BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mercedes: köhög a motor, olvad a profit

Kínában már nem fogy olyan jól a Mercedes, mint korábban. Tizedével csökkentek az eladások az idén, talán az új modellek bevezetésével megfordítható a trend. A német piacon is gyengén muzsikáltak, így nem csoda, hogy a Mercedes profitfigyelmeztetéssel spékelte meg a negyedéves gyorsjelentését.

Döcög a szekér a Mercedesnél is, amely profitfigyelmeztetéssel lepte meg a piacot a péntek reggel kiadott negyedéves gyorsjelentésében, ezzel csatlakozva a másik ikonikus német luxusautó-gyártó céghez, a Porschéhoz. A cégek érvei hasonlók: a kereslet megcsappanása, különösen az eladásokban jelentős hányadot képviselő ázsiai térségben. 

Mercedes-Benz Sindelfingen plant
A Mercedes 496,7 ezer autót értékesített a második negyedévben / Fotó: AFP

A Mercedest ráadásul szokatlan módon minőségi problémák is hátráltatták, kiemelt piacán, Kínában visszahívást is kénytelen volt elrendelni emiatt. A stuttgarti székhelyű cég a modellváltás nehézkességével is magyarázta, hogy árbevétel-arányos korrigált profitrátája az idei üzleti évben nem éri el a megcélzott sáv felső határát, a 12 százalékot, s a 10–11 százalékos tartományban marad. 

Olvad a Mercedes nyeresége

A tavalyi üzleti évben ez a mutató 9,5 százalékos volt, a bevétel 153,2 milliárd, a tiszta profit 14,53 milliárd euróra rúgott. Az első három hónapban még 13,5 százalékos profitráta a második negyedév végén 10,2 százalékra csúszott vissza. 

Az idén kieső profit nem vágja ugyan földhöz a Mercedest, de intő jel arra, hogy a fenntartható nyereségtermelés érdekében valamit változtatniuk kell.

És így is tesznek. Ola Kaellenius vezérigazgató szerint a második fél évben debütáló, új felső kategóriás modelljeik révén ismét növekedési pályára fognak állni, s bár a gazdasági bizonytalanságok továbbra is fennállnak, úgy látja, hogy Európában a piaci hangulat javul, az amerikai piacon pedig „határozott lendületet” tapasztalnak a keresletben és az értékesítésben egyaránt.

Kínában a helyzet egyre képlékenyebb

Kína viszont más tészta, az ottani kilátásokkal kapcsolatban óvatosan fogalmaztak, utalva arra, hogy a belépő szintű és az alapmodellek szegmensében dúló verseny felerősödése kikezdi a Mercedes pozícióit. A luxuskategóriában viszont a Mercedes továbbra is állja a sarat Kínában. A cég tavaly globálisan minden ötödik autóját új generációsként adta el: a 2,044 milliós összmennyiségből

  • a villanyautók száma 240 ezer,
  • a hibrid hajtásúaké 162 ezer volt.

Az elektromos autók iránt töretlen kereslet szinte csak Kínában figyelhető meg, s ennek új lendületet adhat, hogy a pekingi kormány csütörtökön a duplájára emelte a lakosság autócseréjéhez nyújtott támogatást, egymillió forintnyi felső határral. Ebből a Mercedes is jól jöhet ki, bár autóik árában az említett összeg csak egy aprócska szeletet képvisel. 

Habeck summer trip
Mercedes CLA Class elektromos koncepcióautó. A villanyautó-kereslet nem a vártnak megfelelően alakul / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A Mercedes számára a július elején a kínai elektromos autókra kivetett 17,4–37,6 százalékos büntetővám annyiban érdekes, hogy erre válaszul a kínai hatóságok a 2,5 literesnél nagyobb hengerűrtartalmú európai kocsikra 25 százalékos extra vám kivetését tervezik, ami igen érzékenyen érintené a németeket, hiszen motorválasztékuk kevés kivétellel a „büntetendő kategóriába” esik.

A Mercedes-Benz csoport második negyedéves, 36,74 milliárd eurós bevétele 4 százalékkal marad el a tavalyitól, míg a befektetők által kitüntetett figyelemmel övezett üzemi eredmény soron 19 százalékkal alacsonyabb, 4,04 milliárd eurós összeg szerepel. Az adózott nyereségnél 16 százalékos mínuszt és 3,06 milliárd eurót tüntettek fel.

A jármű-értékesítés darabszámában is 4 százalékos volt a visszaesés, a 496,7 ezer autó közül 89,9 ezer volt az új generációs, ez 6 százalékos éves csökkenés. 

Ezen belül brutális, 25 százalékos volt az elektromos autóknál kimutatott csökkenés (45,8 ezer darab), míg a tölthető, plug-in hibrideknél éppenséggel 27 százalékos bővülést mértek (44,1 ezer darab), megerősítve azt a világtendenciát, miszerint az új generációs jármű-kategóriában előretörnek a hibridek a villanyautók rovására. Az új generációs autók részaránya a tavalyi 20 százalékról június végére 18 százalékra olvadt.

Megzuhantak a németországi eladások 

Vannak érdekességek az eladások területi megoszlásában is. Az első fél évre megadott adatok szerint a Mercedesek legnagyobb piaca továbbra is Kína, ahol a bázisidőszakhoz képest 9 százalékkal kevesebb, 341,5 ezer darab fogyott. Európában szinten maradtak az eladások. A 317,6 ezres mennyiségből derekasan kivették a részüket a britek, az ott eladott 50,7 ezres kontingens 35 százalékkal nagyobb a tavalyinál. 

 

A franciák 24 százalékos plusszal és 27,4 ezres darabszámmal vetették magukat észre. A legnagyobb, ráadásul hazai piacon a Mercedes leszerepelt: a németországi 99,7 ezres darabszám és a 16 százalékos csökkenés erre utal. Észak-Amerikában 151,2 ezer Mercedes fogyott, ott stagnált az értékesítés az első fél évben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.