BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A húszik a konténerhajókat támadják, amin a hajózási cégek hatalmasat kaszálnak

A jemeni lázadók által kikényszerített kerülő eltüntette a túlkapacitást, így a vállalatok jóval többet kérhetnek szolgáltatásaikért. A dán Maersk februárban még ötmilliárd dolláros mínuszt várt idén, most már három-ötmilliárd dolláros nyereségre számít.

Május óta immár harmadjára emelte meg profitvárakozását a világ második legnagyobb konténerszállító társasága, a dán AP Moller-Maersk, miután a vállalat hasznot húz a vörös-tengeri hajózást megzavaró húszi támadásokból és a globális kereskedelem változatlan erejéből.

Ane Maersk container ship arriving at Port of Felixstowe, Suffolk, England, UK OOCL Zeebrugge at quayside
A Maersk számára pont kapóra jöttek a húszi támadások / Fotó: Getty Images

Brutális emelkedés a profitvárakozásban

A dán hajózási társaság csütörtökön már arról számolt be, hogy 3-5 milliárd dolláros működési eredményre számít az év egészében, szemben a korábbi, júniusban közzétett előrejelzésével, amely 1-3 milliárd dolláros nyereséget várt. A cég februárban még arra készült, hogy 5 milliárd dolláros mínuszban zárja az idei évet. 

Ennek ellenére az idei év kezdete óta a Maersk részvényei 13 százalékot vesztettek értékükből.

A Maersk júniusban változtatott legutóbb előrejelzésén, mivel a növekvő késések és a kikötőkben kialakuló dugók az egekbe repítették a tengeri szállítmányozási árakat – idézi fel a Financial Times. A cég a globális kereskedelem mérőszámaként használt konténernövekedést 4–6 százalék közé várja, míg júniusban még csak 2,5–4,5 százalékos bővülésre számított.

A Maersk megkéri a hosszadalmas kerülők árát

A Szuezi-csatornán keresztül történő szállítást megbénító húszi támadások hatására a konténerekkel megrakott óceánjárók hosszabb és drágább kerülőutakon közlekednek, hiszen az Ázsia és Európa közötti hajózáshoz így meg kell kerülniük Afrikát.

A dán hajózási óriás eleinte úgy vélte, hogy a kulcsfontosságú kereskedelmi útvonal elkerülésére csak pár hónapig kényszerül majd, ám 

ma már arra számít, hogy a Vörös-tenger az év végéig kerülendő terület lesz, de lehet, hogy még jövőre is.

A Maersk azt is elárulta csütörtökön, hogy a második negyedévben bevételei 2 százalékos csökkenés után 12,8 milliárd dollárt tettek ki, míg nyeresége 40 százalékos zsugorodást követően 963 millió dollár volt. Noha az elmúlt egy-két hétben a konténerszállítási árak némileg mérséklődtek, továbbra is a korábbi csúcsok közelében, a normál üzletmenethez képest emelkedett szinten vannak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.