BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Halásznak a zavaros olajban – ki tudja, hova nyomják az üzemanyag árát?

Az év első hét hónapjában a globális olajkereslet növekedése nem felelt meg az OPEC+ várakozásainak. A múlt héten pedig feléledtek az amerikai recesszióval kapcsolatos aggodalmak, miközben nyilvánvaló, hogy a gazdaság lassulása az olajfogyasztás csökkenésével jár.

Egyre kétségesebb, hogy idén a globális olajfogyasztás eléri-e az OPEC+ előrejelzését, ami kérdésessé teszi, hogy a kartell októbertől valóban megkezdi-e a 2022 óta több lépésben növelt termeléscsökkentés kivezetését.

Petroleum,,Petrodollar,And,Crude,Oil,Concept,:,Pump,Jack,And
Fotó: Shutterstock

Mi lesz az OPEC+ döntésével?

Mint ismert, júniusban a kartelltagok arról döntöttek, hogy az érvényben lévő, napi 5,86 millió hordós termeléscsökkentésből 2,2 millió hordónyit fokozatosan kivezetnek októbertől jövő szeptemberig, míg a további 3,66 millió hordós csökkentést 2025 végéig meghosszabbítják.

Az év első hét hónapjában a legnagyobb fogyasztók, az Egyesült Államok és Kína olajkeresletének növekedése nem felelt meg a várakozásoknak. A héten pedig feléledtek az amerikai recesszióval kapcsolatos aggodalmak, miközben nyilvánvaló, hogy a gazdaság lassulása  az olajfogyasztás csökkenésével jár.

A jelenlegi körülmények között, amikor erős a recesszió kockázata, nem valószínű, hogy az OPEC+ végrehajtja az októberre tervezett kínálatbővítést

– mondta a Reutersnek Gary Ross, a Black Gold Investors olajipari befektetőcég vezérigazgatója.

Szintén a problémára utal, hogy mind a Brent, mind a WTI típusú kőolaj világpiaci jegyzése 80 dollár alá bukott, ez pedig alacsonyabb, mint ami biztosítja az OPEC+ – vagyis a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és a szervezeten kívüli szövetségesei, köztük Oroszország – legtöbb tagja költségvetési egyensúlyát.

A kínai olajkeresleten már érezhető az alternatív meghajtású autók térnyerése

Július végéig Kína nyersolajimportja napi 10,89 millió hordót tett ki, azaz 2,4 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A nagy fal mögött ugyanis 

  • az elektromos autózás, 
  • valamint az LNG-hajtású teherautók előretörése, 
  • illetve az ingatlanszektor elhúzódó válsága miatti lassabb növekedés következtében 

visszaesett a gázolajfogyasztás.

Eközben az Egyesült Államokban – a Reuters kormányzati becsléseken alapuló számításai szerint – az olajfogyasztás 220 ezer hordóval napi 20,25 millióra nőtt, ám nem érte el a washingtoni kormányzat által idei évre előrejelzett 20,5 millió hordót.

A globális kereslet alakulását az év hátralévő részében ráadásul eléggé nehéz megítélni, hiszen még sohasem volt olyan nagy az eltérés az OPEC, valamint az OECD mellett működő IEA (Nemzetközi Energiaügynökség) számai között, mint jelenleg. Az OPEC szerint mindenesetre napi 2,3 millió hordós növekedésre lenne ehhez szükség.

A kartell bármikor visszaléphet

A kartell egyébként éppen a múlt héten erősítette meg, hogy bár továbbra is tervben van a 2,2 millió hordós fokozatos termelésnövelés októberi megkezdése, ám a keresleti helyzet és a fogyasztás függvényében bármikor visszavonhatják vagy felfüggeszthetik a folyamatot. 

Az exportőrök eredetileg két területen bíztak jelentős fellendülésben. Az egyik Kína, amelynek augusztusi nyersolajimportja a Kpler adatelemző cég adatai szerint némileg nőhet a júliusihoz képest, bár ezzel ellentétes információk is felmerültek. A másik pedig a globális légi közlekedés, amely ugyan tisztességesen teljesített az utóbbi időben, ám még mindig nincs a járvány előtti szinten.

Gondot okozhatnak azonban az olajpiacokon az Egyesült Államokból érkező borús gazdasági adatok is, különösen a dízel esetében. Az IEA szerint az amerikai dízelkereslet az idei év első öt hónapjában mintegy 4 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2023-ban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.