Már napközben megbonthattak néhány üveg pezsgőt a Pernod Ricard-nál, a francia italgyártó negyedéves eredménye mellett ugyanis Kínából is kedvező hírek érkeztek: az ázsiai ország kereskedelmi minisztériuma bejelentette, hogy egyelőre nem fog ideiglenes dömpingellenes intézkedéseket bevezetni az Európai Unióból importált italokra.
A kínai kereskedelmi tárca megállapította, hogy az európai lepárlók 30,6-39 százalékos árréssel értékesítették a szeszes italaikat az 1,4 milliárd fős ázsiai piacon, ami miatt a kínai gyártók kárt szenvedtek.
Csütörtöki közleményükben mégis úgy fogalmaztak, hogy „ebben az ügyben egyelőre nem kerül sor ideiglenes dömpingellenes intézkedések meghozatalára”, ám egyúttal nyitva hagyták annak lehetőségét, hogy Peking valamikor a jövőben fellépjen ez ügyben.
A lépés leginkább a francia italgyártókat érintette volna érzékenyen, melyek Kína brandy importjának 99 százalékát adták tavaly Nem meglepő ennek fényében, hogy a Rémy Cointreau és a Pernod Ricard részvényei is mintegy nyolc százalékkal lőttek ki a csütörtöki kereskedés elején.
A befektetőknél óvatosabban fogadta a kínai döntéshozók hátraarcát a francia konyakszövetség, szerintük ugyanis Kína ideiglenes döntése nem oszlatja el az esetleges vámokkal kapcsolatos aggodalmakat.
Úgy tudjuk, hogy a termékeinkre átlagosan 34,8 százalékos vámot róhatnak ki az eljárás végén. Ha valóban kivetnék ezeket a vámokat, az súlyosan érintené a Kínába irányuló konyakkivitelt, egy olyan piacon, amely önmagában exportunk 25 százalékát teszi ki
– áll a szövetség Reuters által szemlézett közleményében.
A szövetség szerint ezzel egy egész ágazat válna egy általa nem befolyásolható konfliktus járulékos áldozatává, ezért felszólították Franciaországot és az Európai Unió, hogy haladéktalanul tárgyaljanak e vámok alkalmazásának mellőzéséről és megszüntetéséről.
A kínai döntés egybeesett a Pernod Ricard éves jelentésének közzétételével. A második legnagyobb európai italgyártó forgalma az elemzői és a vezetőségi várakozásokkal összhangban egy százalékkal, 11,6 milliárd euróra mérséklődött a június végén zárult üzleti évben.
A Ballantine’s és Jameson whiskyk és az Absolut Vodka gyártója az Egyesült Államokban és Kínában is nehézségeket tapasztalt, miután a fogyasztók visszább vettek a minőségi italok fogyasztásából a kitartóan magas inflációs környezetben.
Az amerikai piacon 9 százalékkal, Kínában 10 százalékkal zsugorodtak az eladások,
és Európában is 5 százalékos visszaesésről számoltak be. Latin-Amerika ellenben továbbra is emelkedő pályán maradt, és Indiában is sikerült hat százalékkal feltornázni a forgalmat.
A működési eredmény organikusan másfél százalékkal bővült, az adózott eredményt azonban a borüzletághoz kapcsolódó jelentős értékleírás rontotta, így ezen a soron 35 százalékkal zuhanó, 1,48 milliárd eurós tétel jelent meg.
A Pernod Ricard a jelenleg zajló, 2025-ös első üzleti negyedévben még „puhább” teljesítményre számít, az amerikai és a kínai piacon továbbra is fennálló problémák miatt, de az év egészét tekintve már újra növekvő pályára állhat a vállalat a vezetőség meglátása szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.