BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MNB Fogyasztói percek – Szabályozottá válik a kriptopiac Magyarországon

Néhány évvel ezelőtt megelégelte az Európai Unió annak kockázatát, hogy a kriptoeszközök kibocsátóira és kereskedési platformjaira nem vonatkoznak az általános szabályokon túl egyéb pénzügyi szabályok, miközben a kereskedési forgalom óriásira nőtt a kontinensen. Hazai iparági becslések szerint mostanra csak Magyarországon mintegy 200 ezer ügyfélnek van valamiféle kriptoeszköze. Az itthoni kriptoeszköz-szolgáltatókat a jövőben az MNB, a határon átnyúló szolgáltatókat az engedélyük szerinti uniós ország pénzügyi felügyelete felügyeli. Meghatározták többek között, hogy mit kell közölnie a kibocsátóknak és a szolgáltatóknak az ügyfelekkel, illetve hogyan kell kezelni az ügyfélpanaszokat.

Hosszú előkészületek után az EU – a hagyományos tőkepiacihoz sok szempontból hasonlító – szabályozásban, a MiCA rendeletben határozta meg egyebek közt a kriptoeszközök típusait, a kibocsátókkal, brókerekkel és tőzsdékkel szembeni alapvető elvárásokat, a kibocsátói tájékoztatás (white paper) szükségességét. Nem utolsósorban döntöttek a kriptovilág felügyeléséről, a velük szembeni üzleti megbízhatósági (prudenciális) és fogyasztóvédelmi követelményekről. Egy másik, szintén tavalyi uniós rendeletmódosítás pedig a kriptoeszközök átküldésének nyomonkövethetőségét tette lehetővé.

Crypto,Currency,And,European,Laws,Concept
 Június végétől lépett életbe az uniós rendelet hazai végrehajtásához szükséges kriptotörvény / Fotó: Shutterstock

A MiCA rendelet stablecoinokra (azaz csereeszközként használható, egy ország jegybankja által kibocsátott fizetőeszközhöz kapcsolt e-pénz-tokenekre, illetve bármi más egyébhez rögzített eszközalapú tokenekre) vonatkozó szabályai idén június 30-tól, az egyéb előírásai pedig 2024. december 30-tól alkalmazandók.

Itthon szintén június végétől lépett életbe az uniós rendelet hazai végrehajtásához szükséges úgynevezett kriptotörvény. Ez többek között kimondja, hogy – az uniós gyakorlatnak megfelelően – itthon a Magyar Nemzeti Bank (MNB) látja el a kriptoeszköz-szolgáltatók felügyeletét (s ehhez számos intézkedési eszközt is kap a jogszabályban), illetve részletezi, hogy az ügyfelek hogyan tehetnek szóban, írásban vagy digitális úton panaszt és azok kezelési módját. 

A MiCA besorolása alapján a stablecoinok mellett még az egyéb típusú (általános), illetve a felhasználó tokenek (utility tokenek) is léteznek. Az előbbiek sem egy vagy több ország pénzéhez, sem valamilyen eszközhöz nem kötődnek (ilyen például a bitcoin), az utóbbiak körébe pedig például a tokenizált voucherek, bérletek vagy szurkolói tokenek tartoznak.

A rendelet alapján kizárólag az uniós székhelyű jogi személyek kínálhatnak nyilvános ajánlattétel keretében kriptoeszközt, vagy vezethetnek be azt kriptotőzsdére (kriptoeszköz-kereskedési platform). A stablecoinok kibocsátóinak és a kriptoeszköz-szolgáltatóknak emellett szigorú prudenciális és fogyasztóvédelmi szabályoknak kell megfelelniük különösen a tőke, likviditáskezelés, a befektetői jogok, együttműködési képesség és a felügyelet tekintetében is. 

Golden,Bitcoin,Metallic,Coin,Over,Euro,Banknotes,With,Eu,Flag
 Az MNB csak az itthoni székhelyű kibocsátókat, brókereket és tőzsdéket felügyelheti teljes mértékben / Fotó: Shutterstock

Az EU-ban egy uniós székhellyel rendelkező kibocsátó vagy szolgáltató határon átnyúló szolgáltatást is kínálhat. Ez azt jelenti, hogy az MNB csak az itthoni székhelyű kibocsátókat, brókereket és tőzsdéket felügyelheti teljes mértékben, a más uniós tagállamban engedélyezettek esetében a felügyelést elsődlegesen a székhely szerinti pénzügyi felügyelet/jegybank látja el. A MiCA és a kriptotörvény alapján a magyarországi intézményeknél általános elvárás, hogy (hacsak a felek másképp nem állapodnak meg) az ügyfelekkel magyar nyelven kommunikáljanak. A kriptopiaci szereplőknek emellett fogyasztóvédelmi kapcsolattartót is ki kell jelölniük az ezzel kapcsolatos ügyek kezelésére, s annak személyét az MNB-nek is jelezniük kell.

Az ügyfeleket segítő fontos eszköz, hogy a kriptoeszköz kibocsátójának a MiCA rendelet alapján ezentúl egy kriptoeszköz-alapdokumentumban, az úgynevezett white paperben közérthető nyelven be kell mutatnia a saját tevékenységét (termék, szolgáltatások), a nyilvánosságnak felajánlani kívánt kriptoeszközt, a felajánlás célját, menetét, és külön ki kell emelni a kockázatokat is. Ez a dokumentum tehát tulajdonképpen egy kibocsátói kézikönyv az adott projekthez, amelynek alapján az ügyfél képes dönteni arról, hogy be akar-e szállni a kriptoeszközbe.

Kockázatok és mellékhatások

Az MNB a kriptopiac szabályozásával, felügyelésével kapcsolatos, idén májusban a honlapján megjelentetett Kérdések és válaszokban rámutatott: a kriptókkal való kereskedés kockázatokkal jár. Ezek fő típusai:

  • Nagy volatilitás: a kriptopiac jellemzően nagyon ingadozó, az árfolyamok gyorsan emelkedhetnek/eshetnek előre ki nem számítható módon (akár pusztán a kereslet-kínálat alapján);
  • Csalások, átverések: a felügyelet nélküli kriptopiacokon csalások, átverések, árfolyam-manipulációk vannak;
  • Biztonsági kockázatok: a kriptoeszközökhöz kapcsolódó infrastruktúra, például az azokat tároló digitális tárcák kiberbiztonsági fenyegetéseknek vannak kitéve; ha egy tárcát feltörnek, vagy elveszíti valaki a hozzáférést, az eszközök visszaszerzése nem lehetséges;
  • Projekt kockázatai: sok kriptoprojekt vagy új szolgáltatás indul, de nem minden válik sikeressé. Néhány kudarcot vall, ami befolyásolja a befektetők eszközeinek értékét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.