciusban kinevezett Debra Crew egyelőre nem hozta a remélt eredményeket / Fotó: AFP

Mondjuk, a zuhanás mértéke túlreagálást sejtet, nem volt arányban az 1,4 százalékos forgalomcsökkenéssel, melynek következtében 20,3 milliárd dollárra esett a cégóriás bevétele.

A Diageo Amerikára panaszkodik

A tequila és a rum őshazájának tekinthető latin-amerikai térség okozta a Diageo fő gondjait, de Afrikában is ritkábban koccintottak az első fél évben a Diageo whiskyjeivel. A forgalomra hatással volt az utóbbi évek történelmi csúcsokat megjáró inflációja, amely az olcsóbb termékek felé terelte az alkoholfogyasztókat, s ennek a Diageo itta meg a levét – írja a Bloomberg.

Debra Crew vezérigazgató is erre panaszkodott, bár a 8 százalékkal 454 millió dollárra emelkedett üzemi eredménnyel nem lehet elégedetlen, azzal viszont igen, hogy ehhez Ázsia 915 millió dollárral járult hozzá, a többi régió viszont kivétel nélkül mínuszban zárta a fél évet. 

 

Különösen fájó a legnagyobb piacon, Észak-Amerikában kimutatott 142 millió dolláros s a latin-amerikai 302 millió dolláros nyereségcsökkenés. Az Egyesült Államokban

  • a tequilabevételek 5 százalékkal estek vissza, ezen belül a Casamigosé 22 százalékkal,
  • a Johnnie Walker whiskyé 10 százalékkal, mivel a drágább kékről az olcsóbb piros címkés palackok felé tolódott el a kereslet,
  • a vodkabevételek 8 százalékkal zsugorodtak (ezen belül a Smirnoff 3, a Cirok 28 százalékkal),
  • a Captain Morgan rummárka 6 százalékkal kevesebb bevételt hozott,
  • a trendi, előre kevert koktéloknál viszont 15 százalékos volt a bevételbővülés.

Európában a gyorsjelentés a Guinness sörök 18 százalékos bevételnövekedését emelte ki, a töményeladások viszont stagnáltak. A kelet-kelet-közép-európai régióban a Guinness mellett a skót whisky volt a 7 százalékos bevételnövekedés fő hajtóereje.

Johnnie,Walker,Black,Label,Whisky,Bottles,On,The,Bar,Shelf., whiskey
A kék és a fekete címkés Johnnie Walker túl drága lett az amerikaiaknak / Fotó: Shutterstock

Debra Crew Kínára is kitért – amely 12 százalékkal több bevételt hozott a fél évben –, utalva arra, hogy lehetne még jobb is a helyzet, mivel ott még mindig tart a Covid-készletek felélése, a bespájzolt szeszmennyiség elkortyolgatása.

A júliussal indult 2025-ös üzleti évre vonatkozó kitekintésében a Diageo nem sok jóval kecsegtet, inkább maszatol: egyetlen számot, se iránymutatást nem közöl, és általánosságban is csak annyit jegyez meg, hogy a fogyasztói környezet továbbra is kihívásokkal lesz teli, és a haszonkulcsok olvadásának hatékony munkával kell elejét venni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.