Alaposan belehúzott a profittermelésbe a BYD, az új generációs autógyártás globális piacvezetője a második negyedévben 9,06 milliárd jüan tiszta profittal zárt, az 1,27 milliárd dollárnak megfelelő összeg 98 százalékkal magasabb az első negyedévinél, és 33 százalékkal veri az egy évvel ezelőtti mutatót.
A Szegeden óriásgyárat építő BYD 176,2 milliárd jüanos bevételt ért el, ez 24,72 milliárd dollárnak felel meg. E téren az éves növekedés 25,9, a negyedéves pedig 41 százalékos volt.
A szerdán publikált gyorsjelentésből ugyanakkor kiderül, hogy az üzemi haszonkulccsal számszerűsített nyereségtermelő képességében enyhe romlás következett be, a marzs ugyanis az első negyedévihez képest 3,3 százalékponttal 18,69 százalékra mérséklődött, ez egyébként az egy évvel korábbi szintnek felel meg.
Mindez azonban a masszív beruházási hullám és az elektromos autók iránti világpiaci kereslet lanyhulásának egyenes következménye. A társaság a dinamikusan növekedő forgalmát a jól időzített és jól irányzott exportoffenzívásának tudja be, a kínai gazdaság gyengélkedése miatt ugyanis a hazai vásárlóerő nem volt túl acélos az idén.
Annak ellenére sem, hogy Peking az autópiaci pangásra válaszul folytatta a lakossági vásárlásokat ösztönző politikát, melynek keretében az elektromos autók vásárlásához áprilisban bevezetett vissza nem térítendő támogatást a nyáron megduplázta, így akár egymillió forintnyi ingyen pénzt is kaphat, aki régi autóját új generációsra cseréli.
A BYD beruházási hullámot indított, minden kontinensen saját gyártóbázist akar létesíteni a helyi igények kielégítésére. Európában Magyarországon és Törökországban kezdett gyárépítésbe, Ázsiában az üzbegisztáni összeszerelő üzemük már működik, Thaiföldön pedig még az idén, Indonéziában legkorábban jövőre indulhatnak el. Dél-Amerikában Brazíliában építettek ki maguknak bázist.
Most pedig a mexikói kormány döntésére várnak, hogy a kinézett három ottani helyszín közül melyik mellett tegyék le a garast, s ehhez mekkora állami támogatásra számíthatnak. A legutóbbi gyárépítési tervükkel Pakisztánt célozták meg, ahol az egyik vezető helyi ipari konglomerátummal közösen építkeznének egy Karacsihoz közeli ipari parkban.
A BYD célja, hogy idővel a bevételeinek felét külföldről szerezze meg, a helyi gyártással pedig kivédje a kínai offenzívát ferde szemmel néző kormányok által alkalmazott vagy csak tervezett magas vámokat.
Mint ismert az Európai Unió júliustól a 10 százalékos alapvám felett 17 százalékos büntetővámmal sújtja jelenleg a BYD villanyautóit a versenytorzító, tiltott állami támogatások kompenzálására, míg az Egyesült Államok 102 százalékos vámot rótt ki augusztustól a kínai villanyautókra, márkától függetlenül, s a lépését most Kanada is követi.
Az 50 százalékos célt Stella Li alelnök is megerősítette egy interjújában, dátumot viszont nem volt hajlandó megnevezni. Nem úgy Joanna Chen, a Bloomberg Intelligence autóipari szakértője, aki szerint a vállalás leghamarabb az évtized végére érhet realitássá, de átcsúszhat a következő évtized elejére. A nagy kínai autógyártók közül eddig egyedül a Chery érte el az 50 százalékos exportarányt.
Mindenesetre az idénre kitűzött félmillió darabos külpiaci eladások időarányos teljesítésével jól áll
márkákról ismert csoport, hiszen az első hét hónapban 270 ezer általuk gyártott villanyautó és hibrid kelt el külföldön, igaz ez a teljes mennyiségnek ma még csupán a 14 százalékát képezi, de az újabb és újabb termelő egységek belépésével a helyzet gyorsan változhat. Az idei teljes értékesítési cél 3,6 millió személyautó és haszonjármű, ezt simán el fogják érni a tavalyi 3,03 millió után.
A BYD sokat költ ismeretségének növelésére, ezért szponzorálta az idei Copa Américát és a németországi foci-Eb-t, míg a számos országban jelen lévő Uber fuvarmegosztóval egy százezer darabos szállítási szerződést írtak alá a minap.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.