Döcög a szekér a Mercedesnél is, amely profitfigyelmeztetéssel lepte meg a piacot a péntek reggel kiadott negyedéves gyorsjelentésében, ezzel csatlakozva a másik ikonikus német luxusautó-gyártó céghez, a Porschéhoz. A cégek érvei hasonlók: a kereslet megcsappanása, különösen az eladásokban jelentős hányadot képviselő ázsiai térségben.
A Mercedest ráadásul szokatlan módon minőségi problémák is hátráltatták, kiemelt piacán, Kínában visszahívást is kénytelen volt elrendelni emiatt. A stuttgarti székhelyű cég a modellváltás nehézkességével is magyarázta, hogy árbevétel-arányos korrigált profitrátája az idei üzleti évben nem éri el a megcélzott sáv felső határát, a 12 százalékot, s a 10–11 százalékos tartományban marad.
A tavalyi üzleti évben ez a mutató 9,5 százalékos volt, a bevétel 153,2 milliárd, a tiszta profit 14,53 milliárd euróra rúgott. Az első három hónapban még 13,5 százalékos profitráta a második negyedév végén 10,2 százalékra csúszott vissza.
Az idén kieső profit nem vágja ugyan földhöz a Mercedest, de intő jel arra, hogy a fenntartható nyereségtermelés érdekében valamit változtatniuk kell.
És így is tesznek. Ola Kaellenius vezérigazgató szerint a második fél évben debütáló, új felső kategóriás modelljeik révén ismét növekedési pályára fognak állni, s bár a gazdasági bizonytalanságok továbbra is fennállnak, úgy látja, hogy Európában a piaci hangulat javul, az amerikai piacon pedig „határozott lendületet” tapasztalnak a keresletben és az értékesítésben egyaránt.
Kína viszont más tészta, az ottani kilátásokkal kapcsolatban óvatosan fogalmaztak, utalva arra, hogy a belépő szintű és az alapmodellek szegmensében dúló verseny felerősödése kikezdi a Mercedes pozícióit. A luxuskategóriában viszont a Mercedes továbbra is állja a sarat Kínában. A cég tavaly globálisan minden ötödik autóját új generációsként adta el: a 2,044 milliós összmennyiségből
Az elektromos autók iránt töretlen kereslet szinte csak Kínában figyelhető meg, s ennek új lendületet adhat, hogy a pekingi kormány csütörtökön a duplájára emelte a lakosság autócseréjéhez nyújtott támogatást, egymillió forintnyi felső határral. Ebből a Mercedes is jól jöhet ki, bár autóik árában az említett összeg csak egy aprócska szeletet képvisel.
A Mercedes számára a július elején a kínai elektromos autókra kivetett 17,4–37,6 százalékos büntetővám annyiban érdekes, hogy erre válaszul a kínai hatóságok a 2,5 literesnél nagyobb hengerűrtartalmú európai kocsikra 25 százalékos extra vám kivetését tervezik, ami igen érzékenyen érintené a németeket, hiszen motorválasztékuk kevés kivétellel a „büntetendő kategóriába” esik.
A Mercedes-Benz csoport második negyedéves, 36,74 milliárd eurós bevétele 4 százalékkal marad el a tavalyitól, míg a befektetők által kitüntetett figyelemmel övezett üzemi eredmény soron 19 százalékkal alacsonyabb, 4,04 milliárd eurós összeg szerepel. Az adózott nyereségnél 16 százalékos mínuszt és 3,06 milliárd eurót tüntettek fel.
A jármű-értékesítés darabszámában is 4 százalékos volt a visszaesés, a 496,7 ezer autó közül 89,9 ezer volt az új generációs, ez 6 százalékos éves csökkenés.
Ezen belül brutális, 25 százalékos volt az elektromos autóknál kimutatott csökkenés (45,8 ezer darab), míg a tölthető, plug-in hibrideknél éppenséggel 27 százalékos bővülést mértek (44,1 ezer darab), megerősítve azt a világtendenciát, miszerint az új generációs jármű-kategóriában előretörnek a hibridek a villanyautók rovására. Az új generációs autók részaránya a tavalyi 20 százalékról június végére 18 százalékra olvadt.
Vannak érdekességek az eladások területi megoszlásában is. Az első fél évre megadott adatok szerint a Mercedesek legnagyobb piaca továbbra is Kína, ahol a bázisidőszakhoz képest 9 százalékkal kevesebb, 341,5 ezer darab fogyott. Európában szinten maradtak az eladások. A 317,6 ezres mennyiségből derekasan kivették a részüket a britek, az ott eladott 50,7 ezres kontingens 35 százalékkal nagyobb a tavalyinál.
A franciák 24 százalékos plusszal és 27,4 ezres darabszámmal vetették magukat észre. A legnagyobb, ráadásul hazai piacon a Mercedes leszerepelt: a németországi 99,7 ezres darabszám és a 16 százalékos csökkenés erre utal. Észak-Amerikában 151,2 ezer Mercedes fogyott, ott stagnált az értékesítés az első fél évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.