Az európai diszkont-kiskereskedelmi vállalat, a Pepco Group korábban megrendeli a karácsonyi szállítmányokat Kínából, hogy a kulcsfontosságú ünnepi időszakra biztosan megérkezzenek az árucikkek. A cég összbevétele a júniusban végződött negyedévben 8 százalékkal nőtt éves szinten, továbbá a vizsgált időszakban 37 boltot nyitott, míg üzleti éve első 9 hónapjában összesen 326-ot. Az új boltok forgalmát figyelmen kívül hagyva viszont a bevételei az elmúlt 3 hónapban 4,3 százalékkal csökkentek, amit a cég éppen az ellátási lánc zavaraival magyarázott. Ennek ellenére megerősítették, hogy a pénzügyi év végére az EBITDA 20 százalékkal, 900 millió euróra nő.
A válság megértéséhez néhány évet vissza kell utaznunk az időben. Jemenben 2014-ben robbant ki a polgárháború, azóta több frakció is küzd egymás ellen. Az Irán által támogatott húszi lázadók az iszlám zaidita irányzatát követő törzsekből és milíciákból álltak össze egységes harci szövetséggé, és irányításuk alatt tartják az ország nyugati partvidékét, köztük a fővárost is.
A nemzetközileg elismert kormány ugyan nagyobb területet birtokol, de a lakosság 80 százaléka a húszik irányította településeken él. Az arab országot ténylegesen vezető húszik október óta többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak, illetve megtámadtak, a Galaxy Leader elleni akcióról még felvételt is közzétettek.
A fegyveresek a műveleteket a palesztinokkal való szolidaritásukkal indokolják.
Válaszul több hajózási társaság bejelentette, hogy elkerüli a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát. A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia ezért az elmúlt hónapokban többször mért csapást húszi célpontokra, mérsékelt sikerekkel.
Ennek kapcsán érdemes megemlíteni: a hírhedt szomáliai kalózokat egy évtizede könnyedén szétverte egy nemzetközi koalíció, a Nyugat pedig hasonló módon akar elbánni a jemeni húszikkal is. Most azonban nem tengeri haramiák, hanem egy Irán által támogatott, jól felszerelt, 100-120 ezres haderő okoz problémákat, így a légihadjárat önmagában nem oldja meg a válságot.
Az adriai kikötők a vörös-tengeri válság legnagyobb veszteseiA jemeni húszi lázadók támadásai miatt a Szuezi-csatorna helyett egyre több teherhajó Afrikát megkerülve jut el Európába. A konténerszállítók egy része ráadásul költségcsökkentési okokból az eredeti célja helyett inkább a nyugat-európai kikötők felé veszi az irányt. A kialakult helyzet az adriai kikötőket érinti a legérzékenyebben. Jó hír viszont, hogy a gázellátás nincs veszélyben. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.